گام نخست برای جذب گردشگران ارمنی به ایران

هیأت نمایندگان گردشگری، مطبوعات و گروه اقتصادی ارمنستان به ایران سفر کرده‌اند تا با جاذبه‌های گردشگری شهرهای مرزی کشور آشنا شوند و تلاش‌ها برای اجرایی شدن برخی قراردادهای مسکوت مانده دو کشور آغاز شود.

به گزارش فرینا به نقل از همشهری، معاونت گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی دیروز به رسانه‌ها اعلام کرد که 23 تن از اهالی رسانه و شبکه‌های تلویزیونی کشور ارمنستان به ایران سفر کرده‌اند و قرار است طی 4 روز جاذبه‌های گردشگری منطقه آزاد ارس و محدوده جلفا را به تصویر بکشند و با زیرساخت‌های گردشگری این مناطق ازجمله هتل‌ها و مراکز گردشگری آشنا شوند. نمایندگان و فعالان گردشگری در بخش شرکت‌های خدمات مسافرتی و مدیران بخش گردشگری نخست‌وزیری ارمنستان، به همراه اعضای فدراسیون گردشگری و نمایندگانی از وزارت اقتصاد ارمنستان این گروه را همراهی می‌کنند تا برخی قراردادهای معطل مانده بین دو کشور نیز در این سفر احیا شود.
ارمنستان تا پیش از این برنامه در ردیف کشورهای گردشگر فرست ایران قرار داشت و تعداد گردشگران ورودی از این کشور به ایران چندان اهمیت نداشت، اما از 3سال قبل به این‌سو ارمنستان به‌عنوان بازار جدید برای ایران در نظر گرفته شد و همان سال‌ها بود که سفیر ایران در ارمنستان در گفت‌وگوی اختصاصی خود با همشهری درخصوص تعاملات گردشگری ایران و ارمنستان خبر داد که بارها از متولیان گردشگری در ایران خواسته است کریدور جذب گردشگر از ایروان به شهرهای مرزی ایران را با برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و مذهبی مورد نیاز ارامنه جهان راه‌اندازی کنند. تلاش‌های سفیر ایران برای راه‌اندازی کریدور تبادل گردشگر بین ایروان و شهرهای مرزی ایران که تنها یکی از جاذبه‌های گردشگری آنها برای کشور ارمنستان، برخورداری از زنجیره کلیساهای ثبت جهانی مهم برای ارامنه است تا آن‌زمان به در بسته می‌خورد. اما حالا با سفر هیأت گردشگری ارمنستان به ایران تلاش برای راه‌اندازی کریدور گردشگری ارمنستان به ایران آغاز شده و انتظار می‌رود ایران با آغاز مذاکرات گردشگری برای احیای تفاهم نامه‌های مسکوت مانده بین دو کشور از فهرست گردشگرفرست به ارمنستان خارج شود.
فعالان گردشگری و رسانه‌ها و مسئولان وزارتخانه‌های کشور ارمنستان که نمایندگان گردشگری نخست‌وزیری ارمنستان نیز در آن حضور دارند، نشست‌های مختلفی با مدیران زون‌های اصلی منطقه آزاد ارس و شرکت‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی داشتند که در یکی از این نشست‌ها، احمد حسن‌نژاد، مدیر مرکز نوردوز سازمان منطقه آزاد ارس اعلام کرد: در 7‌ماه اخیر حدود 187 هزار ایرانی به ارمنستان تردد کردند و 238 هزار ارمنستانی نیز از مرز نوردوز با هدف خرید و گردش به ایران وارد شدند.
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس نیز در همین نشست از ارمنستان خواست تا از جایگاه خود در اوراسیا استفاده کند و دفتر مشترک ایران ـ اوراسیا را در کشورمان دایر کند.

به گفته صفر شاسفند، با ایجاد دفتر ایران ـ اوراسیا و احیای جاده ابریشم می‌توان در توسعه گردشگری دو کشور نقش داشت.
ارائه طرح ایجاد دفتر مشترک ایران ـ اوراسیا با توجه به اهمیت ارمنستان در اتحادیه اوراسیا پیش‌تر از سوی سفیر ایران در ارمنستان در گفت‌وگو با همشهری اعلام شده بود.

آرمن ایسرائیلیان، مسئول بخش ایران در روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی نهاد نخست‌وزیری جمهوری ارمنستان هم در سفر به ایران اعلام کرده است که توسعه توریسم اقتصادی بین ایران و ارمنستان می‌تواند همکاری‌های دو کشور را تحکیم کند.
نماینده اطلاع‌رسانی نخست‌وزیری ارمنستان همچنین از مسکوت ماندن قراردادهای دو کشور انتقاد کرد و گفت: ایران و ارمنستان قراردادهای مختلفی بین یکدیگر در چند سال گذشته امضا کردند. ولی این قراردادها هیچ‌گاه به‌صورت کامل اجرایی نشد. بنابراین امیدواریم کمیته گردشگری دو کشور شکل بگیرد و مفاد آن قراردادها به‌صورت جدی پیگیری شود.
وی با اعلام اینکه زیرساخت‌های گردشگری ارمنستان به‌ویژه در 2 مسیری که به سمت ایران و گرجستان می‌رود بازسازی شده است، افزود: قرار است بودجه بازسازی این دو مسیر دوبرابر شود. چون یکی از اولویت‌های ارمنستان تداوم تبادل اقتصادی با دو کشور است.

نماینده اطلاع‌رسانی نخست‌وزیری ارمنستان گفت: دو کشور ایران و ارمنستان تصمیماتی برای توسعه روابط می‌گیرند که هربار به‌دلیل ناهماهنگی‌ها در نیمه راه به سرانجام نمی‌رسد که دو طرف باید در رفع این موانع همکاری کنند.
علیرضا نظیف، عضو انجمن دوستی ایران و ارمنستان نیز که در سفر هیأت ارمنستانی به ایران حضور دارد از راه‌اندازی دفتر انجمن دوستی ایران و ارمنستان در مسجد کبود ایروان خبر داده است که این دفتر موازی با رایزنی فرهنگی ایران در تلاش برای معرفی بیشتر ایران به جامعه ارمنستان و گردشگران آن کشور است.
مسجد کبود ایروان در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان نیز پیش‌تر به همشهری گفته بود که مسجد کبود ایروان پایگاه مناسبی برای برپایی همایش‌های گردشگری ایران به‌منظور معرفی مسیرهای جذاب گردشگری برای جذب گردشگرانی است که به ارمنستان سفر می‌کنند و می‌تواند تبدیل به پایگاه جذب گردشگر به ایران شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.