دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

ظرفیت‌های قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بستر مناسبی برای جهش اقتصادی در کشور است

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه کشور در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: پیشرفت اقتصادی کشور در گرو توجه به توسعه مناطق آزاد و ویژه و استفاده از ظرفیت های قانونی این مناطق برای ورود سرمایه گذاران و جهش اقتصادی است.

به گزارش فرینا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، مرتضی بانک در بازدید از منطقه ویژه پارس این منطقه را الگوی مناسبی از درآمد زایی مناطق ویژه و آزاد و نقش برجسته آن در اقتصاد کشور بر شمرد.
او تصریح کرد :متخصصان و کارگرانی که در این منطقه عظیم صنعتی و اقتصادی کار می کنند باید به نقش خود در اقتصاد کشور ببالند و همه با هم در کنار یکدیگر باید تلاش کنیم در جنگ نابرابر اقتصادی آمریکا پیروز شویم.
مشاور رییس جمهور ادامه داد: همین فعالیتی که در این منطقه ویژه صنعتی صورت گرفته است به تنهایی کارنامه خوبی برای جمهوری اسلامی است که متاسفانه تلاش هایی که در این منطقه صورت پذیرفته است مردم و حتی برخی از مسولان نیز به خوبی از آن آگاه نیستند
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: برای نخستین بار است که در اقتصاد کشور تولید  وصادرات غیر نفتی ما از صادرات نفتی پیشی میگیرد که بخش عظیمی از آن از مناطق ویژه و آزاد انجام می شود و در بین مناطق ویژه و آزاد کشور جایگاه این منطقه خاص است زیرا 17 میلیارد دلار از 45 میلیارد دلار صادرات کشور از این منطقه صورت میپذیرد.
مرتضی بانک گفت: منطقه ویژه پارس الگوی خوبی است تا به برخی از منتقدان تشکیل مناطق آزاد و ویژه در کشور ثابت شود که این مناطق علاوه بر تسهیلات سرمایه گذاری نقش پر رنگی نیز در اقتصاد کشور ایفا می کنند به طوری که تا کنون 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این منطقه صورت پذیرفته است که در سایه قوانین مناطق آزاد و ویژه این سرمایه گذاری این امر تسهیل شده است.
او افزود: باید واقعیت کار عظیمی که در پارس جنوبی صورت گرفته است بهتر به رسانه ها و نمایندگان مردم و حتی مسئولان  کشور منتقل کنیم و باید اذعان کنم که در این زمینه ضعیف عمل کرده ایم که امروز برخی به نقش مناطق ویژه و آزاد در اقتصاد کشور خرده می گیرند.
مشاور رییس جمهور ادامه داد: در حال حاظر نزدیک به نیم میلیون نفر در مناطق آزاد و ویژه کشور مشغول به کار هستند و اقتصاد کشور به لطف این مناطق جهش مناسبی در زمینه صادرات غیر نفتی پیدا کرده است و تنها 7.5 میلیارد دلار واردات از این مناطق در مقابل 45 میلیارد صادرات صورت پذیرفته است که این موضوع بسیار قابل توجه است.
او در پایان خاطر نشان کرد که بحث افزایش عوارض گمرکی به 20 درصد در مناطق آزاد و ویژه به زودی ابلاغ میگردد که گام مهمی در بحث خود کفایی درامدی  مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایفا می کند.

هدف گذاری برای تولید 60 میلیون تن محصولات پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تا سه سال آینده

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پارس نیز در این نشست با بیان اینکه حجم سرمایه گذاری های انجام شده در بالادست و پایین دست پارس جنوبی 200 میلیارد دلار برآورد می شود گفت: مهمترین مزیت منطقه ویژه پارس نسبت به سایر قطب های صنعتی در دنیا دسترسی آسان و ارزان به خوارک،نزدیکی به پایانه های صادراتی دریایی و زنجیره تولید محصولات است که این موضوع فرصتی بی نظیر پیش روی سرمایه گذاران قرار داده است.
سید پیروز موسوی تصریح کرد: ایستادن بر قله پیشرفت در قطب صنعتی ایران مرهون تلاش و همت کارکنان صنعت نفت و بهره گیری از توان متخصصان داخلی در بهره برداری از پروژه های بزرگ است.
موسوی افزود: رویکرد وزارت نفت توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده از طریق توسعه زنجیره تولید در این صنعت است تا ضمن جلوگیری از خام فروشی برای کشور نیز درآمدزایی داشته باشد.
او گفت: پیش بینی ما این است که تا سه سال آینده میزان تولید محصولات پتروشیمی از این منطقه به 60 میلیون تن در سال برسد که این امر می تواند تحولی عظیم در اقتصاد کشور ایجاد نماید.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، عملکرد این سازمان در حوزه مسئولیت های اجتماعی بویژه در زمینه اشتغال،ایجاد و توسعه زیر ساخت ها در محیط پیرامونی و توجه به مسائل آموزشی و فرهنگی بویژه طرح نخبه پروری و آموزش کارجویان در مراکز آموزش فنی و حرفه ای را گامی مهم و امید آفرین در میان مردم این منطقه عنوان کرد و گفت: انجام اقدامات اصلاحی در حوزه محیط زیست در طرح های پتروشیمی و پالایشگاهی از دیگر مطالبات مردم در حوزه محیط زیست بوده است که این موارد نیز از سوی مدیریت ارشد HSE  سازمان بصورت جدی نظارت و پیگیری خواهد شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو