اقتصاد24 گزارش می‌دهد؛

تبدیل منطقه ویژه پیام به قطب‌فناوری بلاک چین در کشور

فناوری بلاک چین به‌عنوان یک فناوری آینده‌نگر مطرح است و امروزه در حال ایجاد انقلاب در حوزه خدمات مالی و بانکی است و کسب‌وکارها باید چگونگی فعالیت در این سیستم را بدانند و از آن در کسب‌وکارهای خود به کار ببرند.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد24، هفته گذشته نادر ثناگو مطلق، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام با بیان اینکه این منطقه یکی از قطب‌های اصلی خدمات و سرویس‌های مبتنی بر بلاک چین در گستره ایران و کشورهای همسایه و مطابق باسیاست‌های وزارت ارتباطات است، گفت: منطقه ویژه اقتصادی پیام درصدد است تا با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزارت کار و بنیاد کلی توسعه فناوری بستری مناسب برای آموزش و اشتغال در حوزه بلاک چین و کسب‌وکارهای وابسته به آن فراهم شود.
فناوری بلاک چین چیست؟ فناوری بلاک چین یک فناوری بنیادین و چیزی شبیه به اینترنت است که می‌تواند ساختارهای اقتصادی و اجتماعی را تغییر دهد. در حقیقت فناوری بلاک چین زنجیره‌ای از بلوک‌هاست که چیزی بیش از یک سیستم پرداخت ساده دارد و این امکان را به افراد می‌دهد که ارزهای رمزنگاری خود مانند بیت کوین را ارسال و دریافت کنند. فناوری بلاک چین با ظهور بیت کوین معرفی شد اما چیزی فراتر از رمز ارزها و انتقال پول بود. اگر بلاک چین یک سیستم‌عامل باشد، بیت کوین نرم‌افزاری بر روی این سیستم‌ عامل است.

به عقیده برخی کارشناسان بلاک چین می‌تواند یک اعتماد در دنیای بی‌اعتمادی باشد به این معنی که در محیطی که قرار است تراکنشی صورت بگیرد بدون وجود واسطه و تنها با وجود بلاک چین این محیط اعتماد ایجاد می‌شود و در حقیقت مهم‌ترین مزیت بلاک چین حذف واسطه‌هاست. با پیدایش اینترنت به‌عنوان یک فناوری انقلابی، سرعت عملیات نهادهای واسط مانند بانک‌ها، بیمه‌ها و وزارتخانه‌ها افزایش یافت و امروز فناوری بلاک چین وظیفه ایجاد اعتماد را از سازمان‌ها و عوامل انسانی گرفته و به فناوری و کدهای دیجیتال سپرده است.
فناوری بلاک چین به‌عنوان یک فناوری آینده‌نگر مطرح است و به‌منزله یک دفتر کل دیجیتالی غیرقابل‌تخریب از معاملات اقتصادی برای ثبت دارایی‌ها استفاده می‌شود و امروزه در حال ایجاد انقلاب در حوزه خدمات مالی و بانکی است و کسب‌وکارها باید چگونگی فعالیت در این سیستم را بدانند و از آن در کسب‌وکارهای خود به کار ببرند.

مزایای فناوری بلاک‌ چین در زنجیره تامین

در حقیقت بلاک چین برای ساده سازی فرآیندها و کارایی بهتر به کار می‌رود. برخی کارشناسان معتقدند بلاک چین می‌تواند به کاهش هزینه‌ها کمک کند. برخی دیگر سخن از هزینه‌های بسیار آن و به‌خصوص هزینه زا بودن در بخش انرژی می‌گویند؛ اما کارشناسان معتقدند این فناوری ستون اصلی اقتصادهای آینده خواهد بود که با مزایایی همچون افزایش امنیت، کاهش تقلب و کلاه‌برداری و ردیابی اطلاعات مشتری می‌تواند دریچه‌ای نو و امن برای بازارهای مالی باشد.
در یک زنجیره تامین بلاک چین دارای اطلاعات دیجیتال در مورد محصولات، افراد و رویدادهاست که به مدیریت زنجیره تامین کمک می کند و با کاهش خطاها و فعالیت های جعلی موجب افزایش اعتماد به زنجیره می شود.
اکوسیستم بلاک چین در ایران را در سه حوزه خریدوفروش، استخراج (ماینینگ) و تحقیق و توسعه تقسیم می‌کنند. منطقه آزاد پیام در حاشیه افتتاح بنیاد ملی توسعه فناوری که با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شد؛ درصدد تبدیل‌شدن به یک از قطب‌های اصلی خدمات سرویس‌های مبتنی بر بلاک چین در گستره ایران و کشورهای همسایه است که این فناوری در این منطقه می‌تواند به شکوفایی اقتصاد و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این منطقه و شفافیت زنجیره تامین کمک کند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو