دژپسند:

برای انعقاد قرار داد دو جانبه پولی و مالی قرقیزستان آمادگی داریم

در دیدار وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با همتای قرقیزستانی خود، طرفین بر توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور در زمینه مبادلات پایاپای و مبادله مالی و عقود اسلامی تاکید کردند.

به گزارش فرینا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، فرهاد دژپسند طی سخنانی در این دیدار، با اشاره به سوابق و روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان، بر لزوم ارتقای حجم تجارت خارجی فیمابین، متناسب با سطح روابط سیاسی دو کشور تاکید کرد.
دژپسند با اعلام حجم کم روابط تجاری غیر نفتی ایران و قرقیزستان و از سوی دیگر پتانسیل های دو کشور، اظهار داشت: خوشبختانه موافقتنامه های اقتصادی پایه ای در زمینه هایی چون سرمایه گذاری، مالیاتی و گمرکی، بین دو کشور لازم الاجرا شده است و این اسناد، بستر حقوقی مناسبی برای فعالیت بخش خصوصی دو کشور را فراهم می آورد.
وی با اشاره به اجرایی شدن موافقتنامه تجارت ترجیحی بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از پنجم آبان ماه سالجاری، گفت: در این چارچوب باید دو طرف تلاش کنیم که این موافقتنامه، باعث افزایش تعاملات اقتصادی و به ویژه حجم روابط تجاری ایران با اتحادیه مزبور، کشور های منطقه و از جمله جمهوری قرقیزستان شود.
در بخش دیگری از این دیدار، وزیر اقتصاد کشورمان با بیان اینکه یکی از ملزومات توسعه سریع تر روابط اقتصادی دو جانبه، وجود یک نظام تبادل پولی دو جانبه است، گفت: در این زمینه، ما برای انعقاد قرار داد دو جانبه پولی و مالی با قرقیزستان آمادگی داریم.
تاسیس بانک مشترک تامین مالی صادرات و سرمایه گذاری و افزایش روابط کارگزاری بین دو کشور از جمله دیگر پیشنهاد های دکتر دژپسند برای توسعه همکاری های اقتصادی  ایران و قرقیزستان بود.
دژپسند با بیان اینکه صنعت بیمه ایران، به توسعه و بلوغ کافی دست یافته است، پیشنهاد تاسیس شرکت مشترک بیمه و بیمه اتکایی برای حمایت از تجارت بین دو کشور را مطرح کرد که مورد استقبال وزیر اقتصاد قرقیزستان مواجه شد.
وی، در شرایط فعلی یکی از راهکار های عملی برای توسعه روابط اقتصادی و افزایش تجارت بین ایران و قرقیزستان را استفاده از مکانیزم تهاتر کالا به کالا عنوان کرد.
این گزارش حاکی است، وزیر اقتصاد جمهوری قرقیزستان نیز طی سخنانی در این دیدار، با استقبال از پیشنهاد وزیر اقتصاد کشورمان برای تهاتر کالا بین دو کشور، خواستار انتقال تجربیات جمهوری اسلامی ایران در زمینه انتشار و مکانیزم های استفاده از اوراق بهادار اسلامی به قرقیزستان شد.
"هوکان بتوف" همچنین در زمینه تبادل اوراق اسلامی بین دو کشور اعلام آمادگی کرد و گفت: در زمینه همکاری های بیمه ای و ایفای نقش در توسعه و تسهیل روابط جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه منطقه ای اوراسیا و جمهوری خلق چین به عنوان همسایه شرقی خود آماده همه گونه همکاری هستیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو