قشم منطقه ای پیشرو در توسعه اقتصاد پایدار کشوراست؛

قابلیت‌های جهانی جزیره‌ای به نام قشم

ایران بر دو پهنه بزرگ نفت و انرژی در خاورمیانه گسترده شده است. این دو پهنه نزدیک به ۷۰ درصد از کل انرژی فسیلی دنیا را در خود جا داده و جزیره قشم در مرکز این منبع در دل آب‌های خلیج فارس جای گرفته است.

به گزارش فرینا به نقل از روزنامه جام جم هرمزگان، داشتن 17 مخزن نفتی و گازی در خشکی و دریا برای انتخاب این جزیره زیبا به عنوان هاب انرژی منطقه کافی است، هرچند که برخورداری منبع تولید انرژی تجدیدپذیری همچون خورشید را نباید نادیده گرفت. منبعی که امروزه در تولید برق و انرژی پاک پرچمدار است.

در سال‌های اخیر و منطبق با سیاست‌های حمیدرضا مومنی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در راستای بهره برداری بهینه از ظرفیت‌های موجود جزیره و توسعه متوازن اقتصادی بین جوامع محلی، شاهد گسترش صنایع شیلاتی همچون پرورش میگو، ماهی در قفس، جلبک، فرآوری ماهی خشک و ... با اولویت سرمایه گذاری توسط جامعه محلی بوده‌ایم.

*نفت و گاز، موتور محرک توسعه در قشم

با پیش بینی‌های صورت گرفته در منطقه آزاد قشم برای ایجاد زیرساخت و سرمایه گذاری بیش از 10 میلیارد دلار در پنج حوزه پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه، ذخیره سازی و سوخت رسانی به زودی شاهد رشدی فزاینده در اقتصاد نفتی این منطقه خواهیم بود.

موافقت وزارت نفت برای ایجاد چهار پالایشگاه با خوراک نفت سنگین و فوق سنگین در قشم با رقم سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد ریال، نشان از آینده توسعه ای جزیره با تمرکز بر این صنعت استراتژیک دارد. 

نخستین واحد پالایشگاهی در این حوزه که در سال 1395 عملیات احداث برای تولید 70 هزار بشکه قیر در دو فاز 35 هزار بشکه ای آغاز کرده که فاز نخست با سرمایه گذاری 19 هزار میلیارد ریالی و پیشرفت فیزیکی 70 درصدی به زودی به بهره برداری می رسد.

رایزنی سازمان منطقه آزاد قشم با وزارت نفت  جهت تامین 26 میلیون متر مکعب گاز  برای خوراک پنج  واحد پتروشیمی و احداث واحدهای جانبی آن در جزیره نیز بخشی از زیرساخت های در دست اقدام این منطقه است.

با راه اندازی این پنج واحد، جزیره خواهد توانست سالانه 10 میلیون تُن محصولاتی مانند گاز متان، پروپیلن، متانول و محصولات پایین دستی تولید کند.

فاز نخست واحد ذخیره سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی با ظرفیت 3.2 میلیون بشکه نفت خام با ظرفیت سرمایه گذاری 217 میلیون دلار، آماده بهره برداری است. فاز دوم این طرح با 6.4 میلیون بشکه در مرحله اجراست.

این سایت ذخیره سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی از طریق خط انتقال به شبکه نفت سراسری کشور متصل است.

اقدامات انجام شده برای ایجاد یک واحد سوخت رسانی به کشتی‌های عبوری در خلیج فارس با ظرفیت 50 هزار تن و سرمایه گذاری بالغ بر 485 میلیارد ریال که در مرحله بهره برداری قرار دارد نیز بخش دیگری از زیرساخت‌های آماده شده در این منطقه می‌باشد.

زیرساخت دیگر در دست احداث این منطقه، ساخت یک اسکله نفتی با ظرفیت 14.5 میلیون تُن در سال و 53 میلیون یورو سرمایه گذاری در سایت پالایشگاهی کاوه است که به منظور تامین واردات خوراک پالایشگاه های قشم و بارگیری فرآورده های نفتی صادراتی در حال اجراست.

همچنین منطقه آزاد قشم در حال بررسی امکان احداث یک سایت سوخت رسانی با ظرفیت 500 هزار تُن به همراه تمامی طرح‌های جانبی است.

* تولید انرژی پاک برای داشتن جزیره ای پاک

طرح ایجاد دو نیروگاه سیکل ترکیبی با توان تولید هر کدام 500 مگاوات برق و 100 هزار متر مکعب آب شیرین در روز، بخش دیگری از تلاش های سازمان منطقه آزاد قشم در راستای خودکفایی جزیره در بخش تامین انرژی است که به بهره برداری رسیده است.

به منظور عمل به تعهدات و مسوولیت های اجتماعی در برابر جامعه و نسل های آینده نیز، سازمان منطقه آزاد قشم در حوزه تولید انرژی پاک از منبع پایان ناپذیر خورشیدی ، ضمن راه اندازی واحدی با توان تولید 10 مگاوات برق از انرژی خورشیدی در سال 1396،  سه طرح نیروگاه خورشیدی دیگر با توان 10، 20 و 40 مگاوات را در دست اقدام دارد که اجرای آن ها  بیانگر تحقق سیاست‌های سازمان منطقه آزاد قشم در راستای توسعه جزیره برمدار نفت و انرژی است.

*تولیدات صنایع شیلاتی قشم بر سفره مردم جهان

در سال های اخیر قشم به عنوان یک منطقه آزاد پیشرو در حوزه فعالیت های شیلاتی بین سرمایه گذاران شناخته شده و متقاضیان زیادی آماده ورود به عرصه تولیدات صادرات محور در این منطقه هستند.

سیاست های حمیدرضا مومنی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در راستای بهره برداری بهینه از ظرفیت های موجود جزیره و توسعه متوازن اقتصادی بین جوامع محلی با جهت دهی به رونق صنایع فعال، آغازگر رویکردی جدید در فعالیت های صنعتی مرتبط با دریا و آبزیان شده است.

صنعت شیلات یک ظرفیت مهم برای توسعه جزیره و ارز آوری است و با توجه به موقعیت استراتژیک قشم، توانسته شرایط مناسبی برای کسب درآمد ارزی تولیدکنندگان محصولات با قابلیت صادرات، فراهم کرده وفرصتی حیاتی برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان این صنعت فراهم آورد.

یکی از زیرساخت های اصلی سرمایه گذاری در یک منطقه، ارتقاء همه جانبه سطوح کمی و کیفی برای به وجود آوردن زمینه های صادارات و تولید محصول است که با توجه به ظرفیت قشم در برخورداری از بنادر کشتیرانی که ارزان ترین نوع حمل و نقل در عرصه صادرات و واردات محصول به شمار می آید، داشتن خطوط حمل و نقل زمینی و هوایی که لازمه صادرات می باشند، همچنین تمهیداتی که منطقه آزاد قشم برای راه اندازی شهرک شیلاتی و انجام اقدامات پژوهشی در خصوص پرورش بهتر آبزیان به ویژه میگو دارد، می توان آینده صنعت شیلات جزیره را در بخش پرورش میگو بسیار حائز اهمیت تلقی کرد.

در حال حاضر یک هزار و 454  هکتار از اراضی جزیره به 11 پروژه پرورش میگو اختصاص یافته که از این تعداد، چهار مزرعه با یک هزار و 958 میلیارد ریال سرمایه گذاری به بهره برداری رسیده است.

849 نیروی بومی در این مزارع مشغول به کار هستند و پیش بینی می شود تا پایان سال 1398، یک هزار و 500 تُن محصول از جزیره وارد چرخه صادرات کشور گردد.

همچنین با به بهره برداری رسیدن هفت پروژه در دست ساخت، قشم توان تولید 12 هزار تُن میگو را به صورت سالانه خواهد داشت که برای صنعت صادرات محصولات دریامحور کشور، ارزآوری بالایی به همراه دارد.

*تکمیل زنجیره ارزش افزوده میگو در قشم، پلی به سوی بی نیازی

یکی از فعالیت های اصلی مردم جزیره قشم از دیرباز تا کنون صید و صیادی بوده و به نظر می رسد با توجه به سیاست های کلان کشور در صنعت شیلات و نگاه ویژه سرمایه گذاران داخلی و خارجی به این مقوله در منطقه آزاد قشم، تا چند سال آینده شاهد تحولی اساسی در حوزه شیلاتی این جزیره باشیم.

در حالی که میزان تولید میگو در واحد سطح و میانگین کشوری در حدود سه تُن در هکتار است، جزیره قشم با ظرفیت برداشت هفت تُن میگو در سال به شیوه سنتی، رکورددار این صنعت در کشور بوده و با پیشرفت فزاینده اش در استفاده از روش پرورش میگو به شیوه متراکم و اخیرا به شیوه فوق متراکم، می تواند رکورد برداشت میگو به شیوه صنعتی را نیز به نام خود به ثبت برساند.

قشم امسال شاهد رشد 445 درصدی سرمایه گذاری در بخش پرورش میگو جزیره بود ه و با گسترش پرورش میگو به روش متراکم، به زودی درصد رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد.

به نظر می رسد جذب سرمایه گذار در بخش تکمیل زنجیره ارزش افزوده شامل تولید لارو، پرورش، فرآوری، بسته بندی و صادرات میگو، می تواند پلی جهت دستیابی به خودکفایی این جزیره در مهم ترین بخش صنایع شیلاتی خود باشد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.