چابهار؛ پیش به‌سوی شهر لجستیک

روایتی از آغاز عملیات اجرایی فرودگاه بین‌المللی چابهار که با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد.

توسعه‎ چابهار از راه‏های ارتباطی می ‏گذرد؛ چیزی که همه آن را می ‏دانند. چند سالی می‏شود که پروژه توسعه‏ی بندر چابهار کلید خورده و نقطه‏ عطفی در منطقه‏ی آزاد چابهار محسوب می ‏شود. اما در این سال‏ها یک پای کار می‏لنگید و آن توسعه‏ شبکه‏ راه‏های هوایی بود. چابهار فرودگاه داشت، اما فرودگاه آن نظامی بود و در ۵۰ کیلومتری شهر. اما نیاز بود تا فرودگاه بزرگی در این شهر احداث شود و همین فتح بابی شود برای توسعه‏ سواحل مکران. ماجرایی که سرانجام به ثمر رسید. در واقع چند روز پیش، اتفاق مهمی در چابهار رقم خورد. چند پروژه عمرانی در منطقه آزاد چابهار با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار و مدیرعامل منطقه آزاد کلنگ‌زنی شد. پروژه‏ هایی که نقش ویژه‏ای در منطقه آزاد چابهار ایفا خواهند کرد. شهر جدید تیس و فرودگاه بین المللی چابهار از مهم‌ترین برنامه‏ های ساخت و ساز در این شهرند که به تازگی کلنگ احداث آنها زده شد. این دو پروژه به منظور توسعه راه‏های حمل و نقل و همچنین افزایش تعداد گردشگر در تنها شهر ساحلی ایران که به آب‏های آزاد راه دارد، ایجاد خواهند شد. 

پیش از ظهر روز پنجشنبه، ۱۴ آذر ماه، کلنگ احداث شهر جدید تیس به وسیله محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به زمین زده شد. این شهر قرار است به عنوان شهری با معیارهای گردشگری در سواحل مکران ساخته شود. سال‏ها از تصویب ساخت شهری به نام تیس در چابهار می‏ گذرد، با این حال عزم جدی برای احداث آن وجود نداشته اشت. اما هفته گذشته و با توجه به اظهارات محمد اسلامی و عبدالرحیم کردی به نظر می‏رسد که پس از سال‏ها قرار است عملیات عمرانی به طور جدی در این شهر ساحلی پیگیری شود. 

محمد اسلامی در مراسم کلنگ‌زنی شهر تیس که در سواحل مکران برگزار شد، گفت: «مرحله نخست آماده‏سازی زیرساخت‏ها و توسعه این شهر امروز با بیش از ۷۰ میلیارد تومان اعتبار آغاز شد. ۲۷ سال از تصویب شهرجدید تیس می‏گذرد و دلیل تاخیر در ساخت آن دیدگاه مسئولان وقت بوده زیرا ضرورتی برای ایجاد این شهر احساس نکردند. شهر جدید و مدرن تیس قرار است به یک نقطه گردشگری، تفریحی و توسعه‌یافته تبدیل شود.» 

او در حاشیه این مراسم ضمن تشریح مجموعه‏ ای از پروژه‏ های پیش بینی شده و در حال اجرا در منطقه آزاد چابهار گفت: «‌پروژه شهر جدید تیس که در حاشیه سواحل مکران احداث می ‏شود با رویکرد متفاوت طراحی شده تا طی آن عملیات عمرانی و محله‏سازی انجام شود و با جلب سرمایه‏ گذاران در بخش ‏های گوناگون شاهد توسعه باشیم.» 

اسلامی در ادامه به پروژه‏ هایی اشاره کرد که قرار است با اجرایی شدنشان به توسعه راه‏ها در منطقه آزاد چابهار به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای لجستیک ایران کمک کنند. او ادامه داد:« جاده چابهار قرار است دو بانده شود، نقشه پروژه اتوبان هم به عنوان نیاز مبرم مردم چابهار در دست اجراست، قرارداد این طرح ابلاغ شده و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد تا مردم چابهار از اتوبان مناسبی بهره‏ مند شوند، براساس این طرح مسیر کنارک تا سه راهی نیکشهر و پلیس راه چهار خطه می‏شود. همچنین مدرن‌ترین ترمینال مسافربری دریایی کشور با برخورداری از به‌روزترین تجهیزات در بندر چابهار ایجاد شده است که در هیچ نقطه ‏ای از کشور ترمینال مسافری با این مشخصات وجود ندارد.»

اسلامی همچنین درباره ازسرگیری تردد مسافران با کشتی بین ایران و مسقط گفت: «‌کشتی مسافری بین چابهار و مسقط در سال ۹۶ تردد می‏کرد اما متوقف شد که با هماهنگی انجام شده و امضای قرارداد توسط سازمان بنادر و دریانوردی، از ماه آینده (دی ماه) کشتی‏ های مسافری در این مسیر عملیات جابه‌جایی مسافر را آغاز خواهند کرد. تاکید بر این است که مسافرت دریایی تسهیل و تسریع شود، چراکه با ظرفیت موجود می ‏توان بین بنادر ایران و کشورهای همسایه مسافرت دریایی برقرار کرد؛ مسافرت دریایی با بنادر داخلی ایران و کشورهای همجوار پاکستان، هندوستان و عمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس مورد تاکید است و این مهم با همت مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی محقق می‏شود.» 

وزیر راه و شهرسازی درباره طرح توسعه بندر چابهار و افزایش ظرفیت این بندر هم تاکید کرد: « ۲۰۳ هکتار استحصال زمین در فاز نخست طرح توسعه بندر چابهار انجام شده است و با اجرای فاز دوم ظرفیت این بندر در مجموع اعم از اسکله‏ های نفتی، فله و کانتینری به حدود ۳۵ میلیون تن خواهد رسید و با اسکله‏های جدیدی که احداث می‏شود بزرگترین کشتی‏ های کانتینری در این بندر پهلو خواهند گرفت و ایران را در تراز کشورهای دارای بنادر پیشرفته قرار خواهد داد.» 

او در بخش دیگری از صحبت‏ هایش به نیاز منطقه آزاد چابهار برای داشتن سیلوها اشاره کرد و گفت: «‌در این راستا عملیات احداث دو پروژه جدید در این بندر آغاز شد، در حدود ۱۱۹ هکتار اراضی استحصال شده این بندر عملیات احداث شبکه معابر و تاسیسات زیربنایی شامل پست‏های برق، آب و مخابرات انجام و همچنین یک سیلوی ۱۰۰ هزار تنی غلات احداث می‏شود تا بتوان با سیستم مکش اتوماتیک غلات فله عملیات تخلیه و بارگیری را انجام داد.» 

کلنگ‏زنی فرودگاه بزرگ چابهار 

البته با حضور وزیر راه و شهرسازی در چابهار چند پروژه عمرانی دیگر هم کلنگ‌زنی شد که یکی از آنها فرودگاه بزرگ منطقه آزاد چابهار است. در ۴۰ سال گذشته پایگاه شکاری نیروی هوایی کنارک به عنوان فرودگاه نظامی در چابهار مورداستفاده قرار گرفته که با چابهار فاصله حدود ۵۰ کیلومتری دارد. همین فاصله مشکلاتی را برای مسافران به وجود آورده است. ساخت فرودگاه بین‌المللی و توسعه حمل و نقل هوایی از ضرورت‏های لازم برای توسعه سواحل مکران به ویژه شهر راهبردی چابهار است. 

 با توجه به شرایط چابهار به عنوان تنها منطقه آزاد در ایران که به اقیانوس هند و آب‏های آزاد راه دارد، ایجاد یک فرودگاه بین‌المللی و استاندارد در این منطقه را به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‏ های این شهر قرار داده است. 

به همین منظور برنامه ‏هایی برای ساخت شهر فرودگاهی چابهار در زمینی به مساحت ٢٨١٥ هکتار و در ضلع شمالی منطقه آزاد چابهار در مقدمات ابتدایی اجرایی شدن است. برآورد اولیه هزینه ساخت فاز اولیه فرودگاه بین‌المللی منطقه آزاد چابهار ٥٥٠ میلیارد تومان است و مساحت ترمینال مسافربری هم در زمینی به مساحت ١٣٠٠٠ مترمربع ساخته می‏شود. طول باند ٤٠٠٠ متر با عرض ٦٠ متر خواهد بود. ضمن اینکه ظرفیت جابه‌جایی سالانه این فرودگاه ٨١٧٦٠٠ مسافر داخلی و خارجی است. 

مراسم کلنگ‌زنی این فرودگاه، عصر روز پنجشنبه ۱۴ آذر ماه در زمینی که برای ساخت فرودگاه در نظر گرفته شده، برگزار شد و در این مراسم وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار حضور داشتند. 

ظرفیت؟ سالانه بیش از ۸۰۰ هزار مسافر

عبدالرحیم کردی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار درباره اهمیت ساخت فرودگاه برای شهر چابهار و موقعیت منطقه آزاد چابهار گفت: «منطقه آزاد چابهار یکی از مکان‏های جذاب گردشگری و سرمایه‌گذاری است و روزانه شاهد تردد فعالان اقتصادی و مسئولان کشوری هستیم، بنابراین با ساخت و تکمیل فرودگاه ورود گردشگر و سرمایه‌گذاران تسهیل می‏شود. ساخت فرودگاه در چابهار سبب می‏ شود تا فاصله بیش از ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری فرودگاه نظامی کنارک به این منطقه کاهش پیدا کند. چابهار و کنارک واقع در ساحل آب‏های آزاد اقیانوس هند از مقصدهای اصلی گردشگری سیستان و بلوچستان محسوب می‏شوند اما نداشتن فرودگاه استاندارد و استفاده از فرودگاه نظامی کنارک که فاقد امکانات لازم است، جوابگوی نیاز مردم و ورود و خروج مسافران، گردشگران و سرمایه‌گذاران نیست.» 

او ادامه داد: «فرودگاه کنارک یک فرودگاه نظامی است و ظرفیت فعلی آن پاسخگوی حجم پروازها و رفت‌وآمدها به منطقه نیست و باید هرچه سریع‌تر برای توسعه یا ساخت فرودگاه جدید بین‌المللی چاره‌اندیشی کرد. علاوه‌بر تمامی معایب و محدودیت‏ های فرودگاه کنارک، عدم امکان حضور سرمایه‌گذاران خارجی برای توسعه فرودگاه نظامی مهم‌ترین دلیل برای ساخت فرودگاه چابهار و تبدیل آن به شهرک فرودگاهی با هدف تبدیل شدن به یکی از قطب‏ های حمل‌ونقل بار و مسافر در منطقه است.» 

عبدالرحیم کردی درباره ظرفیت این فرودگاه گفت: «ظرفیت ورود و خروج از این فرودگاه سالانه بیش از ۸۰۰ هزار مسافر پیش‌بینی شده و قرار است در مدت ۲۴ ماه فاز نخست آن به بهره‌برداری برسد.»

در ادامه‏ این مراسم محمد اسلامی هم درباره ضرورت ساخت فرودگاه مناسب در چابهار تاکید کرد و گفت: «چابهار از کانون‏های مورد توجه سرمایه‏ گذاری و گردشگری است و ساخت فرودگاه تجارت و گردشگری چابهار را متحول می‏ کند. وقتی کشتی مسافری به چابهار ورود کند و پروازهای داخلی و خارجی مرتب انجام شود این اقدامات به افزایش رفت و آمدهای مسافر و سرمایه‏ گذاران منجر می‏ شود.» 

او همچنین درباره حمایت از تولیدکنندگان چابهار گفت: «‌تولید لنج و قایق در چابهار باید رونق گیرد و هیچ مسئولی اجازه ایجاد موانع و مشکلات بر سر راه تولیدکنندگان را ندارد.» 

رحمدل بامری، فرماندار چابهار هم به اهمیت وجود فرودگاه بین‌المللی در چابهار اشاره کرد و گفت: «‌بخش اعظم زمین و سرمایه احداث فرودگاه بین‏ المللی چابهار را منطقه آزاد تامین کرده است. قطعاً فرودگاه بین‏المللی چابهار می‏تواند در حوزه رشد سرمایه‏ گذاری نقش بی‏بدیلی ایفا کند و به سبب این فرودگاه خواهیم توانست زمینه مساعدتری برای حضور سرمایه‏گذاران داخلی و خارجی در منطقه فراهم کنیم. از سوی دیگر وجود فرودگاه در چابهار موجب افزایش سرعت انتقال دانش و فناوری در منطقه خواهد شد و همچنین سرعت انتقال کالا و خدمات در منطقه چابهار و در پی آن رونق تجارت افزایش بسیار چشمگیری خواهد داشت.»  اما مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی چندی پیش در مراسم افتتاح برخی از پروژه‏های منطقه آزاد چابهار، در مورد جزئیات پروژه ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار گفته بود: «‌گروه مشاور این پروژه که از یکی از کشورهای پیشرو در امر احداث فرودگاه‏های بین‌المللی است، همکاری بسیار خوبی دارد و چندین بار که آخرین آن یک ماه پیش بوده است، به ایران آمده‏اند و موضوعات مختلف را بررسی کرده‏اند. همچنین پیمانکار نیز که از استان سیستان و بلوچستان است، انتخاب و آماده انجام کار است.»

پس از سال‏ها...

با اینکه سال ‏ها از تصویب ساخت فرودگاه چابهار می‏گذرد اما بارها به دلایل مختلف این کار به تعویق افتاده و گاه پرونده احداث فرودگاهی که بتواند نیازهای منطقه آزاد مهمی چون چابهار را برآورده کند، در بایگانی خاک خورده بود. با این حال اسفند ماه سال گذشته خبر از‌سر‌گیری پروژه فرودگاه منتشر شد؛ با این عنوان: «احداث فرودگاه بین‏المللی چابهار پس از لغو مجوز ساخت آن از سوی شورای عالی فضایی از دستورکار خارج شده بود اما دوباره به جریان افتاده و منطقه آزاد همچون قبل متولی ساخت آن شده است». بندر اقیانوسی چابهار در جنوب شرق ایران، نقطه ورودی به اقیانوس هند، یک چهار‌راه جهانیِ ترانزیتی به حساب می‏آید که اهمیتی راهبردی دارد، در نقشه‏‏ها و برآوردهای بین‏المللی، چابهار نقطه ورودی به کریدور شماره ۹ (شمال ـ جنوب) معرفی شده و کم‏ هزینه‏ ترین، مطمئن‏ ترین و ایمن‏ ترین مسیر برای اتصال بازارهای دو کانون جمعیتی جهان شامل ۲۱ کشور حوزه اقیانوس هند با جمعیتی حدود ۲ میلیارد نفر و کشورهای آسیای میانه، قفقاز تا شرق اروپا با حدود جمعیتی ۸۰۰ میلیون نفر است.

چهار راه‏ های ترانزیتی ابزارهای حمل و نقل می‏ خواهند؛ بندر، جاده، فرودگاه و راه‏آهن. بندر، راه و راه آهن و فرودگاه می‏خواهد تا مزیت رقابتی پیدا کند و بتواند سرمایه‏ گذاران را جذب کند. راه آهن چابهار درحال ساخت است و می‏گویند سال ۱۴۰۰ به‏ بهره‏برداری می‏رسد و فاز اول پروژه فرودگاه هم با توجه به بازدید هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی از زمین‏های فرودگاه و فرود آوردن کلنگ احداث آن بر سواحل مکران، منظقه آزاد تا دو سال دیگر به مهم‌ترین راه حمل و نقل چابهار تبدیل خواهد شد. برای چابهار، با این اهمیت راهبردی که در رده دورترین کانون‏های جمعیتی از مرکز و پایتخت‏ قرارگرفته، فرودگاهی مناسب نیاز ناگریز است؛ فرودگاه فعلی، کنارک، یک فرودگاه نظامی ـ شکاری (پایگاه دهم شکاری ارتش) است که ‏به‏دلیل نیاز مبرم چابهار به راه هوایی از چندسال پیش مجوز فرود هواپیماهای مسافری را گرفته است؛ اما این فرودگاه نظامی به دلیل نظامی بودن محدویت‏هایی دارد و امکانات و ترمینال مسافری آن کوچک و با ظرفیت اندک است. برقراری چند پرواز باهم در یک زمان در این فرودگاه امکان‌پذیر نیست و باعث ازدحام بیش از حد جمعیت می‏شود. فرودگاه کنارک تا همین چهار ‏سال پیش امکان فرود هواپیماهای نظامی در شب را هم نداشت.

قطب ترانزیت؛ شهر لجستیک

چابهار یکی از شهرهای لجستیک ایران است. اولین و مهم‏ترین هدف توسعه چابهار، تبدیل‏ شدن به یک‏ قطب ترانزیت است و سند لجستیک کشوری نیز اولین نقطه برای تبدیل‏شدن به شهر لجستیک را چابهار ذکر کرده است.

شهر لجستیک در تعریف ساده، تمامی امکانات انتقال، پردازش، توسعه و انبارش کالا را در خود دارد. یک هاب است که کالا از نقاط مختلف دنیا وارد آن شده، تفکیک می‏ شود، بسته‏ بندی می‏ شود، حتی برخی فعالیت‏ ها برای ایجاد ارزش ‏افزوده روی آن انجام می‏ شود و در آخر به بازارهای مصرف صادر می ‏شود. 

در نتیجه به نظر می‏رسد که چابهار درحال‏ حاضر از امکانات یک شهر لجستیک فاصله دارد و یکی از راه‏ های تبدیل این شهر به شهر لجستیک ساخت راه‏ های حمل و نقل ایمن، سریع و بین المللی است. در واقع فرودگاه بزرگ چابهار هم در همین راستا ساخته خواهد شد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو