برای مقابله با خطرات احتمالی بارش باران در چند روز آینده انجام شد؛

آماده باش ستاد بحران منطقه آزاد قشم

همزمان با موج جدید بارش باران در نقاط مختلف کشور و هشدار اداره هواشناسی شهرستان قشم برای بارندگی در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه (۲۵ تا ۲۷ آذر ماه)، ستاد بحران سازمان منطقه آزاد قشم به حالت آماده باش کامل درآمد.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، محله های قدیم شهر قشم از جمله چابهار، زیرانگی، سید مظفر و بازار قدیم از مهمترین نقاطی هستتند که با هر بارندگی دچار مشکل می شوند.

ستاد بحران سازمان منطقه آزاد قشم برای جلوگیری از خطرات احتمالی انسانی و مالی ناشی از بارندگی ها به ویژه در بافت فرسوده شهر قشم در طول سال های گذشته تا کنون با کمک نیروهای خدمات شهری و شرکت تعاونی کارکنان سازمان منطقه آزاد قشم، آتش نشانی و هماهنگی با نهادهایی همانند سپاه، بسیج، شهرداری و نیروی انتظامی تلاش گسترده ای را برای کاهش خسارات انجام داده است.
رئیس ستاد بحران سازمان منطقه آزاد قشم در ارتباط با مشکلات ناشی از بارش باران و سیلاب در شهر قشم اعلام کرد: به دستور حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل این سازمان، دو طرح اساسی برای ایمن سازی شهر قشم در مقابل سیلاب‌های احتمالی در حال اجرا است.
محرم بهاروند ادامه داد: نخستین کانال انتقال سیلاب از شهرک‌های نریمان، الهیه و سام و زال با هدف ایمن سازی محله‌های چابهار و دوحه به طول ۴۹۰ متر در ابعاد ۱۰۰ در ۱۲۰ سانتی متر از چهار راه پردیس به سمت چهارراه رسالت با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.
به گفته معاون عمرانی و رئیس ستاد بحران سازمان منطقه آزاد قشم، دومین مرحله این طرح نیز در سایت سمن با حفر کانالی به طول ۵۵۰ متر در ابعاد ۱۰۰ در ۱۵۰ سانتی متر برای انتقال آب‌های سطحی شهرک‌های سیستان، بوستان و گلستان از مسیر میدان حافظ به سمت بلوار مشاهیر تا مجتمع سیتی سنتر ۲ و سینما دریا با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی شروع شده است.
او معتقد است با اتمام این دو طرح عمرانی تا یک ماه آینده، نگرانی ها از بارش شدید باران که موجب آسیب رساندن به بافت قدیم شهر می شود، از بین خواهد رفت.
همزمان با اجرای این دو طرح حوزه عمرانی، نیروهای خدمات شهری شرکت تعاونی کارکنان سازمان منطقه آزاد قشم به همراه نهادهای مرتبط نیز در هر بارندگی به صورت شبانه روز با هدایت  آب های تجمیع شده در محلات بافت فرسوده به سمت دریا تلاش می کنند تا آسیبی به خانه های مردم وارد نشود.
اداره هواشناسی شهرستان قشم با صدور اطلاعیه ای از بارش شدید باران در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری در این منطقه آزاد خبر داده و خواستار اجرای تمهیدات ویژه برای مقابله با خطرات احتمالی ناشی از سرازیر شدن سیلاب شده است.

*بسیج ۱۰۰ نیروی خدمات شهری در شهر قشم 

مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم هم از آمادگی کامل ۱۰۰ نیروی خدمات شهری شرکت تعاونی کارکنان سازمان منطقه آزاد قشم در قشم با هدف کمک به کاهش آسیب های احتمالی ناشی از بارش باران خبر داد.
فرج طهماسبی گفت: این نیروها به همراه نیروها و تجهیزات آتش نشانی، یکهزار کیسه ماسه، چهار دستگاه پیکاپ و پمپ مَکش آب و پنج دستگاه تانکر جمع آوری آب های سطحی از امروز تا چهارشنبه به صورت شبانه روز در آماده باش هستند.
طهماسبی با تقدیر از همکاری نهادهای مرتبط از جمله سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، راهور و شهرداری با ستاد بحران سازمان منطقه آزاد قشم افزود: با تلاش همه نیروهای یادشده و اقداماتی که در نقاط مختلف شهر قشم از جمله اجرای کانیو (جوی آب) در خیابان اصلی شهر قشم حد فاصل میدان ژئوپارک تا میدان امامقلی خان و بخش اعظم ساحل جنوبی ایجاد شده، شاهد روان تر شدن انتقال آب های سطحی به سمت دریا باشیم.
به گفته وی، ۳۲ درب کشوئی با هدف جلوگیری از ورود آب باران به داخل منازل مردم در بافت قدیمی در اختیار ساکنان محله چابهار گذاشته شده است.
مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم این اقدامات را موقتی دانست و می گوید با اتمام دو طرح حفر کانال در شهر قشم دیگر نیازی به انجام چنین کارهایی نیست و آب های سطحی و سیلاب به راحتی از مسیر این دو کانال به سمت دریا هدایت خواهد شد.
طهماسبی همچنین از مردم ساکن دربافت قدیمی شهر قشم به خاطر صبوری شان در زمان بارندگی تقدیر و اظهارامیدواری کرد با اتمام طرح های مهم عمرانی بتوانیم پاسخ شایسته ای به مهربانی های ساکنان شهر قشم به ویژه مردم نجیب و مهربان ساکن در بافت قدیمی شهر قشم بدهیم.

*آماده باش نیروهای خدمات شهری درگهان 

مدیر امور درگهان هم از آماده باش کامل ۵۰ نیروی خدمات شهری این مجموعه برای کمک به هدایت آب های سطحی ناشی از بارش شدید باران در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه خبر داد.
امیر سلکی اعلام کرد: ماشین آلات مکانیزه و سیستم های آتش نشانی هم برای ارائه خدمات به مردم در آماده باش هستند و ۳۰۰ کیسه ماسه برای جلوگیری از ورود آب باران به منازل مردم در محلات فرسوده و بازار قدیم کارگذاری شده است.
سلکی از ایجاد هشت منهول (گودال های ویژه برای جمع شدن آب) در نقاط حادثه خیز و فراهم کردن امکانات لازم برای انتقال آن به دریا خبر داد و افزود: تمامی کانال ها و خورهای شهر درگهان هم برای عبور آسان آب باران و سیلاب لایروبی و آماده سازی شده است.
پیش بینی می شود با آمادگی کامل نیروهای ستاد بحران در شهرهای قشم و درگهان و امکاناتی که برای مقابله با سیلاب انجام شده است به یاری خدا بارندگی های پیش رو هم بدون خطر جانی و مالی به پایان برسد.
جزیره قشم با یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس در جنوب ایران واقع است.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو