برگزاری سی و یکمین جلسه شورای برنامه ریزی سازمان منطقه آزاد قشم

سی و یکمین جلسه شورای برنامه ریزی سازمان منطقه آزاد قشم با حضور حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و با حضور معاونان، مدیران و مشاوران این سازمان در سالن مرکز بین المللی رشد برگزار شد.

به گزارش فرینا، مشاور عالی مدیرعامل این سازمان با اشاره به حجم بسیار بالای سرمایه در گردش موجود در ایران، به ارزیابی کامل مصادیق فعالیت های نامولد و خساراتی که از این مسیر به اقتصاد و حوزه های مختلف اجتماع وارد می شود، پرداخت.

به گفته علی یدقار، واردات انحصاری نهاده ها که موجب گرانتر شدن محصولات و محدود شدن رقابت پذیری در حوزه تولید می شود و سوداگری در حوزه زمین و مسکن، واسطه گری های چند لایه که تولیدکنندگان اصلی را به حاشیه می برد از مصادیق فعالیت های نامولد می باشند.

یدقار از بانک های خصوصی و موسسات اعتباری هم به عنوان مولد فضای تورمی و رونق فعالیت های سوداگرانه نام برد.

مشاور عالی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: عده ای از تولیدکنندگان هم با استفاده از اعتبارات و حقوق تولیدکننده، عملا و به طور نامشهود به واردکننده کالا و یا مونتاژ کننده کالا تبدیل شده اند.

یدقار در ادامه مباحث خود گفت: فعالیت برخی مدیران هم نامولد است و زمانی که نظام مدیریتی به جای شایسته سالاری و ضابطه مند به صورت رابطه ای اداره شود، ماهیت اینگونه مدیریت ها نیز در ردیف فعالیت های نامولد قرار می گیرد.

وی به برخی از سرمایه گذاری های انسانی این فرآیند مهم هم اشاره کرد و افزود: سرمایه انسانی مجموعه ای از ویژگی های ذاتی و اکتسابی است که در حوزه فعالیت های تولیدی اثرگذار است و زمانی این سرمایه ها مولد خواهند بود که به سمت فعالیت های تولیدی هدایت شوند.

مشاور عالی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، تبدیل اراضی مزروعی و باغات به مسکونی، برخی فعالیت های تولیدی با استاندارد پائین، برخی صندوق های امانی و موسسات وابسته به آنها و اختلاس هایی که انجام می شود را هم از مصادیق بارز فعالیت های نامولد برشمرد.

یدقار با اظهار تاسف نسبت به از بین رفتن ارزش های کاری در جامعه گفت: وجه نامولد در فرهنگ اقتصادی ما بسیار پررنگ شده است به طوری که برای تخریب زمین های کشاورزی و جنگل ها، قُبحی قائل نیستیم و به راحتی درآمد از هر روشی را مجاز می دانیم.

دور زدن قوانین، رواج مخاطرات اخلاقی، انتخاب های نامناسب، سودجویی غیر منصفانه، میدان دادن به کالاهای بُنجل، نادیده گرفتن اثرات اجتماعی اقدامات فردی هم از مواردی بود که وی از آنها به عنوان مصادیق فعالیت های نامولد نام برد.

مشاور عالی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر اینکه تنزل اخلاق سبب بسط فعالیت های غیرمولد می شود، افزود: شفاف نبودن نظام بودجه ای، نظام غیر شفاف بانکی، قرار گرفتن نظام بانکی در خدمت بخش غیرمولد و افزایش نرخ سودها نیز منجر به چرخش منابع از فعالیت های مولد به سمت فعالیت های نامولد می شود.

یدقار در ادامه سخنان خود حذف واسطه گری های چند لایه و دلالی های غیرضروری، کاهش فاصله میان تولید کننده و مصرف کننده، نظارت جدی بر فعالیت های بانکی، ساماندهی اسناد مالکیت و ایجاد ثبت هوشمند را از جمله راهکارهای محدود کردن فعالیت های غیرمولد دانست.

وی ادامه داد: شناسایی فعالیت های زاید، مزاحم و پُردرآمد، تقبیح درآمدزایی از مجاری نامولد و ایجاد بستر فرهنگی برای فعالیت های مولد از دیگر ضروریات محدود کردن فعالیت های نامولد است.

پس از سخنان مشاور عالی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، چند تن از معاونان، مشاوران و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم با تشکر از مباحث اعلام شده از سوی مشاور عالی مدیرعامل این سازمان، خواستار برگزاری جلسه ویژه برای بازنگری دقیق این مباحث با هدف کمک به تولید مولد در قشم و انتقال این اقدامات به سرزمین اصلی شدند.

در ادامه سی و یکمین جلسه شورای برنامه ریزی سازمان منطقه آزاد قشم، رييس اداره آتش نشانی و خدمات ايمنی سازمان منطقه آزاد قشم هم گزارش کاملی از اهداف حوزه آتش نشانی که به نجات جان انسان ها و پیشگیری از خسارات به اموال مردم مربوط می شود را بیان داشت.

نجم الدین فریدونی با تاکید بر اهمیت افزایش ایستگاه های آتش نشانی در نقاط مختلف شهر قشم و نقاط دیگر این جزیره گفت: تامین تجهیزات پیشرفته با توجه به سرعت توسعه و ساخت و سازهای بلندمرتبه در قشم بسیار مهم و ضروری است.

فریدونی افزود: برای موفقیت بیشتر در حوزه خدمات ایمنی نیازمند بکارگیری نیروهای جوان و افزایش تعداد نفرات این مجموعه هستیم.

در پایان این جلسه، حمید رضا مومنی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تقدیر از خدمات کارکنان آتش نشانی، بر افزایش نیروها و تجهیز هرچه بیشتر مجموعه آتش نشانی قشم تاکید کرد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو