معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی:

ظرفیت مطلوب سرمایه‌گذاری در منطقه اقتصادی ویژه دوغارون

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در منطقه ویژه سرمایه‌گذاری دوغارون ظرفیت فراوانی برای توسعه سرمایه‌گذاری مخصوصا به صورت مشترک با تجار، سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی کشور افغانستان وجود دارد، همچنین امکان بسته‌بندی به صورت جدی در این منطقه فراهم و متقاضیان زیادی برای آن وجود دارد.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، علی رسولیان، در نشست خبری فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و افغانستان در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در هتل پردیسان اظهار کرد: در حال حاضر یکی از سیاست‌هایی که در کشور در حال اجراست و مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، اشتغال و توجه به رونق تولید با هدف توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم است.
رسولیان افزود: برای رسیدن به این مهم راهی جز توسعه سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های استان‌ها نیست، استان خراسان با وجود مرزهای مشترک طولانی با افغانستان و کشورهای آسیای میانه، محور ترانزیت منطقه و وجود بارگاه امام رضا(ع) که یکی از مهمترین مولفه‌های استان محسوب می‌شود و جذب سالانه بالغ بر 32 میلیون زائر و گردشگر دارای ظرفیت‌های زیادی است.
وی بیان کرد: باید نگاه ما به داخل، کشورهای همسایه و حوزه شرق تقویت شود. اشتراکات فرهنگی جدی میان ایران، افغانستان و کشورهای آسیای میانه وجود دارد که سبب می‌شود نگاه جدی‌تر و مهمتری به این حوزه‌ها داشته باشیم.
معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هفته گذشته به همراه استاندار عازم کشور تاجیکستان شدیم و خوشبختانه یکی از بهترین نمایشگاه‌ها بعد از سال‌ها در تاجیکستان با محوریت خراسان رضوی برگزار شد. در این نمایشگاه بالغ بر 85 شرکت در قالب 52 غرفه حضور داشتند. در این سفر استاندار با نیمی از اعضای کابینه دولت، وزرا و نخست وزیر این کشور ملاقات‌های عملیاتی داشتند و عمده مذاکرات در حوزه اقتصاد و توسعه مبادلات تجاری بود، موضوع صادرات نیز یکی از مسائلی است که به صورت جد آن را دنیال می‌کنیم.
رسولیان اضافه کرد: ما به دنبال توسعه ترانزیت در استان خراسان رضوی هستیم و با توجه به ظرفیت گسترده‌ای که در استان وجود دارد، به دنبال تقویت مبادلات مرزی با کشور برادر خود، افغانستان هستیم و همکاری‌های خوبی میان بخش‌های خصوصی در سنوات قبل وجود داشته و اتاق مشترک ایران و افغانستان به صورت جد در این زمینه فعال است. همچنین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان شکل گرفته است.
معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از بهترین مسیرهای سرمایه‌گذاری، دو منطقه ویژه سرمایه‌گذاری دوغارون و سرخس است. در منطقه ویژه سرمایه‌گذاری دوغارون ظرفیت فراوانی برای توسعه سرمایه‌گذاری مخصوصا به صورت مشترک با تجار، سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی کشور افغانستان وجود دارد، همچنین امکان بسته‌بندی به صورت جدی در این منطقه فراهم و متقاضیان زیادی برای آن در این منطقه حاضر هستند.
رسولیان عنوان کرد: بحث ایجاد پالایشگاه‌های کوچک نفتی و گاز، فرآوری معادن، فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی، خدمات پزشکی و توریست درمانی و مباحث مربوط به حوزه آموزشی از جمله ظرفیت‌هایی است که در مرز دوغارون وجود دارد و مغفول مانده است.
وی ادامه داد: در یک بازه زمانی مشخصی به دنبال این هستیم که زیرساخت‌های لازم را در این منطقه فراهم و امکان حضور فعالان اقتصادی دو کشور را ایجاد کنیم تا بتوان بنگاه‌های اقتصادی را در این منطقه ایجاد کنیم زیرا تقاضا برای ایجاد بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد.
معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در استان طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی را دنبال می‌کنیم که شامل دو بخش معین‌های اقتصادی و تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری است. معین‌های اقتصادی در هزار و 125 روستا استان مشغول به فعالیت هستند و بالغ بر 510 کسب‌وکار ایجاد شده است. همچنین 143 معین کار توسعه روستاها را پیگیری می‌کنند که بر اساس آن 726 شغل از محل این طرح ایجاد شده است و طرح‌های مصوبی که تاکنون ایجاد شده منجر به ایجاد دو هزار و 300 شغل خواهد شد.
رسولیان گفت: بخش دوم مثلث به تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری اختصاص دارد و در استان از تمام سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی به صورت جد حمایت خواهد شد و در این راستا تعامل حداکثری میان ارکان حاکمیت از جمله ائمه جمعه، رئیس دادگستری، نمایندگان مجلس، فرمانداران، دانشگاه‌ها و تمامی دست‌اندرکاران ایجاد شده است.
وی افزود: در حال حاضر به سرمایه‌گذاران در قالب تفاهم‌نامه تعهد داده می‌شود که به آنان کمک و موانع موجود بر سر راه آنان را برطرف کنیم. تاکنون هزار و 125 تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری امضا شده است و به صورت جد در حال پیگیری آن هستیم، همچنین 200 طرح اولویت دار در ستاد تسهیل با حضور شخص استاندار در حال بررسی است.
معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: در شهر مشهد مشکلات زیادی در خصوص پروژه‌های عمرانی مخصوصا در حوزه منطقه ثامن وجود داشته است که با پیگیری‌هایی که صورت گرفته، بخش عمده موانع سرمایه‌گذاری مرتفع شده است.
رسولیان بیان کرد: برقراری تفاهم‌نامه برای تمامی طرح‌ها و سرمایه‌گذارانی که بنا به سرمایه‌گذاری دارند از جمله سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اجرا خواهد شد و مرکز خدمات سرمایه‌گزای موظف شده موانع موجود بر سر راه طرح‌های سرمایه‌گذاری بزرگ را برطرف کند.
وی اضافه کرد: امیدواریم در همایش دوغارون که هفته آینده برگزار می‌شود، سرمایه‌گذار جذب شود و منافعی برای دو استان ایجاد شود. برای افزایش توان اقتصادی مردم راهی جز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توانمندسازی مردم وجود ندارد و در این راستا باید موانع موجود و بروکراسی اداری برطرف شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.