مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون:

رفع موانع مرزی دوغارون، صادرات به افغانستان را رونق می بخشد

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: سه اشکال عمده در مرز دوغارون ایستایی خودرو و توقف بیش از حد آن، گره کور نقطه اختلافی در منطقه ویژه و مرز افغانستان و ضعف خدمات در منطقه است که اگر حل شود باعث رونق صادرات به کشور افغانستان می‌شود.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، محمد شاه‌بیگی، در نشست خبری فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و افغانستان در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون افزود: مرز دوغارون در مسیر شاهراه و کولیدرهای مهم بین‌المللی قرار داشته و کشور افغانستان 302 کیلومتر مرز مشترک با کشور ایران دارد که شاهراه بین‌المللی جاده ابریشم یکی از مهمترین معبرهای عبور ترانزیت و صادرات کالا به شمار می‌رود.
شاه بیگی گفت: بیشترین تردد از مرز دوغارون صوررت می‌گیرد و ظرفیت تردد روزانه سه هزار نفر از این مسیر وجود دارد. منطقه ویژه در زمینی به مساحت هشت هزار و 700 هکتار به عنوان بزرگ‌ترین منطقه ویژه کشور، در نقطه صفری مرزی در 18 کیلومتری تایباد و 225 کیلومتری مشهد قرار دارد.
وی بیان کرد: برخی از امکانات موجود در منطقه ویژه دوغارون شامل وجود 22 هزار و 500 متر مربع انبار مسقف جهت ذخیره کالا، هشت مخزن یک میلیون لیتری سوخت، یک مخزن 250 هزار لیتری بلندینگ، 30 هزار هکتار زمین آسفالت جهت بارانداز کالا، امکان ترانشیپ‌منت کلیه کالاهای ورودی به منطقه، 16 دوش ترانشیپ‌منت سوخت، عرضه سوخت با نرخ صادراتی به کامیون‌های ورودی به منطقه، چهار دستگاه باسکول 60 تنی، شبکه فیبر نوری، سالن نوبت‌دهی رانندگان و... است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون خاطرنشان کرد: امکانات موجود در منطقه دوغارون برای حدود چهار هزار نفر در منطقه شغل ایجاد کرده و در هشت ماهه سال 98 حدود شش میلیون و 590 هزار لیتر سوخت مصرف و 724 هزار و 616 تن کالا به ارزش 747 میلیون دلار وارد این مرز شده است.
شاه بیگی اضافه کرد: اشکالاتی در منطقه وجود دارد که اگر حل شود سبب رونق صادرات به کشور افغانستان می‌شود. سه اشکال عمده در مرز دوغارون شامل ایستایی خودرو و توقف بیش از حد آن بوده که سبب کندی صادرات می‌شود، گره کور نقطه اختلافی در منطقه ویژه و مرز افغانستان وضعف خدمات در منطقه نیز از دیگر مشکلات است.
او تصریح کرد: اگر زیرساخت‌ها در این منطقه ایجاد شود، نه تنها مشکل اشتغال حل خواهد شد، بلکه امکان صادرات تا پنج برابر وضعیت موجود قابل افزایش است. با وجود ظرفیت‌های خوبی که در این منطقه وجود دارد جای تاسف است که مشکل رونق اقتصادی و اشتغال در منطقه دوغارون و تایباد وجود داشته باشد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: 10 سال از تاسیس منطقه دوغارون می‌گذرد، اما حق این منطقه نیست که مردم به دنبال شغل باشند. در حال حاضر از هیچکدام از ظرفیت‌های منطقه استفاده نشده و سوخت منطقه از غرب کشور تامین می‌شود. جای تاسف است که آبمیوه‌ای که در مشهد به وفور وجود دارد، از ترکیه وارد افغانستان شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو