چرا توسعه منطقه آزاد چابهار مهم و راهبردی‌ است؟

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار می‌گوید: این منطقه برای سال‌ها پایه‌ترین ویژگی یک منطقه آزاد را نداشته و از رسیدن به اهدافش درمانده بوده است؛ برای حل این معضل سه لایحه توسعه منطقه هم‌اکنون در جریان است که در مجموع با تصویب و اجرایی شدن آن‌ها محدوده 14 هزار هکتاری منطقه آزاد چابهار به 67 هزار هکتار افزایش می‌یابد و کل محدوده شهر و بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه ملحق می‌شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی اخیرا با کلیات لایحه الحاق بنادر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری به محدوده منطقه آزاد تجاری‌ صنعتی ‌چابهار با اکثریت قاطع آرا موافقت کردند. لایحه‌ای که موافق و مخالف کم نداشته و ندارد.

اما چرا توسعه منطقه آزاد چابهار اینقدر مهم است؛ از میان 7 منطقه آزاد ایران، منطقه آزاد چابهار تنها منطقه آزاد ایران و به گواه برخی جهان است که مرز ندارد؛ همه تحلیل‌گران اقتصادی متفق‌القولند مرز بال توسعه مناطق آزاد است؛ مناطق آزاد را به مرزش می‌شناسند، باید تسهیل تولید، صادرات و ترانزیت کنند؛ چابهار اما پایه‌ترین ویژگی برای رسیدن به هدف و مأموریت منطقه آزاد را ندارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار می‌گوید: این منطقه برای سال‌ها پایه‌ترین ویژگی یک منطقه آزاد را نداشته و از رسیدن به اهدافش درمانده بوده است؛ برای حل این معضل سه لایحه توسعه منطقه هم‌اکنون در جریان است که در مجموع با تصویب و اجرایی شدن آن‌ها محدوده 14 هزار هکتاری منطقه آزاد چابهار به 67 هزار هکتار افزایش می‌یابد و کل محدوده شهر و بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه ملحق می‌شود.

عبدالرحیم کردی در گفت‌وگو با تسنیم می‌افزاید: لایحه اول درحال حاضر در شورای نگهبان است؛ این لایحه که تأسیس 8 منطقه آزاد جدید را در برمیگیرد و توسعه منطقه آزاد چابهار هم از بندهای آن است به دلیل تأسیس مناطق آزاد جدید فعلاً تاکنون مورد مخالفت شورای نگهبان قرار گرفته است.
کردی تصریح می‌کند: ما برای اینکه اهمیت استراتژیک چابهار فدای مخالفت و موافقت با تأسیس مناطق آزاد جدید نشود، لایحه دیگری مختص به چابهار را از طرف دولت به مجلس تقدیم کردیم، این لایحه که در جلسه علنی یکم دی با اکثریت قاطع آرا تصویب شد قرار است صرفاً بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری را به منطقه آزاد محلق کند و با اقتصادی و رقابتی کردن این بنادر موجب جذب حداکثری صاحبان کالا شود.

وی می‌گوید: دلیل اهمیت این لایحه اهمیت ویژه چابهار و بنادر آن در طرح توسعه سواحل مکران است، علی رغم اینکه بنادر چابهار قرار است در این طرح راهبردی و استراتژیک نظام، سواحل مکران، به مهم‌ترین بنادر ایران تبدیل شوند و هاب صادرات، ترانزیت و تجارت شوند اما تنها بنادر مهم ایران هستند که منطقه ویژه و یا منطقه آزاد نیستند؛ در حال حاضر بنادر اصلی ایران نظیر شهید رجایی، امام و یا بنادر شمالی یا منطقه آزادند و یا منطقه ویژه.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه می‌دهد: لایحه سوم هم که طرح توسعه توسعه محدوده منطقه آزاد و الحاق کل شهر چابهار را در برمیگیرد درحال حاضر در کمیسیون اقتصادی مجلس است و به‌زودی به صحن علنی می‌رود؛ اهمیت این لایحه سوم هم توسعه شاخص‌های اجتماعی و زندگی در شهر چابهار به‌عنوان محروم‌ترین شهر در خیلی از شاخص‌های اجتماعی و زندگی و هم‌چنین بارگذاری صنایع در محدوده منطقه آزاد چابهار است چراکه درحال حاضر در محدوده فعلی بنا به پایش‌ها و مطالعات زیست محیطی امکان بارگذاری بیش‌از 8 میلیون تن پتروشیمی و بیش‌از 4 میلیون تن فولاد امکان‌پذیر نیست درحالی که در افق توسعه مکران چابهار میزبان 30 میلیون تن مواد پتروشیمی پایین و بالادست و 10 میلیون تن فولاد است.

کردی خاطرنشان می‌کند: با تصویب لایحه طرح توسعه منطقه آزاد چابهار و هم‌چنین اجرایی شدن لایحه الحاق بنادر؛ علاوه‌بر الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری، شهر چابهار، شهر جدید تیس و هم‌چنین یک نقطه منفصل 5 هزار هکتاری در مرز ریمدان با پاکستان نیز به منطقه آزاد چابهار ملحق می‌شود؛ در این صورت هم منطقه آزاد چابهار مرزدار (مرز هوایی، دریایی و زمینی) می‌شود، هم بندر رقابتی و هم شهر چابهار به منطقه می‌پیوندد و به توسعه شاخص‌های زندگی در آن کمک می‌کند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.