شجاعی؛

11 / صنعت گردشگری، راه سریع رسیدن به رشد اقتصادی

پژوهشگر و مشاور گردشگری شورای شهر تهران می گوید: افزایش فرصت های شغلی، ارتقاء کیفیت زندگی، بهبود زیرساخت ها و افزایش درآمد ارزی و مالیاتی از جمله تاثیرات اقتصادی صنعت گردشگری و دستیابی به رشد اقتصادی است. 

به گزارش فرینا، «نرگس شجاعی» در دومین روز از «نوزدهمين نشست مشترک معاونین و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی و سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور» در منطقه آزاد اروند در سخنرانی خود با محوریت « اقتصاد گردشگری با گرایش تفریح و سرگرمی» گفت: هم اکنون 9 درصد تولید ناخالص داخلی، 9.1 درصد اشتغال، 6 درصد از صادرات و 5 درصد از سرمایه گذاری در صنعت گردشگری اتفاق می افتد. 
شجاعی افزود: پیش بینی ها نشان می دهد که شمار گردشگران در دنیا تا سال 2020، به عددی در حدود 1.6 میلیارد نفر خواهد رسید و درآمد حاصل از این صنعت نیز حدود 2 هزار میلیارد دلار خواهد بود. 
وی با اشاره به اینکه ایران در رتبه دوم سریع‌ترین رشد گردشگری جهان است تاکید کرد: ایران ارزان ‌ترین مقصد گردشگری در بین ۱۴۰ کشور جهان است. 
پژوهشگر و مشاور گردشگری شورای شهر تهران افزود: مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در سال 2017، گزارش دوسالانه خود را با موضوع شاخص رقابت پذیری سفر و گردشگری منتشر کرده است. این شاخص بر اساس چهار مؤلفه اصلی شامل توانمندسازی محیط، سیاست های گردشگری، زیرساخت ها و منابع طبیعی و فرهنگی اندازه گیری می شود که ایران در سال 2017، رتبه 93 را در بین 136 کشور جهان به خود اختصاص داده و در بین کشورهای خاورمیانه نیز جایگاه هشتم را دارد.
شجاعی در ادامه اظهار داشت: ایران در شاخص قیمت رقابتی در سال 2017، رتبه اول را در کل کشورهای دنیا و در شاخص زیرساخت خدمات گردشگری رتبه 116، اولویت بخشی سفر و گردشگری رتبه 117 و در پایداری محیطی رتبه 119، را در بین 136 کشور دنیا را دارد.
شجاعی کاهش بازه زمانی سفر، کاهش مسافت سفر و کاهش قدرت خرید گردشگران در سفر را در روند فعالیت های مرتبط با گردشگری در کشور موثر دانست و مناطق آزاد یکی از ظرفیت های رشد صنعت گردشگری در کشور معرفی کرد و گفت: موقعیت جغرافیایی (استقرار در حاشیه مرزها و تبادل راحت تر اتباع کشورهای همسایه)، ورود گردشگران بدون نیاز به صدور روادید، وجود قوانین بازتر و ساده تر در حوزه گردشگری شامل قوانین گمرکی و مالیاتی، مدیریت واحد و یکپارچه و وجود جاذبه های متنوع و ویژه در مناطق مختلف از جمله قابلیت های مناطق آزاد است که گردشگران داخلی و خارجی امکان بهره مندی از آنها را دارند. 
وی هم چنین عواملی همچون شناخت کامل از منطقه، شناخت عوامل توسعه گردشگری (انسانی، منابع و جاذبه ها، زیرساخت ها، برنامه ریزی و هدفگذاری، اکشن پلن و فعالیت ها و نظارت و ارزیابی را برای تبدیل شدن به یک محصول گردشگری در مناطق آزاد ضروری دانست.

گفتنی است؛ منطقه آزاد اروند، روزهای 10 و 11 دی ماه میزبان نوزدهمین گردهمایی معاونین، مدیران و کارشناسان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی و سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو