خلف خانی؛

15 / ارتقای مسئولیت های اجتماعی رویکردهای اصلی منطقه آزاد ماکو

معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو بیان کرد: ارتقای مسئولیت های اجتماعی و نگاه به شکل گیری استارت آپ های اجتماعی از جمله رویکردهای اصلی منطقه آزاد ماکو است.

به گزارش فرینا، مهدی خلف خانی در حاشیه دومین روز از «نوزدهمين نشست مشترک معاونین و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی و سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور» در منطقه آزاد اروند با بیان اینکه امیدوارم این نشست ها بتواند اتفاقات بسیار خوبی را برای کشور به خصوص برای مناطق آزاد رقم بزند، خاطرنشان کرد: در این نشست نکات بسیار خوبی مطرح شد. حمایت از استارت آپ های اجتماعی رویکرد جدی منطقه آزاد ماکو است قطعا تداوم نشست های معاونین مناطق آزاد منجرب به توسعه اقتصادی مناطق و کشور می شود.

خلف خانی اظهار داشت: تمرکز اصلی در هفت نشست تخصصی برگزار شده این اجلاس تکیه بر مسایل کاملا علمی بود که از سوی معاونان و اساتید دعوت شده، مطرح شد، همچنین در باره مسایل مبتلا به بخش های فرهنگی به صورت جدی بحث و تبادل نظر شد که به طور جدی در سیاست گذاری ها، برنامه ریزی ها و انتقال تجربیات به بهترین وجه ممکن اثرگذار خواهد بود.

وی گفت: بیانیه پایانی این اجلاس استخراجی از این نشست های علمی و تخصصی متخصصان حوزه فرهنگی، اجتماعی و گردشگری خواهد بود. برنامه های متنوعی برگزار شد که بحث های علمی و آموزشی از مهمترین آنهاست.

معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه رویکرد دیگر این نشست ارزیابی و بررسی مسایل مرتبط با خود مناطق آزاد با رویکرد این مناطق است، افزود: تمام موارد مبتلا به انتقال داده شد و مباحث مطروحه مورد ارزیابی قرار گرفتند.

خلف خانی با تاکید بر اینکه معتقدم برآیند این گردهمایی در برنامه ریزی های آتی مناطق آزاد محسوس شود، بیان کرد: به طور حتم تداوم چنین برنامه هایی به صورت مجازی و یا حقیقی به شکل حضور در نشست های تخصصی پیش نیاز رفع موانع فرا روی بخش های فرهنگی خواهد بود. امیدوارم این اقدامات به توسعه اقتصاد کشور، منطقه ای و محلی مان منجر شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو در ادامه اضافه کرد: منطقه آزاد ماکو در موقعیت بسیار استراتژیک در شمال غرب کشور قرار دارد و منطقه ایست که به لحاظ مسافت به کشورهای CIS بسیار نزدیک است و از سوی دیگر در مجاورت جمهوری ترکیه و آذربایجان و نزدیکی ارمنستان و گرجستان و کشورهای قفقاز قرار دارد. به طور تقریبی هفت ساعت با کشورهای حوزه دریای سیاه فاصله داریم و این به طور عملی ظرفیت بسیار بالایی برای منطقه آزاد ماکو فراهم می کند تا در اقتصاد و توسعه ملی کمک کند.

خلف خانی با بیان اینکه با نهادهای فرهنگی سطح منطقه ارتباطات قوی و منظمی را ایجاد کرده ایم، توضیح داد: در منطقه آزاد ماکو برنامه های مشخصی در سه حوزه توسعه فرهنگی، ایجاد ظرفیت ها، زیرساخت ها و فضاهای فرهنگی  در دست انجام داریم، تمرکز فعلی ما به حوزه آموزش و پرورش است که در این حوزه ارتباطات بسیار خوب، گسترده و وسیعی با آموزش و پرورش ایجاد کردیم و به دنبال ایجاد مدل های مناسب برای ارتقای دانش عمومی و توانمند سازی جامعه محلی هستیم.

وی با اشاره به حوزه اجتماعی معاونت مطبوعش اضافه کرد: بخش مهمی از موارد سیاست گذاری های معاونت فرهنگی در حوزه اجتماعی اتفاق می افتد که ارتباط با نهادهای اجتماعی به خصوص در زمینه توانمندسازی اجتماعی از مهمترین آنهاست.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه برنامه سال ۹۹ معاونت فرهنگی ماکو بر پایه ی توانمندی سازی جامعه محلی است، تصریح کرد: ایجاد مسوولیت اجتماعی برای شهروندان مهمترین برنامه ایست که برای خود تعریف کرده ایم، معتقدیم تا توانمندسازی جامعه انجام نشود برنامه های فرهنگی و اجتماعی در اجرا با چالش مواجه می شوند، لذا در این حوزه برنامه بسیار مشخص داریم که ارتقای مسوولیت های اجتماعی و نگاه به شکل گیری استارت آپ های اجتماعی از جمله رویکردهای اصلی ما در این حوزه به شمار می رود.

خلف خانی با بیان اینکه نباید رویکرد تنها مالی باشد، افزود: در ماکو از شرکت هایی حمایت می کنیم که بعدا در امور خیریه مشارکت داشته باشند، یعنی ضمن تولید ثروت در محل باید بتوانند بخشی از چالش های مناطق ما را پوشش دهند زیرا در منطقه ما گروه ها و بخش هایی وجود دارند که کم درآمد و کم بضاعتند.

وی در خصوص توسعه گردشگری منطقه آزاد ماکو بیان کرد: در حوزه گردشگری نیز احیای داشته هایمان را مد نظر داریم بدان معنا که آثار تاریخی بسیار موثر موجودمان را احیاء و پویا کنیم این کارها در سال جاری آغاز و در سال آینده نیز استمرار پیدا می کند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: معتقدم منطقه آزاد ماکو ظرفیت و امکان ایجاد دو ژئو پارک بسیار مهم را دارد. منطقه صخره ای بازافتی ما  و رودخانه چیزو و زنگمار را داریم که جاذبه های طبیعی و بزرگی هستند که می توانیم از آن بهره کافی و لازم را ببریم.

خلف خانی در پایان افزود: با توجه به جغرافیای منطقه آزاد ماکو، امکان ایجاد نوعی از توریسم طبیعی وجود دارد. نزدیکی به آثار تاریخی در منطقه از مهمترین ظرفیت قابل استناد برای انجام این کار است که به طور حتم در اقتصاد ملی اثرگذار خواهد بود، با این رویکرد برنامه سال ۹۹ ما تنظیم شده و در حال آماده سازی و تدوین آن هستیم و امیدواریم در سال ۹۹  و سال های آتی منطقه آزاد ماکو هم بتواند به بخشی از اقتصاد موثر ملی درآید و کمک حال باشد.

گفتنی است؛ منطقه آزاد اروند، روزهای 10 و 11 دی ماه میزبان نوزدهمین گردهمایی معاونین، مدیران و کارشناسان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی و سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور است.

 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو