ساخت گذرگاه مرزی هوشمند در دوغارون با پیام وزیر ارتباطات آغاز شد

عملیات اجرایی نخستین گذرگاه مرزی هوشمند کشور روز چهارشنبه طی مراسمی با پیام وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون استان خراسان رضوی آغاز شد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا؛ پیام محمد جواد آذری جهرمی آمده است: جهان معاصر در حال تجربه یک انقلاب دیجیتالی است که منجر به ایجاد تحولات فناورانه گسترده در حوزه‌های مختلف زندگی بشر امروزی خواهد شد.

این پیام می‌افزاید: زندگی انسان در عصر حاضر بیش از هر زمان دیگر به ارتباطات گره خورده است و هر روز بر کیفیت و کمیت این نیاز افزوده می‌شود.

وزیر ارتباطات در این پیام گفت: قطار فناوری اطلاعات و ارتباطات بدون لحظه‌ای توقف به پیش می‌رود و زیست بوم و اقتصاد دیجیتال را پیرامون خود شکل می‌دهد.

وی افزود: ظهور فناوری‌های ارتباطی جدید همچون انرژی اشیا و هوش مصنوعی تاثیر شگرفی بر ارتقای بهره وری زنجیره‌های تامین، کاهش هزینه‌ها و ارتقای سطح کیفی تولیدات داشته و در نهایت باعث ایجاد تغییرات شدید در سطح انتظارات مشتریان می‌شود.

آذری جهرمی اظهار داشت: تامین زیرساخت ارتباطی و دسترس پذیرکردن ارتباطات همراه و اتصال اقتصادهای خرد محلی و ایجاد شبکه گسترده در مرز اقتصاد دیجیتال از راهبردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر بوده است.

وی گفت: عملکرد ۶ ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم در این زمینه موید توفیقات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است، افزایش ضریب نفوذ پهنای باند کشور از ۱۰ درصد در سال ۹۳ به ۹۰ درصد در ابتدای سال جاری نویدبخش موفقیت پروژه دسترس پذیرتر کردن ارتباطات در کشور است و می‌تواند زیست بوم‌های قله این محور را مدیریت و حمایت کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: این وزارتخانه به عنوان متولی فناوری آی.سی.تی در کشور در راستای انجام تکالیف خود در سطح فناوری‌های نوین در عرصه جهانی، زمینه‌سازی مناسب برای ورود آنها به کشور را در دستور کار خود قرار داده است.

آذری جهرمی ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارتقای کیفی در تولیدات داخلی برای افزایش توان رقابتی محصولات و زمینه سازی برای صادرات آنها به دیگر کشورها و ارتقای کیفیت در خدمات ارایه شده به کاربران را همواره به عنوان سرلوحه کار خود مدنظر قرار داده است.

وی گفت: از مجموعه عوامل کلیدی موفقیت مناطق آزاد تجاری، موضوع زیرساخت‌های مناسب به طور کاملا مشهود، زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد و در این میان فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک توانمندساز و ابزار کارآمد در مدیریت این عوامل نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی افزود: امروز منطقه ویژه اقتصادی دوغارون با توجه به اهمیت اقتصادی منطقه و لزوم استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به ظرفیت سازی در کشور کرده است تا این مرز استراتژیک الگوی آزمایشی برای سراسر مرزهای مبادلاتی ایران و اولین گذرگاه مرزی هوشمند کشور شود.

وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات ادامه داد: بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد این گذرگاه مرزی از جمله اپیلکیشن موبایل و درگاه اینترنتی ویژه، توسعه زیرساخت‌های انتقال اطلاعات بر پایه فیبرنوری، گیت‌های هوشمند، کنترل و مونیترینگ راه‌های ارتباطی و خودروها و کالاها در طول مسیر با استفاده از اینترنت اشیا، آنالیز ویدویی هوشمند و اعلام‌های امنیتی با انجام پردازش تصویر، سامانه توزیع هوشمند به منظور از بین بردن خطاهای انسانی و تسریع روند توزیع محموله‌ها و ثبت الکترونیک مشخصات بار به صورت خودکار در سامانه، استفاده از نسل جدید تجهیزات ایکس.ری با استفاده از الگوریتم‌های پردازش سه بعدی کمک شایانی به ارتقای کیفیت و کمیت حمل و نقل در منطقه دوغارون خواهد نمود.

آذری جهرمی گفت: از دستاوردهای هوشمندسازی مناطق مرزی می‌توان به طبقه بندی و نگهداری کلیه مشخصات و داده‌های مرتبط با رانندگان خودروها و محموله‌ها اشاره کرد که این مهم افزایش امنیت مناطق مرزی و رشد اقتصادی کشور را به همراه دارد.

وی افزود: همچنین نوبت دهی رانندگان و بسیاری از امور مرتبط به صورت نرم افزاری تحت وب و نرم افزار موبایل قابل ارایه خواهد بود و این هوشمندسازی می‌تواند با انطباق بر شبکه اندروید و سرعت فناوری ارتباطی موجود در سراسر نقاط کشور اجرا شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار امیدواری کرد در همه مرزهای کشور با هوشمندسازی ترانزیتی، تسریع ارایه خدمات و تجمیع اطلاعات کلیه مرزهای مبادلاتی کشور انجام شده و اطلاعات جامع و کامل آماری در اختیار سیاست‌ها و برنامه‌های جامع صادرات، واردات و مبلادلات ارزی کشور قرار گیرد.

آذری جهرمی ادامه داد: ارتباطات پایدار و گسترده سنگ بنای توسعه پایدار و روابط مستحکم براساس احترام متقابل است و چه زیباست که این رابطه با همسایگی کهن و مردمانی مهربان و خیراندیش و خیرخواه همراه باشد.

وی در این پیام افزود: همسایگی ایران با افغانستان این وظیفه را برای همه ایجاد می‌کند که در راستای توسعه پایدار، تعاملات تجاری و اقتصادی در بستر فناوری‌های نوین رونق بخشیده شود.

در این مراسم علاوه بر آغاز عملیات اجرایی گذرگاه مرزی هوشمند، نقشه موقعیت (سایت پلان) شهرک نفت، سایت پلان پروژه هوشمندسازی مرز دوغارون و سایت پلان مرکز مبادلات مالی تجاری ایران و افغانستان نیز رونمایی شد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو