در گفتگو با اقتصاد 24 مطرح شد؛

بندر چابهار، فرصتی بدون محدودیت برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است

مدیرکل بنادر و‌ دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار فرصت سرمایه‌گذاری برای کلیه سرمایه‌گذاران خارجی را بدون محدودیت فراهم کرده است، لذا اولویت این بندر در پذیرش سرمایه‌گذاران، توان مالی و فنی سرمایه‌گذاران است.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد24، بندر چابهار و توسعه آن این روزها به قدری مهم جلوه داده می شود که نگاه های بسیاری را به خود جلب کرده است. اهمیت این بندر از آنرو حائز اهمیت است که بدانیم از تحریم‌های آمریکا مستثنی شده و هند به عنوان یکی از شرکای استراتژیک آمریکا در این بندر حضور دارند؛ هرچند که به گفته مقامات مسئول، حضور هند در بندر چابهار مانعی برای سرمایه گذاری سایر کشورها در این بندر نیست.
اما آیا توسعه بندر چابهار مطابق با چشم‌اندازها پیش می‌رود؟ برخی معتقدند هند با حضور در بندر چابهار عملا ظرفیت این بندر را اشغال کرده اما کمترین بهره وری را از خود نشان می دهند، در نقطه مقابل نیز مقامات مسئول عنوان می کنند سایر کشورها نیز می توانند از ظرفیت های و پتانسیل این بندر استفاده و در آن سرمایه گذاری کنند.
در همین رابطه خبرنگار اقتصاد24 در گفتگو با بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به بررسی آخرین وضعیت توسعه بندر چابهار پرداخته است.

* با نظر به نقش اقتصادی و استراتژیک بندر چابهار، وضعیت کنونی این بندر را به لحاظ حضور سرمایه‌گذاران و پیشرفت‌های اقتصادی چطور ارزیابی می‌کنید؟

- با توجه به ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های عمده در زمینهٔ ایجاد زیرساخت‌های بندری و تجهیزات، انگیزه بسیار زیادی برای ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های لجستیکی بندری، خدمات حمل‌ونقلی و ارزش‌افزوده ایجاد شده است. همچنین تصمیم دولت مبنی بر واردات بخشی از کالا‌های اساسی از طریق بندر چابهار، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بندری از جمله ساخت انبار و سایر فعالیت‌ها نیز عاملی برای رجوع سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار شده است. همچنین با توجه به آغاز فعالیت کشور هند در بندر چابهار برای تجارت و دسترسی به افغانستان و کشور‌های آسیای مرکزی، سایر کشور‌های منطقه و بخش‌های خصوصی این کشور‌ها نیز تمایل به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار دارند.

* مدتی قبل اعلام کردید آمار متقاضیان سرمایه‌گذاری در بندر چابهار افزایش‌ یافته است؛ این تقاضا بیشتر خارجی است یا داخلی؟

- عمده درخواست‌های سرمایه‌گذاری در سال 98، داخلی و عمده آنها نیز فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران سایر بنادر بوده‌اند، همچنین درخواست‌های سرمایه‌گذاری خارجی جهت ساخت انبار، اجاره محوطه دپوی کالا، تعمیرات کانتینر از کشور‌های افغانستان و هند نیز داشته‌ایم.

* صادرات و واردات در بندر چابهار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به چه صورت بوده است؟

- عملیات تخلیه و بارگیری در بندر چابهار 48 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. نکته حائز اهمیت این است که برای اولین بار صادرات میوه‌های تازه و مصالح ساختمانی از طریق بندر چابهار انجام‌ گرفته است که در این زمینه خط کشتیرانی مستقیم با همت سازمان بنادر راه اندازی شده و این خود عاملی برای تسهیل صادرات و اعتماد صادرکنندگان به صادرات از بندر چابهار شده است.

* برخی معتقدند حضور هند در چابهار بهره‌وری لازم را نداشته و ظرفیت‌های بندر را نیز معطل نگه‌ داشته‌اند. نظر جنابعالی در این مورد چیست؟

- بندر چابهار فرصت سرمایه‌گذاری برای کلیه سرمایه‌گذاران خارجی را بدون محدودیت فراهم ساخته است لذا اولویت این بندر در پذیرش سرمایه‌گذاران، توان مالی و فنی سرمایه‌گذاران است. نکته حائز اهمیت تصمیم جدی هندی‌ها در سرمایه‌گذاری و مشارکت در توسعه بندر چابهار است. ضمناً حضور هندی‌ها مانعی برای فعالیت سرمایه‌گذاران سایر کشور‌ها نخواهد بود.

* آیا روند سرمایه گذاری هند در چابهار متناسب با قراردادی است که در زمینهٔ توسعه چابهار با آنها منعقد شده است؟

- سازمان بنادر در حال فراهم‌سازی مقدمات انعقاد قرارداد بلندمدت با شرکت IPGL هند است که طبق این قرارداد اپراتوری، تأمین تجهیزات و بازاریابی بخشی از بندر شهید بهشتی بر عهده این شرکت خواهد بود. به جهت آماده‌سازی مفاد قرارداد و آماده‌سازی تجهیزات، دو طرف تصمیم بر انعقاد قرارداد کوتاه‌مدت 18 ماهه دارند که شامل اپراتوری بخشی از بندر شهید بهشتی است. بر اساس این قرارداد شرکت IPGL با همکاری شرکتی داخلی، تعهدات خود را مطابق با قرارداد به انجام خواهد رساند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو