اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

افق‌های جدید همکاری اقتصادی ایران و روسیه با نقش‌آفرینی منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد کشور در شمال ایران و با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها، می‌تواند نقش مهمی را در توسعه مناسبات اقتصادی ایران با جمهوری فدراتیو روسیه ایفا کند.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد۲۴، ایران به عنوان حلقه اتصال منطقه خلیج فارس، منطقه آسیای غربی و منطقه دریای خزر مطرح است و به همین دلیل اهمیت ویژه‌ای برای کشورهای واقع در این مناطق دارد.

کشور ما یکی از مهمترین شرکای روسیه محسوب می‌شود و روسیه نیز شریک استراتژیک ایران در سطح جهان است به همین منظور در طی سال‌های گذشته تفاهم نامه های مختلفی در زمینه های سرمایه گذاری، تجارت، گردشگری و... میان ایران و روسیه منعقد شده است. بسیاری از تفاهم نامه ها به صورت اختصاصی میان منطقه آزاد انزلی با منطقه ویژه اقتصادی لوتوس و دولت آستراخان در راستای گسترش همکاری ها با محوریت تسهیل و توسعه روابط بخش خصوصی منعقد شده است.

علاوه بر آن قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال جنوب، نقش این منطقه را در مناسبات بین المللی بیش از پیش مهم می کند. کریدور شمال جنوب به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت نقش مهمی در توسعه مبادلات تجاری دو کشور خواهد داشت. سازمان منطقه آزاد انزلی تلاش بسیاری برای فعال سازی این کریدور و افزایش تعاملات دو کشور انجام داده است.

طی هفته های گذشته محمد ولی روزبهان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به همراه اعضای هیأت مدیره و معاونین امور بندری و عمرانی این سازمان از ظرفیت ها و فرصت های همکاری مشترک با کشورهای روسیه بازدید کردند.

محمد ولی روزبهان پس از بازدید از ظرفیت های متنوع آستراخان روسیه، دیداری هم با دکتر کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو داشت که در این نشست دو طرف درباره سازوکارهای توسعه و تسهیل مناسبات بخش خصوصی کشورمان با روسیه براساس ظرفیت ها و زیرساخت های ترانزیتی منطقه به گفتگو پرداختند.

با توجه به تفاهم نامه های موجود و توافقات صورت گرفته میان ایران و روسیه به خصوص در زمینه های ترانزیت، سرمایه گذاری، تجارت و گردشگری و با توجه به پتانسیل های موجود در منطقه آزاد انزلی می توان زمینه توسعه بیشتر این منطقه را فراهم آورد.

نخستین کشتی گردشگری در سطح دریای خزر راه اندازی می شود

گردشگری دریایی به عنوان یکی از جذاب ترین و سودآورترین حوزه های گردشگری در جهان مطرح است و از برترین  پتانسیل های منطقه آزاد انزلی محسوب می شود. منطقه آزاد انزلی به عنوان کانون گردشگری شمال کشور فعالیت های زیادی برای توسعه بخش گردشگری خود داشته است.

منطقه آزاد انزلی با دارا بودن زیرساخت هایی مانند مجتمع بندری کاسپین نقش موثری در گسترش روابط ایفا می کند و با توجه به روند رو به رشد فعالیت های ترانزیتی در مجتمع بندری کاسپین و با تکمیل خط راه آهن و اتصال آن به بندر کاسپین، منطقه آزاد انزلی به هاب ترانزیت کالا به کشورهای حوزه دریای خزر و به ویژه روسیه تبدیل خواهد شد.

به موازات فعالیت اسکله مارینا در این منطقه و اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی در مسیر فعال سازی گردشگری دریایی در استان گیلان و در جهت اجرای توافقات صورت گرفته با منطقه ویژه اقتصادی لوتوس، در سال آینده میلادی نیز نخستین کشتی گردشگری در سطح دریای خزر به منظور فعال سازی این حوزه، شروع به فعالیت می کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این سفر با اشاره به وجود ظرفیت های بالای کشتی سازی در آستراخان، خواستار فراهم شدن شرایط حضور و بهره مندی فعالان صنعت دریایی و کشتیرانی تجاری بخش خصوصی ایران از این فرصت شد و اضافه کرد: در راستای اجرای تفاهم های منعقده، نخستین واحد تولیدی بخش خصوصی کشورمان با همکاری این سازمان در منطقه ویژه اقتصادی لوتوس در آینده نزدیک در مدار تولید قرار می گیرد، موضوعی که در راستای راهبردهای پردازش کالاهای تولید کنندگان ایرانی در بازار مصرف اوراسیا در دستور کار سازمان منطقه آزاد انزلی قرار دارد.

یکی دیگر از برنامه های کاری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی بازدید از منطقه کشتی سازی لوتوس آستراخان بود. روزبهان ضمن بررسی فرصت های همکاری بخش خصوصی دو طرف با حضور در نشست مشترک توسعه کریدور شمال-جنوب، سازوکارهای گسترش همکاری های اقتصادی بخش خصوصی دو کشور بر بستر فرصت های متنوع این کریدور مهم بین المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

فعال سازی کریدور شمال جنوب و بهره گیری از ظرفیت های اتحادیه اقتصادی اوراسیا مهمترین اولویت سازمان منطقه آزاد انزلی

در ادامه این سفر دکتر روزبهان با هدف پیگیری تفاهم نامه های موجود و توافقات صورت گرفته پیشین و ترسیم دور جدیدی از همکاری های دو جانبه و همچنین بازدید از توانمندی های واحدهای تولیدی-صنعتی، ظرفیت های بندری آستراخان با سرکنسول ایران در منطقه آستراخان و استاندار آستراخان، الکساندر شاریکین دیدار کرد.

روسیه شریک استراتژیک ایران در سطح جهان است و توانمندی ها و ظرفیت های منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور، به ویژه در زمینه های ترانزیتی، تجاری، پردازش کالا و صادرات به روسیه، به این منطقه جایگاه ویژه ای در مسیر توسعه مراودات اقتصادی دو کشور اعطا می کند.

فعال سازی کریدور شمال جنوب و بهره گیری از ظرفیت های اتحادیه اقتصادی اوراسیا و مهمترین اولویت های این سازمان در توسعه مناسبات اقتصادی با روسیه را تشکیل می دهد.

به گفته الکساندر شاریکین، معاون استاندار آستراخان مبادلات آستراخان با ایران در سال ۲۰۱۸ از مرز ۲۴۰ میلیون دلار گذشت و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته است. وی تعداد شرکت‌های ایرانی ثبت شده در این استان را ۱۷۱ شرکت عنوان کرد و افزود: اینکه منطقه آزاد انزلی به عنوان محور ورودی و خروجی کریدور شمال جنوب، فعالیت کند برای ما بسیار مهم است و آمادگی خود را برای افزایش مبادلات با همکاری دولت آستراخان اعلام می‌کنیم.

طرح اتصال مجتمع بندری کاسپین به شبکه ریلی سراسری کشور که مورد حمایت رئیس جمهوری ایران نیز هست تا سال آینده نیز اجرایی خواهد شد.

انعقاد توافقنامه تکمیلی ایجاد گروه کاری کریدور نستراک

یکی از مهمترین رویدادهای این سفر، انعقاد توافقنامه تکمیلی ایجاد گروه کاری مدیریت و توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال ـ جنوب بود که به امضای رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس رسید.

براساس این توافقنامه تکمیلی، گروه کاری مدیریت و توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب، مابین دو منطقه آزاد و ویژه اقتصادی تأسیس می شود.

روزبهان در این مراسم با اشاره به عزم روسای جمهور دو کشور برای توسعه مناسبات دو کشور، تأکید کرد که ما شریک یکدیگر در منافع ناشی از تجارت و ترانزیت در دریای خزر هستیم و افزود: باید با همکاری یکدیگر و در راستای عملیاتی سازی کریدور شمال جنوب، زمان و هزینه ترانزیت کالا را کاهش دهیم و در این مسیر تشکیل تیم کاری مشترک برای تحقق این برنامه راهکار خوبی برای توسعه همکاری های اقتصادی به ویژه با تکیه بر توانمندی های بخش خصوصی است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو