در گفتگو با اقتصاد ۲۴ اعلام شد؛

فرصت‌های سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو کدام است؟ / آشنایی با فعالیت‌های اقتصادی منطقه

منطقه آزاد ماکو یکی از مناطق آزاد ایران است که به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی ممتاز و دسترسی به بازارهای بین المللی و امکاناتی همچون توانمندی بالای صادراتی و ترانزیت و... توانسته در پیوند اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی نقش ایفا کند و بسترساز تعامل سازنده کشور با جهان باشد.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد۲۴، برای اطلاع بیشتر در مورد وضعیت اقتصادی و سرمایه گذاری در این منطقه با ابراهیم جلیلی، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو گفتگویی داشتیم.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ اظهار داشت: تنها راه غلبه بر چالش مهم بیکاری، توسعه سرمایه گذاری و گسترش تولید در صنایع و خدمات مختلف در سطح منطقه است که سازمان منطقه آزاد ماکو با فراهم ساختن مسیر مناسب برای سرمایه گذاری‌های جدید و رفع موانع در مسیر توسعه سرمایه گذاری‌های شرکت‌های موجود به این امر دست یافته است.

ابراهیم جلیلی با تاکید بر اینکه ایجاد واحد‌های تولیدی از رشد خوبی برخوردار است خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد ۱۱۶ واحد‌ صنعتی و معدنی فعال در حوزه‌های نساجی، پوشاک، لوازم پزشکی و بهداشتی، لوازم فلزی و خانگی، صنایع غذایی، صنایع ساختمانی و سنگ‌های تزینی، محصولات پلاستیکی و .. منطقه وجود دارد که میزان اشتغال این واحد‌های فعال ۳۰۳۸ نفر است و مجموع اشتغال رسمی موجود در منطقه به بیش از ۲۵ هزار نفر می‌رسد.
 
جلیلی افزود: فقط در 9 ماهه سال ۹۸ تعداد ۱۶ واحد صنعتی به بهره برداری رسیده است یعنی حدودا در طول دو هفته یک کارخانه. میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در طول این مدت ۱۰۳۵ میلیارد ریال بوده که منجر به اشتغال ۶۶۱ نفر در حوزه صنعت شده است.

وی اظهار داشت: لجستیک و خدمات، صنعت و معدن، کشاورزی و گردشگری از جمله مهمترین محور‌های توسعه منطقه آزاد ماکو به شمار می‌روند، بنابراین جذب سرمایه گذاری به صورت هدفمند، برنامه ریزی و عملیاتی می‌شود، به طوری که در طول 9 ماهه سال ۹۸، تعداد ۹۴ فقره مجوز سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف صادر شده است که پیش بینی می‌شود این تعداد مجوز منجر به سرمایه گذاری به مبلغ ۵۹۰۶ میلیارد ریال و اشتغال ۲۴۵۱ نفر شود که این میزان حجم سرمایه گذاری نسبت به مدت مشابه قبل رشد 100 درصدی داشته است.
 
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: موقعیت منحصر به فرد منطقه آزاد ماکو ، قرار گرفتن در کریدور شرق به غرب، دسترسی آسان به بازار‌های اروپایی، وجود زیر ساخت‌های مناسب از جمله بزرگراه‌ها، فرودگاه، مجموعه‌های لجستیک و وجود گمرک بازرگان به عنوان بزرگترین گمرک زمینی کشور و گمرک پلدشت هم مرز با جمهوری خود مختار نخجوان و همچنین محدودیت های وارداتی اعمال شده از جمله مزیت‌های قانونی، نسبی و رقابتی این منطقه هستند که انگیزه فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در این منطقه را افزایش می‌دهند.

جلیلی در پایان خاطرنشان کرد: تردد بیش از هزار کامیون در روز و جابجایی و واردات و صادرات ده‌ها هزار تن کالا در روز و گذر جاده ابرایشم از این منطقه فرصت‌های کم‌نظیر سرمایه‌گذاری در حوزه لجستیک ایجاد کرده است. همچنین وجود زمین‌های حاصلخیز دارای کانال‌های آبرسانی مجهز به سیستم‌های آبیاری تحت فشار و سد‌ها و آب فراوان فرصت‌های بکری برای کشت، گلخانه‌ها و مجموعه‌های پرورش ماکیان و شیلات فراهم آورده است. همچنین در بخش تولید به خصوص در حوزه‌های تولید مشترک در صنایع نساجی، پوشاک، غذایی، فلزی، خانگی، بسته بندی و سورتینگ فرصت‌های بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری به وجود آمده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.