مومنی؛

قشم هاب سوخت‌رسانی دریایی و هوایی کشور است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، این منطقه را یکی از مهم ترین نقاط استراتژیک کشور به عنوان قطب مهم نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی دانست و گفت: منطقه آزاد قشم، هاب مهم سوخت‌رسانی دریایی و هوایی کشور است و با صنعت بانکرینگ سوخت دریایی و هوایی می‌تواند پشتیبان اقتصاد کشور باشد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرنگار اقتصادی برنا، «حمیدرضا مومنی»، در دومین همایش تخصصی معرفی فرصت های سرمایه گذاری قشم در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی که در مرکز همایش های صدا و سیمای تهران برگزار شد، اعلام کرد: با صنعت کامل بانکرینگ و تامین مسایل بهداشتی و درمانی کشتی ها، کترینگ، جابجایی نفرات، گمرک، بازار، هتل، فرودگاه، بانک، ترانزیت و ترانسپورت می توانیم سهم مهم اقتصاد کشور را از ارائه خدمات به کشتی های عبوری در آب های خلیج فارس و هواپیماهایی که از آسمان قشم عبور می کنند، به دست آوریم.

مومنی اظهارداشت: متاسفانه در 40 مایلی قشم بندر فجیره با 68 درصد سوختی که از ایران تامین می‌کند توانسته 89 درصد سهم سوخت رسانی به کشتی‌های عبوری در خلیج فارس را از آن خود کند.

به گفته وی، برای کشتی های عبوری خلیج فارس، سوخت‌گیری در قشم به دلیل نزدیک‌تر بودن نسبت به بندر فجیره (250 مایل)، بسیار مقرون به صرفه است که با یک اجماع ملی باید تلاش کنیم از مسیر صنعت کامل بانکرینگ، به سهم اقتصاد واقعی خودمان برسیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از رایزنی ها با وزارت نفت و تخصیص 25 میلیون متر مکعب گاز در روز برای خوراک 4 واحد پتروشیمی و احداث واحدهای جانبی آن به عنوان یکی از اقدامات بسیار ارزشمند برای کمک به سرمایه گذاران بخش خصوصی در این جزیره نام برد.

مومنی افزود: در حوزه پتروشیمی اقدامات بسیار مهمی انجام شده و به زودی عملیات اجرایی این صنعت با برنامه تولید 6 میلون تُن محصولات پتروشیمی در قشم آغاز خواهد شد.

اهمیت سرمایه گذاری در حوزه سوخت LNG

تغییر سوخت کشتی ها به سوخت پاک از جمله LNG از دیگر موضوعات مطرح شده مدیرعامل سازمان منطقه آزاد در این همایش بود که وی توضیحاتی در زمینه برنامه ریزی ها برای تولید سوخت پاک و مذاکراتی که با چند کشور خارجی در این راستا  انجام شده را برای شرکت کنندگان در این همایش ارائه کرد.

مومنی گفت: براساس تصمیم سازمان بین المللی دریانوردی ( imo ) از تردد کشتی ها با سوخت گوگرد بالا، جلوگیری می شود و با مذاکراتی که با چند کشور خارجی انجام شده در تلاشیم از این فرصت طلایی برای ارتقا اقتصاد قشم بهره برداری کنیم.

وی گفت: در 5 سال گذشته با بررسی های علمی در حوزه نفت، گاز و انرژی به این نتیجه رسیدیم که از میان 66 طرح ارایه شده تنها 6 پروژه قابلیت اجرایی دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: برای این طرح ها، یک هزار و 50 هکتار زمین اختصاص یافت که متاسفانه هیچ اقدامی روی آن ها انجام نشد که با فسخ قرادادها توانستیم، طرح هایی با سرمایه گذاری واقعی را تایید و به اجرا درآوریم.

ایجاد 5 طرح پتروشیمی و4 پالایشگاه در سال 99

مومنی گفت: 5 طرح مهم پتروشیمی و 4 طرح پالایشگاهی برای اجرا در سال آینده برنامه ریزی کرده ایم و مذاکرات تامین مالی این طرح ها با صندوق ذخیره ارزی نیز به انجام رسیده است.

وی همچنین اظهار کرد: نخستین پروژه ذخیره سازی در قشم با 3.2 میلیون بشکه، حداکثر تا ۲۰ روز دیگر آماده بهره برداری می شود، این طرح در حال حاضر با ۶ میلیون بشکه و در فاز نهایی تا ۲۰ میلیون بشکه قابلیت فعالیت دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: در حوزه نفت و گاز و انرژی، چهار طرح پالایشگاهی با ۱۳ میلیارد دلار اعتبار در در دست اقدام است که بخشی از آن توسط خارجی ها اجرا خواهد شد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.