قشم، الگوی تفکیک زباله کشور می شود

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد در امور عمرانی، توسعه شهر سازی و خدمات شهری قشم، گفت: با راهکارهای تفکیک زباله که توسط شهرداران مدارس قشم در حال انجام است، این جزیره به الگوی کشوری این حوزه تبدیل می شود.

به گزارش فرینا، داود تاجران در جلسه شورای شهرداران دانش آموز طرح تفکیک زباله که در مرحله نخست با 27 مدرسه سطح جزیره آغاز شده، است، اعلام کرد: هم اینک دانش آموزان کلاس های پنجم و ششم ابتدایی این تعداد مدارس در این طرح مشارکت دارند اما به زودی دانش آموزان اول تا چهارم ابتدایی هم به آنان اضافه می شوند.
تاجران با اعلام اینکه 101 کلاس در دوره نخست اجرای طرح تفکیک زباله زیرپوشش قرار گرفتند، افزود: دو هزار و 669 دانش آموز کلاس 5 و 6 ابتدایی شهر قشم، درگهان، کووه ایف هُلر، دفاری و لافت در این طرح با راهکارهای بازیافت آشنا شدند.
به گفته وی، در آینده نزدیک تلاش می کنیم افراد تسهیل گرا در طرح تفکیک زباله از میان آموزگاران مدارس جزیره انتخاب شوند.
مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اعلام اینکه روزانه 120 تُن زباله در سطح جزیره قشم تولید می شود، خاطرنشان کرد: 70 درصد این زباله ها خُشک هستند که تفکیک آن از زباله های تر، موجب ارتقا سلامت زمین می شود.
تاجران تفکیک زباله را یک اقدام مهم در حفظ سرمایه ملی برشمرد و جداسازی زباله های خُشک از یکدیگر را هم بسیار حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: هر یک از زباله های خُشک با نرخ مخصوص همان کالا خریداری می شود.
وی گفت: سیاست ما تعیین 250 شهردار از سوی دانش آموزان هر مدرسه برای 250 مدرسه در سطح این جزیره است.
انتخاب معاون با انگیزه از سوی شهرداران مدارس با هدف سیاست گذاری برای توسعه فضای سبز هم از دیگر موضوعاتی بود که تاجران به آن اشاره کرد و گفت: با نظر شهرداران و معاونان آنان می توان از دانش آموزانی که در حوزه های خط، نقاشی، آواز، موسیقی، ورزش و هنر دارای توانمندی هستند برای برنامه های مختلف استفاده کرد.
مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد در امور عمرانی، توسعه شهر سازی و خدمات شهری قشمهمچنین اظهار داشت: با پایان یافتن دوره نخست اجرای طرح تفکیک زباله که به عنوان پایلوت در 27 مدرسه آغاز شده است، بلافاصله مرحله دوم این طرح نیز با انتخاب شهرداران جدید ادامه خواهد یافت تا بتوانیم قشم رابه عنوان الگوی کشوری معرفی کنیم.
گفتنی است؛ طرح تفکیک زباله با مشارکت دانش آموزان از سوم دی ماه با حمایت معاونت فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم، مدیریت خدمات شهری و روستایی این سازمان و اداره آموزش و پرورش شهرستان قشم با هدف ارتقای فرهنگ سازی عملی در زمینه مدیریت پسماند، بازیافت و جداسازی زباله های تر و خشک از مبدأ با مشارکت کودکان و نوجوانان و خلق جزیره ای پاک و عاری از آلودگی به اجرا در آمد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.