دکتر ظریف:

پیشنهاد دادیم یک بانک هندی شعبه ای در منطقه آزاد چابهار داشته باشد

وزیر امورخارجه با بیان اینکه پیشنهاد دادیم یک بانک هندی شعبه ای در منطقه آزاد چابهار داشته باشد،گفت: پیشنهاد داده ایم که از دارایی های ایران در هند برای تامین سرمایه اولیه بانک پاسارگاد در بمبئی استفاده شود.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در مقصد دوم سفرش به هند در بمبئی حضور دارد، در گفتگویی درباره دیدارهایش با مقامات هندی، جلسه با «مودی» نخست وزیر هند را بسیار خوب خواند و افزود: ایشان در خصوص روابط ایران و هند نگاه مثبت دارد.

ظریف با بیان اینکه صبحانه کاری مفصلی با وزیر خارجه هند داشتیم، اظهار داشت: مهمترین مشکل، تبادل پول و خرید نفت از ایران است.

وزیر خارجه اضافه کرد: برای حل مشکل و معضل تبادل پول روش های متفاوتی وجود دارد از جمله تهاتر و استفاده از پول ملی؛ ضرورت دارد بخش خصوصی و همچنین بخش دولتی نسبت به استفاده از پول ملی و عدم توجه به پولهای بین المللی برای معاملات توجه بیشتری داشته باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه هنوز مقداری ایرادها وجود دارد، خاطرنشان کرد: همانطور که امروز در جلسه با تجار و بازرگانان در بمبئی هم من و هم دیگر دوستان مطرح کردند، با توجه به تفاوت قیمت و سایر مشکلاتی که داریم، لازم است دولتها در همکاری با همدیگر و همینطور همکاری بخش خصوصی این مشکل را حل کنند.

وی گفت: حل این مشکل یک مسئله راهبردی است، به خاطر اینکه همه کشورها معتقدند باید به تدریج بر حاکمیت دلار آمریکا بر روابط بین الملل خدشه وارد کرد، البته کاری نیست که یک شبه انجام پذیرد و راه آن نیز همین روش هایی است که با هم صحبت می کنیم.

*قرار است بانک پاسارگارد در بمبئی شعبه داشته باشد/پیشنهاد تأسیس بانک هندی در چابهار

ظریف همچنین خاطرنشان کرد: بانک پاسارگاد قرار است در بمبئی شعبه داشته باشد. برخی مشکلات باقیمانده هست و اجازه تاسیس شعبه در سفر قبلی که به اینجا داشتیم، گرفته شده و الان باید مشکل سرمایه را حل کنیم که صحبتهایی در حاشیه نشست کمیسیون مشترک در تهران با وزیر خارجه هند داشتیم که از دارایی های ایران در هند برای تهیه سرمایه اولیه بانک پاسارگاد استفاده شود.

وی افزود: همچنین پیشنهاد کردیم یک بانک هندی شعبه ای در منطقه آزاد چابهار داشته باشد تا از آنجا بتوانند به این کار کمک کنند.

وزیر امور خارجه در پایان گفت: ما پیگیر روش های مختلفی هستیم که بتوانیم در این زمینه به روابط کمک کنیم.

به گزارش فارس، ظریف که سه شنبه عصر ۲۴ دی ماه برای شرکت در نشست گفتگوهای رایسینا و دیدار با مقامات هندی به دهلی نو سفر کرد، در مدت حضورش در دهلی نو ضمن شرکت در این نشست با نخست وزیر و وزیر خارجه هند و برخی مقامات حاضر دیدار و نیز در مقصد دوم این سفر به بمبئی رفت.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو