محمدرضا رستمی:

ارتقا و توانمندسازی مهارتی جوامع محلی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

به گفته معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، توسعه اجتماعی از طریق توانمندسازی جامعه امکان پذیر خواهد بود.

به گزارش فرینا، محمدرضا رستمی در مراسم امضای «تفاهم نامه توانمندسازی منابع انسانی» میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزادتجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: دانش بدون مهارت نمی تواند نیازهای متعدد و متنوع جامعه را پوشش دهد و بدون کسب مهارت موفقیتی را بدست آورد.
رستمی شکل گیری گفتمان اجتماعی مهارت را از اهداف حوزه فرهنگی در مناطق آزاد عنوان کرد و گفت: در مناطق آزاد نیازمند تغییر پارادایم و شکل‌گیری گفتمان اجتماعی مهارت هستیم. در مناطق آزاد با چهار گروه مواجه هستیم که نیازمند توسعه مهارت هستند؛ گروه اول جامعه محلی که گروه بزرگی را شامل می شوند، گروه دوم مجموعه فعالین کسب و کار در مناطق آزاد که پیش از آن به صورت سنتی در این مناطق فعال بوده‌اند. گروه سوم سرمایه‌گذاران و گروه چهارم حوزه بین‌المللی است که از طریق این گروه امکان صادرات مهارت به کشورهای همسایه و حضور در جامعه جهانی امکان پذیر می شود. 
وی ادامه داد: طرح نظام جامع آموزش، تشکیل پرونده اشتغال و مهارت برای تمام نیروهای فعال، مناطق آزاد را الزام می‌کند که بعد از ارزیابی توانمندی های افراد، پیشنهاد آموزش و مهارت به آنان داده شود. 
معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه نظام جامع آموزشی و همکاری با کشور منطقه و کشورهای دارای مناطق آزاد باید مود توجه قرار گیرد، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های حوزه فرهنگی و گردشگری در مناطق آزاد، توسعه رویدادهای تخصصی در این مناطق با رویکرد ملی و بین‌المللی بوده است که با حمایت سازمان فنی و حرفه ای و اتکا به این تفاهم نامه دنبال خواهد شد.
رستمی افزود: باید ارتباط گسترده، امکان صادرات به کشورهای همسایه را تقویت کنیم و خدمات مهارتی را از مناطق آزاد صادر نماییم. نظام استقرار آموزش‌های مهارتی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. در حال حاضر با مشارکت مناطق آزاد و جهاد دانشگاهی این موضوع را آغاز کرده ایم.
وی در ادامه به تاسیس مدارس بین‌المللی مهارت در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: در حوزه مهارت هنری، منطقه آزاد اروند آغاز به کار کرده است. هدف ما پیاده سازی الگوهای نوین و تسری آن به سرزمین اصلی است. آنچه اهمیت دارد این است که گفتمان مهارتی را در کشور توسعه دهیم.
معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: طرح نظام جامع آموزش، تشکیل پرونده اشتغال و مهارت برای تمام نیروهای فعال در مناطق آزاد را الزامی می‌کند که طی آن ارزیابی از توانمندی‌شان صورت می‌گیرد و پیشنهاد آموزش و مهارت به آنان داده می‌شود. به این ترتیب ارتباط بین کارجویان و کارفرمایان با توجه به شایستگی‌های فرد صورت می‌گیرد. به این ترتیب آموزش‌ها متناسب با نیازها خواهد بود و به هر فرد در مناطق آزاد کارت شایستگی حرفه‌ای ارائه خواهد شد.
گفتنی است؛ «تفاهم نامه توانمندسازی منابع انسانی» امروز دوشنبه (30 دی ماه) با حضور «محمدرضا رستمی» معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی و «علی اوسط هاشمی» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به امضاء رسید.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو