جمعیت دانشجویی، معیاری برای تخمین توسعه یافتگی قشم

در عصر حاضر توجه به نقش آموزش در توسعه ملی و ارتقای دانش و تکنولوژی جوامع رو به رشد، اجتناب ناپذیر است.

به گزارش فرینا، تعدد مراکز پرورش نیروهای نخبه و به روزرسانی تکنولوژی در شهرها و استان‌ها، می‌تواند به عنوان معیاری جهت درجه بندی ساختار توسعه یافتگی و میزان بهره مندی از پیشرفت‌های علمی و به روز در هر منطقه، مورد سنجش قرار گیرد.

یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در شهرها و کشورها، بهره مندی از نیروهای انسانی متخصص و تحصیلکرده است که این ظرفیت بعد از انقلاب اسلامی با گسترش مراکز دانشگاهی در شهرهای مختلف کشور، تحقق یافته است.

شهر قشم با داشتن 5 مرکز دانشگاهی و نزدیک به 9 هزار و 450 دانشجو که نزدیک به 20 درصد جمعیت آن را تشکیل می‌دهد، یکی از شهرهای توسعه یافته جنوب کشور به حساب می‌آید.

شکل گیری یکی از هفت منطقه آزاد کشور در جزیره قشم، با فضاسازی مناسبی که جهت تأسیس و جذب مراکز دانشگاهی و مؤسسات آموزشی به همراه داشته، زمینه ساز پرورش و رشد منابع انسانی متخصص در این منطقه شده است.

وجود دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برای جذب علاقمندان به تحصیل، زمینه ساز رشد، توسعه علمی و دانش ملی جزیره بوده است.

* دانشگاه آزاد قشم با 3 دانشکده فعال در 4 مقطع تحصیلی

دانشگاه آزاد قشم به ریاست سراج‌الدین محبی با 6 هزار و 292 دانشجو در سه دانشکده پزشکی، پردیس بین الملل و سما در چهار مقطع پرچمدار جذب دانشجو در جزیره است.

این دانشگاه در سال تحصیلی 97-98 در مقطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته به 540 دانشجو و در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته به یک هزار و 286 دانشجو در گروه‌های درسی مختلفی همچون حقوق، تربیت بدنی و علوم ورزشی، مدیریت، عمران، تربیت معلم، علوم کامپیوتر و ... خدمات آموزشی ارائه می‌دهد.

همچنین سه هزار و 186 دانشجو کارشناسی ارشد در رشته‌های حقوق، شیمی، مدیریت و مهندسی با گرایش‌های مختلف و یک هزار و 280 دانشجوی دکترا در 28 رشته در این دانشگاه به تحصیل مشغول هستند.

همچنین حدود 250 دانشجو در دانشکده پزشکی این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

رقابت سالم بین دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی جزیره در کنار جذابیت‌های گردشگری و امنیت حاکم بر منطقه، محیطی مناسب برای ادامه تحصیل دانشجویان فراهم کرده و همچنین به افزایش جمعیت نخبگان و جامعه تحصیلکرده قشم کمک کرده است.

* دانشگاه پیام نور، رتبه دوم جذب دانشجو در قشم

 دومین رتبه جذب دانشجو جزیره به دانشگاه پیام نور واحد بین الملل قشم اختصاص دارد که با دو هزار و 103 دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به تربیت نیروی متخصص پرداخته است.

این دانشگاه به ریاست مصطفی علی نقی زاده، امسال در مقطع کارشناسی با 42 عنوان رشته در گروه‌های حقوق، زیست شناسی، ریاضی، جغرافیا، کامپیوتر و ... به 847 دانشجو خدمات ارائه می‌دهد.

یک هزار و 200 دانشجوی کارشناسی ارشد نیز در 42 رشته شامل؛ گروه مدیریت کسب و کار با 10 گرایش، مدیریت بازرگانی با 6 گرایش، فناوری اطلاعات، تاریخ اسلام، مهندسی معماری و ... این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

مقطع دکترای دانشگاه پیام نور واحد بین الملل قشم نیز با 56 دانشجو در رشته تاریخ اسلام فعال است.

* توانمندسازی سرمایه‌های انسانی جزیره

مرکز آموزش علمی- کاربردی شهرداری قشم (دانشگاه جامع علمی- کاربردی) با 450 دانشجوی در حال تحصیل، رتبه سوم جذب دانشجو در این شهرستان را به خود اختصاص داده و ریاست آن برعهده مهدی روشن زاده است.

مرکز آموزش علمی- کاربردی شهرداری قشم امسال خدمات خود را به 284 دانشجوی کاردانی در 10 رشته شامل؛ امور گمرکی، شیلات، گردشگری، هتلداری، اطفا حریق، حقوق، برق، عمران، حسابداری و فناوری اطلاعات ارائه می‌دهد.

همچنین در 6 رشته کارشناسی این دانشگاه، 166 دانشجو مشغول به تحصیل در رشته‌های امور گمرکی، گردشگری، معماری و ... هستند.

* توسعه علمی و عملی قابلیت‌های گردشگری و صنعتی جزیره

موسسه آموزش عالی منطقه آزاد قشم با مدیریت منصور آزاد، 310 دانشجو در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد.

در حال حاضر 40 دانشجوی کارشناسی در پنج رشته مدیریت بانکی، مدیریت بازرگانی، حسابداری، ریاضیات کاربردی و کتابداری در این موسسه در حال تحصیل هستند.

270 دانشجو نیز در هشت رشته کارشناسی ارشد شامل، مدیریت مالی، حسابداری، مدیریت جهانگردی با دو گرایش بازاریابی و برنامه ریزی توسعه، مدیریت بازرگانی و مدیریت کسب و کار با گرایش بازاریابی و مدیریت جغرافیا با دو گرایش برنامه ریزی گردشگری و آمایش شهری مشغول به تحصیل می‌باشند.

این مرکز با تکیه بر قابلیت‌های جزیره، سعی کرده زمینه تحصیل در رشته‌های متناسب با نیازهای قشم را برای دانشجویان فراهم کند.

 موسسه آموزش عالی منطقه آزاد قشم علاوه بر برگزاری کلاس‌های درس دانشجویی، دوره‌های عملی متعددی با هدف ارتقا سطح علمی و فنی کارمندان، تجار، دانشجویان، دانش آموزان و ... برگزار می‌کند.

این موسسه همچنین با همکاری مدیریت‌های مختلف سازمان منطقه آزاد قشم، در حال برگزاری دوره‌های تخصصی متعددی مانند، شیلات و آبزیان، مدیریت اصناف و بازاریان، آتش نشانی و دوره‌های مختلف نرم افزاری و سخت افزاری است.

* ارتقا دانش محلی افزایش شاخص اشتغال

موسسه علوم و فنون خوارزمی قشم نیز که با مدیریت عباس براهیمی، برای سال تحصیلی جاری به 217 دانشجو خدمات آموزشی ارائه می‌دهد.

14 دانشجو در دو رشته حسابداری و شهرسازی در مقطع کاردانی این موسسه تحصیل می‌کنند.

همچنین 93 دانشجوی کارشناسی در چهار رشته مهندسی صنایع، عمران، مکانیک و سیالات و برق توسط موسسه علوم و فنون خوارزمی قشم آموزش می‌بینند.

دانشجویان کارشناسی ارشد این موسسه نیز به تعداد 71 نفر در دو رشته مهندسی صنایع با گرایش بهینه سازی سیستم‌ها و مکانیک با گرایش طراحی کاربردی به تحصیل علم مشغول هستند.

وجود این مجموعه‌های آموزشی در شهرستان قشم با استقبال سرمایه‌های انسانی جوان جامعه محلی جزیره برای تحصیل همراه بوده و علاوه بر بالا بردن شاخص توسعه یافتگی و پیشرفت منطقه، در ارتقا شاخص اشتغال و جذب جوانان بومی در مشاغل دولتی مؤثر خواهد بود.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو