اظهارات وزیر اقتصاد در جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

رشد 32 درصدی سرمایه گذاری خارجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته

وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به رغم همه محدودیت های اعمال شده بر اقتصاد کشور، حجم تجارت خارجی کشور در ۱۰ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، اعم از صادرات و واردات، کمترین تغییر را داشته است.

به گزارش فرینا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در سخنان خود در جلسه با اعضای  کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ارزش صادرات غیر نفتی کشور در 10 ماهه سال 1389 را دارای افزایش 20 درصدی به لحاظ وزنی  و 3.6 درصدی کاهش به لحاظ ارزش اعلام کرد و گفت: در تحلیل این موضوع باید به این نکته توجه کرد که بخاطر درخواست صادرکنندگان در سال ١٣٩٧، ارزش پایه صادرات را 30 درصد، کاهش داده ایم و بنابراین، باید گفت، در مقایسه با کاهش 30 درصدی ارزش پایه، کاهش کمتر از چهار درصدی صادرات غیر نفتی، گویای رشد واقعی ارزش صادرات است.
دژپسند همچنین مجموع واردات کشور در 10 ماهه سالجاری را معادل 35.9 میلیارد دلار و مجموع صادرات را معادل 35.4 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با وجود برخی نگرانی ها در خصوص احتمال بروز مشکلاتی در واردات کالای هاي اساسی به کشور در ابتدای سال 1398، در 10 ماهه سالجاری حجم واردات این دسته از کالا ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش، تنها پنج دهم درصد کاهش و از نظر وزنی 7.9 درصد افزایش داشته است.
وی همچنین از رشد 32 درصدی سرمایه گذاری خارجی مصوب در 9 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و رسیدن آن به مبلغ 2.3 میلیارد دلار خبر داد.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه به رغم حجم بالای فشار دشمن در مسیر ورود منابع مالی به کشور، بخاطر تمهیدات دولت، نرخ ارز، تقریبا به تعادل نسبي رسیده است، گفت: نکته مهم این است که به رغم همه تنگناها، شرایط ثبات بازار ارز،  را تجربه می کنیم.
دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه متولی بازار ارز، بانک مرکزی است، اظهار داشت: با این وجود، با توجه به محدودیت های موجود، ما در وزارت اقتصاد با سیاست گذاری برای طرف عرضه و تقاضا و همچنین اعمال معافیت مالیاتی صادرات غیر نفتی و منوط کردن آن به بازگرداندن ارز ناشی از صادرات به کشور، از ابتدای امسال توانستیم با همکاری خوب صادر کنندگان به تعادل و ثبات نسبی بازار ارز کمک کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از ابزارهای در اختیار وزارت اقتصاد در رابطه با کنترل بازار ارز و سایر بازار ها، رونق بخشیدن به بازار سرمایه است، گفت: خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته، هم اکنون بازار بورس و اوراق بهادار در وضعیت مناسبی بسر مي برد که این به معنای جذب بخش قابل توجهی از سرمایه های سرگردان در این بازار و در نتیجه، کاهش ورودی به بازار های اختلال زا مثل بازار ارز، سکه و ... است.
وزیر اقتصاد در ادامه، در پاسخ به سوالی در خصوص ساز و کار های این وزارتخانه برای کاهش فرار مالیاتی، تحقق درآمد ها و افزایش پایه مالیاتی، ضمن بيان اقدامات  مربوط اظهار داشت: با کمک و همیاری کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در حال حاضر بیش از صد دستگاه اجرایی، به منظور همکاری برای انتقال اطلاعات مربوط به مؤدیان مالیاتی، تفاهم نامه امضا کرده اند که بخش عمده اي از  آن نیز در سال 1398 به انجام رسیده است.
دژپسند در ادامه با اشاره به استفاده دولت از اجازه قانونگذار در بودجه سال 1398 کشور مبنی بر انتشار ٤٤ هزار میلیارد تومان اوراق در سال جاری اظهار داشت: پس از اصلاح بودجه و صدور مجوز های لازم، دولت مجددا از تمام ابزار ها استفاده و  15 هزار و 300 میلیارد تومان اوراق را به فروش رساند که این رقم تا پایان بهمن ماه به احتمال زیاد تا 20 هزار میلیارد تومان نیز خواهد رسید.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو