ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با اقتصاد24 مطرح کرد؛

توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار باعث افزایش رغبت سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار می‌تواند رغبت سرمایه‌گذاری برای خارجی‌ها را بیش از پیش کند و از قرار معلوم علاوه بر هند، چین نیز علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بندر است.

به گزارش فرینا به گزارش اقتصاد24، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه هفته گذشته با 139 رای موافق، 25 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در جلسه با الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار و توسعه این منطقه موافقت کردند.
بی‌تردید الحاق دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار توان رقابت‌پذیری تولیدکنندگان را بالا خواهد برد و همچنین کاهش قیمت‌تمام‌شده کالا را کاهش خواهد داد و در نهایت جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران فعال در عرصه تولید، تجارت و ترانزیت در پی خواهد داشت.
در همین خصوص، ابوالفضل ابوترابی یکی از نمایندگان مجلس دهم که به لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار رای مثبت داده به اقتصاد24 گفت: به‌نظر من، در مجموع گسترش مناطق آزاد مناسب نبوده است. از طرفی باید منطقه آزاد چابهار را از دیگر مناطق آزاد جدا کرد، زیرا این منطقه به دریای عمان و آب‌های آزاد بین‌المللی متصل است.
ابوترابی افزود: اکنون شاهد پیشرفت مناسب در مورد ریل‌گذاری بندر چابهار به افغانستان هستیم و امیدواریم که تا پایان سال، این خط ارتباطی قطار راه‌اندازی شود. این خط ارتباطی مهمترین کریدور بندری ما در رابطه با ترانزیت کالا به کشور افغانستان خواهد بود. کشور افغانستان بیش از 30 میلیون جمعیت دارد و فرصتی مناسب برای تجارت ایران با آن‌هاست و باید قدر این ظرفیت بالا را بدانیم.
وی تصریح کرد: کشور افغانستان راهی به آب‌های گرم دنیا ندارد و از این‌رو بندر چابهار می‌تواند دروازه ورود کالا به آنجا شود. یکی از ویژگی‌های بندر چابهار مجاورت آن با دریای عمان است و همین موضوع باعث می‌شود که دیگر برای انتقال کالا نیازی به ورود به تنگه هرمز و خلیج فارس نباشد.
نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر مدیریت‌ها درست و منطقی باشد درآمد حاصل از ترانزیت کالا می‌تواند به‌راحتی جایگزین کل درآمد نفتی کشور شود و بخش عمده این مهم، از طریق بندر چابهار عملیاتی خواهد شد.
ابوترابی یادآور شد: توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار می‌تواند رغبت سرمایه‌گذاری برای خارجی‌ها را بیش از پیش کند و از قرار معلوم علاوه بر هند، چین نیز علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بندر است.
وی با اشاره به آب و هوای مناسب منطقه آزاد چابهار گفت: آب و هوای بهاری منطقه آزاد چابهار یکی از خصوصیات این منطقه است که همین یک موضوع کافیست تا گردشگر بیشتری به این منطقه گرایش پیدا کند و بسترسازی در این رابطه متوجه متولیان امر است.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: هم موضوع گردشگری، هم موضوع ترانزیت کالا و هم موضوع انتقال خط لوله نفت و گاز ویژگی‌هایی است که امروز اهمیت منطقه آزاد چابهار را دوچندان کرده است. امید است با تصویب مجلس و فرصت‌های ایجاد‌شده بیشتر شاهد استفاده این منطقه آزاد از ظرفیت‌های موجود باشیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو