در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

چابهار می‌تواند به قطب صادرات محصولات پتروشیمی تبدیل شود/ پتروشیمی چابهار با رویکرد صادرات توسعه می‌یابد

مدیر امور بازرگانی سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: هزینه صادرات محصولات پتروشیمی از چابهار نسبت به سایر پتروشیمی‌ها به خصوص پتروشیمی‌های داخل کشور بسیار کمتر است. با توجه به اینکه این پتروشیمی با رویکرد صادرات ایجاد شده می‌تواند کمک بسیار خوبی برای اقتصاد کشور باشد.

به گزارش فرینا، علی رجبی با تاکید بر اینکه این نمایشگاه با هدف معرفی صنعت پتروشیمی جنوب شرق کشور در حال برگزاری است و امروز به کار خود پایان می دهد، به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: در نظر داریم با معرفی پتروشیمی در حال ساخت منطقه آزاد چابهار، بتوانیم با رویکرد تولید داخل کشور بخش خصوصی داخلی را با پتروشیمی مکران که در منطقه آزاد چابهار فعال است آشنا و با هم پیوند داده و همچنین بخش خصوصی داخلی را در این زمینه فعال کنیم.

رجبی خاطرنشان کرد: همچنین در راستای برگزاری این همایش در نظر داریم با توسعه همکاری با دیگر شرکت ها، دفاتری را با رویکرد صادرات برای کشور‌های پاکستان، عمان و کشور‌های آفریقایی و با توجه به تحریم‌های موجود کشور‌های استکبار در منطقه، راه اندازی کنیم.

وی افزود: پتروشیمی مکران از حدود سال ۱۳۸۸ فعالیت اولیه خود را آغاز کرد و در حقیقت برای راه اندازی فاز سوم پتروشیمی ایران در منطقه چابهار تصمیم گیری شد. فعالیت‌های زیرساختی این واحد در این مدت روندی صعودی داشته است و امروز می‌توان گفت سه شرکت پتروشیمی اصلی منطقه تا یک سال آینده و طبق برنامه زمانی مدنظر افتتاح خواهند شد و کالا‌های اصلی آن‌ها هم وارد شده و مشمول تحریم هم نیستند و نیازی به واردات قطعه از خارج از کشور هم ندارند. اگر این شرکت‌ها از لحاظ مالی تامین باشند، سال آینده به بهره برداری خواهند رسید. در این مسیر نیاز به همکاری واحد‌های تولید داخلی داریم که مشمول تحریم نباشد.

مدیر امور بازرگانی سازمان منطقه آزاد چابهار در مورد وضعیت گاز در این منطقه اظهار کرد: از آنجایی که چابهار منطقه‌ای گرمسیری است تاکنون نیاز به گاز در آن کمتر احساس نمی‌شد، اما با توجه به توسعه پتروشیمی نیاز به گاز بیش از پیش احساس می‌شود و با توافقی که میان پتروشیمی چابهار و شرکت گاز ایران انجام شد، قرار شد لوله کشی گاز را بخش خصوصی به عهده بگیرد و انجام دهد.

رجبی گفت: اگر پتروشیمی در زمانی که پیش بینی شده آغاز به کار کند، مطمئنا لوله کشی گاز هم به موقع به پتروشیمی وصل خواهد شد.

وی در مورد همایش بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی چابهار که در حال برگزاری است، نیز گفت: در این همایش یکسری کارگروه‌های اختصاصی حضور داشتند که هر کدام با بحث در پنل‌های اختصاصی، مسائل خود را مطرح و اطلاعات مورد نظر را با دیگر شرکت‌ها منتقل کردند. علاوه بر آن تعدادی از اساتید متخصص کشور در این حوزه نیز حضور پیدا کردند و بحث‌های علمی نیز پیگیری شد. در این همایش نمایندگانی از کشور‌های افغانستان و کشور‌های عربی حضور داشتند.

مدیر امور بازرگانی سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت از پتروشیمی چابهار حمایت کند. این منطقه در کنار دریای عمان واقع شده و تنها بندر اقیانوسی ایران محسوب می‌شود و هزینه صادرات آن نسبت به سایر پتروشیمی‌ها به خصوص پتروشیمی‌های داخل کشور بسیار کمتر است. با توجه به اینکه این پتروشیمی با رویکرد صادرات ایجاد شده می‌تواند کمک بسیار خوبی برای اقتصاد کشور باشد.

گفتنی است؛ اولین همایش و نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع وابسته در منطقه آزاد چابهار روز چهارشنبه دوم بهمن ماه آغاز به کار کرد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو