در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

اشتیاق سرمایه‌گذاران به فعالیت‌های صنعتی در منطقه آزاد انزلی

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: رونق اقتصادی در بخش صنعتی و تولیدات منطقه آزاد انزلی بسیار حائز اهمیت است و استقبال بسیار خوبی در این حوزه شاهد بوده‌ایم.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد ۲۴، وحید طالب پور در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در مورد آخرین وضعیت اقتصادی و سرمایه گذاری در این منطقه گفت: در ۱۰ ماهه سال جاری بیش از یک‌ میلیون تن کالا در دو بندر کاسپین و انزلی تخلیه و بارگیری شده است. با وجود اینکه بندر انزلی به نسبت سال گذشته ۲۰ درصد آمار کاهش تخلیه و بارگیری داشته است، ولی بندر کاسپین توانسته این کاهش را جبران کند.

طالب پور افزود: بندر کاسپین در ۱۰ ماهه سال جاری توانسته در حدود ۲۳۱ هزار تن تخلیه و بارگیری داشته باشد که از این میزان ۲۰۴ هزار تن واردات و ۲۶ هزار تن صادرات بوده است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۳۵۱۲ کانتینر هم در طی این مدت در بندر کاسپین تخلیه و بارگیری شده است؛ بنابراین در حوزه تخلیه و بارگیری با عملکرد خوب بندر کاسپین، کاهش صورت گرفته در بندر انزلی جبران و بار جدید به مجموعه منطقه آزاد انزلی اضافه شد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: بار جدید شامل کالا‌های واردشده از مسیر کریدور چین ـ قزاقستان ـ انزلی است و همچنین کالا‌های جدیدی که برای اولین بار از سمت شمال وارد شده‌اند، مانند روغن که چیزی بیش از ۱۵۰ هزار تن است که در بندر کاسپین تخلیه‌ شده است و کالا‌های دیگری مانند دام زنده نیز  که سابقه ورود از مسیر شمال نداشته هم برای اولین بار ورود پیدا کرده است. اخیراً دانه سویا هم به بندر وارد شده که این‌ها کالا‌های جدیدی هستند که توانسته علی‌رغم مشکلات تحریمی و نقل‌ و انتقال مالی عملکرد مجموع را در دو بندر حفظ کند.
 
۱۵۰ میلیون دلار صادرات از منطقه آزاد انزلی

طالب پور اظهار کرد: در 10 ماهه سال جاری چیزی در حدود ۳۰ میلیون دلار صادرات کالا‌های تولید شده از طریق منطقه آزاد انزلی داشتیم که عمدتاً شامل ظروف اوپال، محصولات چوبی، پوشاک، صنایع فلزی، مواد غذایی و دستگاه دیاگ است.

 
وی افزود: در مدت ذکر شده، حدود ۱۲۰ میلیون دلار صادرات مجدد داشتیم که در مجموع صادرات مجدد و صادرات تولیدات منطقه، ۱۵۰ میلیون دلار صادرات را شاهد بوده ایم.
 
رشد ۳۳ درصدی در جذب سرمایه گذاری‌های خارجی 

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، با وجود مشکلات در حدود ۱۰۷۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری محقق شده داخلی داشته‌ایم که در مقایسه سال گذشته ۳۶ درصد افزایش داشته است.

طالب پور افزود: ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری محقق شده خارجی اتفاق افتاده که نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد افزایش داشته است. این سرمایه‌گذار‌ی ها عمدتاً در بخش‌های تولید منطقه، کارخانجات جدیدی که در منطقه ایجادشده، سرمایه گذاری که در بندر کاسپین در حوزه‌های لجستیک و تأسیسات زیربنایی، حوزه‌های تخلیه و بارگیری، حوزه‌های بندری، گردشگری، ساخت‌وساز و مجتمع‌های تجاری و توریستی متمرکز شده‌اند که بخشی در سرمایه‌گذاری داخلی و بخشی خارجی بوده است.
 
وی بیان کرد: در حوزه ثبت شرکت‌ها حدود ۱۶۰ شرکت در منطقه ثبت‌شده که به نسبت سال گذشته تقریباً ۲ تا ۳ درصد افزایش داشته است. در مورد مجوز‌های فعالیت‌های اقتصادی هم کاهشی نداشته‌ایم و برابر با سال گذشته یعنی ۱۷۰۰ مجوز فعالیت اقتصادی در ۱۰ ماهه صادر شده است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: همچنین ۷۱ کارت بازرگانی صادر شده و به نسبت سال گذشته ۴۲ درصد افزایش را به همراه داشته است.
 
طالب پور ارزش تولیدات منطقه را بیش از ۱۴۰ میلیون دلار  دانست که به داخل کشور صادر شده و به نسب سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه اشتیاق سرمایه‌گذاران به فعالیت‌های صنعتی در منطقه آزاد انزلی بسیار زیاد است به‌گونه‌ای که  فضای صنعتی خالی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد گفت: افرادی که جدید مراجعه می‌کنند باید از سوله‌های راکد که غیرفعال شده‌اند استفاده کند.
 
بازگشت ۱۳ واحد به چرخه تولید 
 
عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: به لطف خدا توانسته‌ایم در طی ۱۰ ماه، ۱۳ واحد تولیدی را فعال کنیم و آن‌ها را به چرخه تولید بازگردانیم، درحالی‌که در سال گذشته این تعداد در حدود ۵ واحد بوده و در دهه فجر امسال هم ۱۰ واحد تولیدی دیگر به مدار تولید بازخواهند گشت.

طالب پور تصریح کرد: در این شرایط اقتصادی حوزه تولید و فعال‌سازی واحد‌های صنعتی بسیار فعال‌شده و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی نیز مواجه شده است. ما امروز به‌ سوی ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید پیش می‌رویم و امیدواریم که فاز توسعه شهرک صنعتی شماره دو و ایجاد شهرک صنعتی شماره سه را نیز در طی ماه‌های آینده شاهد باشیم.

رونق اقتصادی در بخش صنعتی منطقه آزاد انزلی

عضو هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی در پایان با اشاره به اینکه رونق اقتصادی در بخش صنعتی و تولیدات منطقه آزاد انزلی بسیار حائز اهمیت است و استقبال بسیار خوبی صورت گرفته، افزود: در بخش واحد‌های فناوری و دانشی و حوزه‌های شرکت‌های نوآور حدود ۳۶ شرکت در منطقه مستقر شده‌اند که بر اساس اهداف اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی‌شده بود. هدف‌گذاری ۱۲ شرکت بود، اما توانستیم ۳۶ شرکت را مستقر کنیم و چیزی حدود ۲۰۰ درصد افزایش داشته‌ایم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو