دوگانگی مدیریتی محصول نقض آشکار قانون احکام دایمی توسعه کشور است

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، دخالت نهادهای استانی در محدوده منطقه آزاد قشم و به ویژه در موضوع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را نقض آشکار قانون احکام دایمی توسعه کشور دانست.

به گزارش فرینا، مرتضی شیخ زاده با اشاره به واگذاری برخی از اراضی منطقه آزاد و ویژه اقتصادی قشم از سوی استان به سرمایه گذاران ضمن اشاره به بیت شعر "خرج که از کیسه مهمان بود/ حاتم طایی شدن آسان بود" بیان داشت: این واگذاری ها از سوی استان در حوزه ای که جزو محدوده اختیارات منطقه آزاد است، زیرپاگذاشتن نص صریح قانون و ماده 65 قانون احکام دایمی توسعه کشور است.
شیخ زاده با اشاره به تفویض اختیار کامل صورت گرفته از سوی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به سازمان منطقه آزاد قشم گفت: طبق این تفویض اختیار، متولی پاسخگویی به کلیه امور‌ مرتبط با این وزارتخانه شامل استعلام زمین های منطقه آزاد و ویژه اقتصادی قشم، سازمان منطقه آزاد قشم است و دخالت میراث استان در این موضوع، مصداق بارز ایجاد دوگانگی مدیریتی است.
وی ادامه داد: حریم عملیاتی هر نهاد در قانون مشخص شده و اصولا پیدایش و نوشتن بندهای قانونی به دلیل جلوگیری از دخالت نواحی مختلف در امور یکدیگر و جلوگیری از هرج و مرج در امور اداره یک کشور می باشد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد: سازمان منطقه آزاد قشم این امر را از سوی استان، دخالت در امور مدیریتی خود  تلقی کرده و حق قانونی خود می داند که به صورت قانونی از مراجع ذیصلاح پیگیر کاهش و حذف این دخالت ها باشد.
شیخ زاده نگاه مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم به حوزه میراث طبیعی و ملی جزیره را منطبق با سیاست های وزارتخانه متبوع دانست و گفت: تمام تلاش این مدیریت فعالیت در راستای اجرای هرچه کامل تر و دقیق تر برنامه های کلان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در این منطقه است تا در انجام وظایف ملی و پاسخگویی شایسته به آیندگان نقشی مثبت داشته باشد.

قشم و کیش تنها مقاصد اصلی سفر و پیشتازان گردشگری کشور

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به ظرفیت ویژه مناطق آزاد قشم و کیش در حوزه گردشگری اظهار کرد: جزایر قشم و کیش ضمن اینکه تنها مقاصد واقعی سفر در داخل کشور هستند و افرادی که به این جزایر وارد می شوند قشم و کیش را به عنوان مقصد سفر و نه شهری عبوری، در مسیر سفر انتخاب کرده اند، این دو منطقه آزاد همچنین در بسیاری از ساختارهای گردشگری در سطح کشور پیشتاز هستند، و‌این ادعا آنقدر واضح است که نیاز به اثبات ندارد.
به گفته شیخ زاده، نگاه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور  به مناطق آزاد، نگاهی توسعه گرا و در راستای اهداف مناطق آزاد به منظور توسعه اقتصاد پایدار و افزایش ارزآوری است که بخشی از آن با توسعه صنعت گردشگری محقق می شود. 
وی تاکید کرد: مسلما درایت وزیر محترم در اجرای ماده 65 و تفویض اختیار به مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد، در کنار مزایای خاص این مناطق، نظیر امکان ورود گردشگران خارجی بدون ویزا موجب توسعه و تقویت گردشگری در این نقاط نیز خواهد شد، همانگونه که در قشم شاهد رشد روز‌افزون این صنعت در حوزه بین الملل هستیم.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم توسعه و فعالیت های بین المللی را با استفاده از ابزار مناطق آزاد که شامل ارتباطات بین المللی وسیع است، امکان پذیر دانست و ادامه داد: به زودی دفاتر مسافرتی با هدف توسعه سیستم تورگردانی قشم در دو کشور اسپانیا و آلمان راه اندازی می شود که این دفاتر، نماینده تورهای ورودی به جزیره قشم در این دو کشور خواهند بود.

ارایه خدمات شایسته به گردشگران، سیاست منطقه ای که گردشگرپذیر است

شیخ زاده با اشاره به فیلم منتشر شده و‌سیاه‌نمایی ساخته شده در فضای مجازی در مورد آسیب دیدگی یکی از بانوان گردشگر گفت: باوجود این که حادثه مذکور در اماکن گردشگری و حتی در پارکینگ های دارای مجوز جزیره قشم و شهر درگهان  اتفاق نیفتاده ولی ما به عنوان وظیفه میزبانی خود، پیگیر تمامی اتفاقات رخ داده هستیم.
وی افزود: در مورد این حادثه از نیروهای امدادرسان پیگیری شده است. با توجه به حجم بالای ماموریت های ۱۱۵ در ایام گردشگرپذیر و با وجود ترافیک شدید ۷۷هزار نفری گردشگران، نیروهای اورژانس حدود ۲۵ دقیقه بعد از تماس به محل اعلام شده رسیدند و با وجود اینکه مورد شکستگی انگشت دست راست جزو کدهای اورژانسی محسوب نمی شد، این بانو را به مراکز درمانی انتقال دادند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم افزود: در نیمه دوم سال و ایام تعطیلات که قشم به دلیل آب و هوای مناسب و مراکز تفریحی و تجاری با استقبال فراوان گردشگران روبه روست، پیش آمدن اتفاقاتی از این دست، چیز عجیبی نیست کمااینکه در تمام نقاط کشور، روزانه و حتی هر ساعت حوادثی در شرف وقوع است و صد البته چیزی از مسوولیت های ما در قبال گردشگرانی که جزیره قشم را به عنوان مقصد سفر انتخاب کرده اند، کم نمی کند.
شیخ زاده ادامه داد: همانگونه که در همین ایام برای گردشگر دیگری مشکل کاهش سطح هوشیاری پیش آمده و پزشکان پس از مراجعه بیمار به بیمارستان پیامبر اعظم(ص)، متوجه می شوند که این فرد مشکل کلیوی نیز داشته و نیازمند دیالیز است. در ادامه  با هماهنگی صورت گرفته با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، دستور انتقال یک دستگاه دیالیز سیار با تجهیزات پزشکی از بیمارستان خلیج فارس منطقه آزاد به ICU بیمارستان پیامبر اعظم(ص) داده می شود تا این بیمار به صورت همزمان از خدمات مراقبت ویژه و دیالیز بهره مند شود.
وی گفت: این شیوه خدمت رسانی از افتخارات، وظایف و مسوولیت های مناطق آزاد به مهمانان خود است. 
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر پاسخگویی 24 ساعته ستاد بحران و ستاد خدمات اجرایی سفر قشم گفت: نیروهای این دو ستاد در تمام طول سال و به صورت شبانه روزی در حال ارایه خدمات و پاسخگویی به قشمومندان و گردشگران هستند، بدون این که به دنبال رصد مشکلات پیش پاافتاده در سایر نقاط کشور باشند.
به گفته شیخ زاه، علاوه بر حضور پیگیر نیروهای ستاد خدمات اجرایی سفر قشم، تیم های کمیته نظارت ـ تنظیم بازار و رسیدگی به شکایات این ستاد نیز به صورت پیوسته در حال بررسی سطح شهرها و روستاهای جزیره به منظور ارایه خدمات بهتر هستند. ارایه خدمات شایسته به گردشگران، سیاست و وظیفه اجتماعی منطقه آزاد قشم است و انتظار ما از تمامی مسوولان کشور، کمک به ارتقاء سطح کیفی این خدمات است و نه دخالت در اموری که در حیطه اختیار ایشان نبوده و نیست.
گفتنی است؛ ماده 65 احکام دائمی برنامه توسعه بیان می دارد: به منظور ساماندهي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و ايفاي نقش مؤثر آنها در تحقق اهداف سند چشم انداز بيست ساله نظام، اعمال مديريت يكپارچه و ايجاد رشد اقتصادي مناسب در اين مناطق، هم پيوندي و تعامل اثرگذار اقتصاد ملي با اقتصاد جهاني و ارائه الگوي توسعه ملي در بخش هاي مختلف:
الف ـ مديران سازمان هاي مناطق آزاد به نمايندگي از طرف دولت، بالاترين مقام منطقه محسوب مي شوند و كليه وظايف، اختيارات و مسؤوليت هاي دستگاه هاي اجرايي دولتي مستقر در اين مناطق به استثناي نهادهاي دفاعي و امنيتي به عهده آن ها است. سازمان هاي مناطق آزاد منحصراً براساس قانون چگونگي اداره مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي و اصلاحات بعدي آن و قانون كار اداره مي شوند.
تبصره1ـ واگذاري وظايف، اختيارات و مسؤوليت هاي دستگاه هاي تحت نظر مقام معظم رهبري، با موافقت ايشان صورت مي پذيرد.
تبصره2ـ اختيارات فرماندار در مورد مصوبات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در مناطق آزاد به مديرسازمان منطقه آزاد واگذار مي شود.
این ماده از قانون شامل بندهای دیگری است که توصیه می شود مورد مطالعه قرار گیرد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.