بیانیه هیأت داوران اولین جشنواره مطبوعات و رسانه اروند

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد اروند، بیانیه هیأت داوران اولین جشنواره مطبوعات و رسانه اروند که توسط استاد محمود مختاریان در آئین اختتامیه این جشنواره قرائت شد، بدین شرح است:

بسمه تعالی

جشنواره های مطبوعات اعم از ملی، منطقه ای و محلی رویدادی مبارک است که می تواند تأثیری چشمگیر در ارتقای سطح روزنامه نگاری کشور داشته باشد.

برگزاری اولین جشنواره مطبوعات اروند، اقدامی خجسته و میمون است که تداوم برگزاری آن می تواند نویدبخش ظهور عرصه های جدیدتر برای ارایه آثار قوی در عرصه رسانه ای کشور باشد و فراموش نکنیم استان خوزستان چه از نظر رسانه های مکتوب، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری یکی از قدرتمندترین استان های ایران در عرصه رسانه است.

داوران با بررسی ۳۴۳ اثردر بخش های مختلف بر این باورند کارهای ارایه شده نسبتا قابل قبول بوده است، هرچند انتظار می رفت کمیت و کیفیت آثار ارایه شده فراتر از وضع موجود باشد.

در بخش خبر، ضعف استفاده درست از عناصر خبر و به کار بردن پیشینه و تکنیک های خبر نویسی مشهود بود.

در بخش گزارش، کم دقتی در انتخاب سوژه و عدم آشنایی با مدل های مختلف گزارش و پرداخت نوشتار ضربه های جدی به فعالیت گزارشگران وارد کرده است.

در بخش مقاله و تیتر دقت بیشتر و توجه ویژه به رویدادهای محلی، خبری گرچه مشهود بود، اما تلاش های چشمگیری در این بخش را شاهد بودیم. در انتخاب تیترها باید با پرهیز از تیترهای تکراری، شعاری و یا نقل قول های ساده به معنای واژه ها بیشتر دقت کنیم.

در بخش صفحه آرایی، خوشبختانه صفحه آرایی نشریات بسیار خوب بودند، زیبایی و شادابی نگاه درست به مخاطبان، چینش خوب، استفاده از تصاویر و رنگ در اندازه های مناسب، سفید خوانی همه کمک کرده اند که نشریات جذابیت بصری بیشتری داشته باشند؛ همچنان باید بدانیم فرم می تواند محتوا را نجات دهد.

در بخش عکس نیاز به کار زیاد داریم، فراموش نکنیم در بسیاری از نشریات عکس ویترین نشریه ست و عکس خوب هم نشان می دهد و هم حرف می زند.

در مجموع، نگاه دقیق تر به سوژه ها و پرداختن عمیق به جزئیات، تأکید بیشتر بر سوژه های محلی و بومی، پرهیزاز کلی گویی و تطویل کلام و تأکید بر رعایت ایجاز، بیان مستند و به دور از حب و بغض مسایل و رعایت تکنیک های عرصه های مختلف روزنامه نگاری، اصولی هستند که رعایت آنها نقش بسزایی در اعتلای سطح آثار خواهد داشت. شایان تأکید است عدم آشنایی جمعی از شرکت کنندگان در جشنواره با تکنیک های روزنامه نویسی، موضوع و محتوای اغلب آثار را تحت الشعاع قرار داده است که با ورهیات داوران برگزاری کارگاه های آموزشی برای آشنایی با شیوه های مختلف روزنامه نگاری ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

هیأت داوران هرچند احتمال خطاهای سهوی را در ارزیابی های خود منتفی نمی داند ولی با تمام توان کوشیده است در کمال بی طرفی و تنها با رعایت معیارهای علمی و حرفه ای، آثار برجسته تر را برگزیند. بدیهی است معرفی آثار برتر به معنای نادیده گرفتن اعتبار و ارزش سایر آثار نیست.

هیأت داوران اولین جشنواره مطبوعات اروند

اکبر قاضی زاده، فریدون صدیقی، محمود مختاریان، علیرضا کتابدار، مهرداد خلیلی

خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو