دومین دورۀ جشنوارۀ استعدادیابی منطقه آزاد ارس از بهمن ماه کلید می خورد

«اولدوزلار»، زیر نظر استعدادیاب های ارس

برای تدارک ثبت جهانیِ «خداآفرین» در فهرست شهرهای خلاق موسیقی دنیا، بخش موسیقی از بخش های دیگرِ جشنوارۀ امسال جدا شده است

به گزارش فرینا، دومین دورۀ جشنواره استعدادیابیِ منطقۀ آزاد ارس با عنوان «اولدوزلار»(ستاره ها) از بهمن شروع می شود و با معرفی نفرات برتر در فروردینِ سال آینده به اتمام خواهد رسید. ویژگی مهم این دوره از جشنواره، جدا شدن بخش «موسیقی»، از بخش های دیگرِ رقابتی است. این تغییر، برای تدارک ثبت جهانی «خداآفرین» در فهرست شهرهای خلاق موسیقی دنیا اعلام شده است. خداآفرین، یکی از محدوده های منفصل منطقه آزاد ارس است.

فلسفۀ جشنواره

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد ارس که در دومین جلسۀ هماهنگی برگزاری جشنوارۀ «اولدوزلار» سخن می گفت، هدف از برگزاری این جشنواره را کشف استعدادهای برتر در منطقه آزاد ارس خواند و گفت: ارائۀ آموزش های موردنیاز به ارس¬وندانِ مستعد به منظور توانمندسازیِ بیشترِ آنان و نهایتاً کمک به رونق اقتصاد هنر، اهداف دیگری است که از طراحی و اجرای جشنوارۀ استعدادیابی منطقه آزاد ارس تعقیب می شود.
«یوسف داداش زاده» با تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری بر روی ارسوندانِ خلاق و مستعد افزود: استعدادیابی، مقوله ای است که نیازمند سرمایه گذاریِ جدی است و موفقیت در این مهم، مستلزم برنامه ریزی دقیق است.

وی گفت: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس علاقه مند بودند که برنامۀ مفرّحی با حضور اعضای خانوادۀ کارکنان سازمان طراحی کنیم تا با تشکیل یک تیم هنری از جمعِ اشاره شده، علاوه بر ارائۀ آموزش های لازم، در برنامه های مختلف سازمان هم از خلاقیت و نبوغ آنان استفاده کنیم اما با مساعدت ایشان و پیشنهاد کارشناسان و مدیران مجّرب معاونت فرهنگی، این برنامه به جشنواره ای با عنوان «اولدوزلار» تبدیل شد که پارسال و در دورۀ اول، در سطح منطقۀ آزاد ارس برگزار شد و امسال هم، دومین دورۀ آن با پوشش دادنِ همین جغرافیا برگزار خواهد شد.
معاون سازمان منطقه آزاد ارس با یادآوری تجربه های برگزاری دورۀ اول این جشنواره، اضافه کرد: باید از این تجربه ها، در برگزاریِ شایستۀ دورۀ دومِ جشنواره استفاده کرد و نکتۀ مهم تر این است که باید نقاط ضعفِ دورۀ قبل، برطرف و نقاط قوت، تقویت شود.
وی گفت: پارسال و در دورۀ نخست این جشنواره، استعدادهای بسیار خوبی شناسایی گردید و با توجه به مسیرِ درستی که طراحی شد، ذهنیتِ ارس-وندان به این جشنواره، مثبت بود و گواه این ادعا افزایش تعداد ثبت نام کنندگان در دورۀ دوم جشنواره اولدوزلار است.
داداش زاده تاکید کرد: جشنوارۀ اولدوزلار به تعبیری، یک جشنوارۀ کاملاً مردمی است و در دوره های آینده هم باید همین ویژگیِ مردمی بودن حفظ شود.
وی اظهار کرد: امیدواریم سال آینده، سومین دورۀ این جشنواره در سطح استانی برگزار شود و گوشۀ چشمی به برگزاری این جشنواره در سال های بعد در سطوح ملی و حتی بین المللی داریم.
معاون سازمان منطقه آزاد ارس تاکید کرد: ارتقای جغرافیایِ تحت پوششِ این جشنواره، جهت گیریِ اصولی ماست چون نمی خواهیم جشنواره در حد منطقۀ آزاد ارس باقی بماند ضمن اینکه همزمان، به دنبالِ تبدیل کردن جشنواره به یک رویدادِ دارای جدول ثابت در تقویم برنامه های معاونت فرهنگی سازمان منطقه آزاد ارس هستیم.
داداش زاده افزود: ما مدیران منطقه آزاد ارس هم قسم شده ایم که کاری را شروع نکنیم و اگر شروع کردیم، باید به رویداد تبدیل شود و سال به سال هم، از نظر کمّی و کیفی ارتقا پیدا کند و به قدری ارزشمند باشد که مدیرانِ بعدی سازمان نیز آن را اجرا کنند.
وی همچنین گفت: درست است که خاستگاه جشنوارۀ اولدوزلار، معاونت فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد ارس است اما این جشنواره، از دستۀ آن جشنواره هایی است که فرابخشی بوده و همۀ دوایر سازمان باید در اجرای شایستۀ آن نقش آفرینی کنند و بر همین اسا، این عزم در معاونت فرهنگی وجود دارد که از توان همۀ همکاران استفاده کند.

استارت جشنواره از بهمن ماه

مسئول برگزاری جشنواره استعدادیابی اولدوزلار و مدیر توسعه صنایع فرهنگی و خلاق سازمان منطقه آزاد ارس هم در این جلسه گفت: دومین دورۀ جشنوارۀ اولدوزلار در سه مرحله برگزاری می شود که مرحلۀ مقدماتی آن به عنوان نخستین مرحلۀ جشنواره، در ماه بهمن و طی دو روز به انجام می رسد.
سعید شیرمحمدی گفت: مرحلۀ دوم و مرحلۀ سوم این جشنواره نیز به ترتیب در ماه های اسفند 98 و فروردین 99 برگزار خواهد شد.

به گفته وی، 70 متقاضی در بخش «موسیقی» جشنواره شامل رشته های نوازندگی و خوانندگی و 100 متقاضی در بخش های «غیرموسیقایی» شامل رشته هایی مانند خلاقیت هنری، حرکات آکروباتیک، تقلید صدا، مهارت های ورزشی، شعبده بازی و نبوغ ذهنی با همدیگر رقابت کرده و در مرحلۀ فینال، سه نفر از هر یک از بخش ها برگزیده و معرفی خواهند شد.
شیرمحمدی گفت: در دورۀ دوم جشنواره، چهار داورِ سرشناس و متخصص، استعداد شرکت کنندگان را مورد ارزیابی علمی و فنی قرار خواهند داد که اسامی آنان، هفتۀ بعد اعلام عمومی می شود.
وی در تبیین تفاوت های دورۀ دوم جشنواره با نخستین دورۀ آن گفت: امسال با توجه به استقبال زیاد ارس وندان، بخش موسیقی به صورت جدا طراحی شده است ضمن اینکه مدیریت توسعۀ صنایع فرهنگی و خلّاق سازمان منطقه آزاد ارس، با جدا کردن تعمدّی بخش موسیقی از بخش های دیگر، درصدد تدارکِ شایستۀ مقدماتِ ثبت جهانی «خداآفرین»، به عنوان شهر خلاق موسیقی دنیا است.
شیرمحمدی با بیان اینکه زون خداآفرین منطقۀ آزاد ارس به پشتوانۀ دارا بودن پتانسیل های فراوان در عرصۀ موسیقیِ عاشیقی، نامزدِ حائز شرایطِ ثبت در فهرست شهرهای خلاق سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد(یوسنکو) است، افزود: 46 نفر از 70 ثبت نام کنندۀ بخش موسیقیِ جشنواره امسال، هنرمندان عرصۀ موسیقیِ عاشیقی از خداآفرین هستند و حتی این احتمال وجود دارد که روزهایی از ایام برگزاری جشنوارۀ «اولدوزلارِ» امسال، در شهر خداآفرین به انجام برسد.

**منبع: روزنامه مهدتمدن - گزارش: حامد عاطفی فر

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو