مومنی در جمع خبرنگاران اقتصادی رسانه های مختلف کشوری اعلام کرد؛

ایجاد ۲۰ هزار میلیارد تومان زیرساخت در جزیره قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ارزش زیرساخت های ایجاد شده در این منطقه را بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش فرینا، حمیدرضا مومنی در یک نشست خبری با اشاره به اینکه دو هزار منطقه آزاد در دنیا داریم، گفت: در ایران ۷ منطقه فعال داریم و ۸ منطقه جدید نیز در مراحل تصویب قرار دارد.

مومنی اظهار داشت: استفاده از سرمایه های داخلی و خارجی و انتقال دانش و تکنولوژی و تولید منابع انسانی از اهداف مناطق آزاد در ایران است و ایجاد زیرساخت ها و حدود فعالیت مناطق آزاد در کنار منابع درآمدی شان از  ماموریت های مهم و حائز اهمیت این مناطق است.

وی ادامه داد: براساس قانون ورود تمامی کالاها به غیر از آنچه ممنوع اعلام شده است، آزاد می باشد و گمرک و نیروی انتظامی مسئول جلوگیری از مباحث قاچاق از طریق مناطق آزاد هستند.  
مومنی اظهار داشت: سال گذشته ۲.۵ میلیون دلار کشفیات قاچاق در قشم ثبت شده در حالیکه سهم کشفیات قاچاق کشور بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار بوده که سهم‌ این‌ منطقه در برابر این حجم کشفیات بسیار ناچیز و غیر قابل مطرح شدن است.  

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به طرح موضوع مالیات در مناطق آزاد، تصریح کرد: معافیت مالیاتی و عدم اجرای قانون کار، از مزیت های مناطق آزاد است که تصمیم گیری های اخیر مناطق آزاد را در این موارد دچار مشکل کرده است. 
مومنی گفت: حذف اینگونه مزایا و همچنین تسهیلات گمرکی باعث دلسردی سرمایه گذاران برای ورود به فعالیت های اقتصادی و صنعتی در این مناطق می شود.

وی اظهار داشت: کل تولیدات ۲۱۰ شرکت فعال در منطقه قشم چقدر است که بتواند در جبران کسری درآمدهای مالیاتی کشور تاثیرگذار باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: طبق ماده ۱۱۲ مناطق آزاد، مسئولیت وزارتخانه ها به جز در مواردی محدود به مدیران مناطق آزاد داده شده است. با این حال، فقط چند وزارتخانه تاکنون مسئولیت هایشان را به مناطق آزاد تفویض کرده اند. 
مومنی در ارتباط با واگذاری ۱۲۰۰ هکتار زمین در منطقه آزاد قشم که برخلاف توافق با وزارت جهاد از سوی مسوولین استان هرمزگان به سرمایه گذاران بومی جزیره واگذار شده است، افزود: این واگذاری ها به برخی اشخاص حقیقی انجام شده و من نامه ای در این زمینه ها به رییس جمهور تقدیم کردم و رییس دفتر دولت هم دستور برخورد فوری در این زمینه را صادر نموده است.

وی اظهارداشت: در صورتی می توان فروش زمین در مناطق آزاد را پذیرفت که در بخش زیرساخت های آن هزینه شود. در حال حاضر ۶۰۰ کیلومتر جاده در قشم داریم و افزون بر ۲۰ هزار میلیارد تومان هم ارزش زیرساخت ها در این‌منطقه آزاد است. 
مدیرعامل سازمان‌ منطقه آزاد قشم میزان درآمد سالانه منطقه آزاد قشم را ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تاکنون و در سال جاری ۷۰ درصد این رقم که در بودجه دیده شده محقق شده است.

مومنی تاکید کرد: تحلیل ها نشان می‌دهد که وجود مشکلاتی در خود مناطق، دبیرخانه و دولت و همچنین وجود مشکلاتی در سایر دستگاه ها باعث عدم توسعه‌ یافتگی مناسب مناطق آزاد شده است و ما پیشنهاد داده بودیم که دبیر مناطق آزاد به معاون رییس جمهور تبدیل شود تا مناطق در دولت نماینده داشته باشند.
شایان ذکر است، خبرنگاران اقتصادی رسانه های کشوری در نشست خبری با حمیدرضا مومنی، سئوالات خود را  در حوزه های مختلف مطرح کردند و مدیرعامل سازمان‌ منطقه آزاد قشم هم به همه مسائل پاسخ داد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.