ارس؛ دورازه ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیا

منطقه آزاد ارس در آستانۀ برگزاری همایش «مناطق آزاد و اوراسیا»، قابلیت های این منطقه آزاد را در مراوده با اتحادیه اوراسیا بررسی می کند:

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری خبر آنلاین، ارس با در اختیار داشتن تنها مرز زمینی مشترک ایران و اتحادیه اوراسیا در زون نوردوز خود به عنوان دروازۀ طبیعی ایران و اوراسیا شناخته می شود و به گفته کارشناسان می تواند به مرکز ترانزیت زمینی ایران با این اتحادیه اقتصادی تبدیل شود.
با توجه به برگزاری همایش «مناطق آزاد، مناطق ویژه و توسعه همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه با محوریت صادرات، ترانزیت و اورآسیا» در روزهای نوزدهم و بیستم بهمن در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما بررسی قابلیت های منطقه آزاد ارس در مراوده با اوراسیا خالی از لطف نیست.

آشنایی با اوراسیا 

قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا (Eurasian Economic Union ) در ۲۹ مه ۲۰۱۴ میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن در آمدند. این اتحادیه کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد. کشورهای عضو اوراسیا، هم اکنون ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.۲ درصد جمعیت جهان است. 
از اواخر سال ۱۳۹۴ مذاکرات فشرده‌ای بین دولت‌های ایران با پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای همکاری متقابل شروع شد و نهایتاً با تبادل موافقتنامه ای تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا از پنجم آبان امسال برای یک دوره سه ساله آزمایشی به مرحله اجرا درآمد. براساس این موافقتنامه کشورهای عضو این اتحادیه برای ۵۰۲ قلم کالای صادراتی ایران تعرفه ترجیحی برقرار کرده‌اند و ایران نیز برای ۳۶۰ قلم کالای صادراتی اعضای اتحادیه تعرفه ترجیحی در نظر گرفته است.

نقش ارس

به نظر می رسد مناطق آزاد ایران با داشتن ظرفیت های منحصر به فرد در بخش تولید محصولات صنعتی و کشاورزی در کنار توانمندی های لجستیک و تراتزیتی می توانند موثرترین مناطق در مراوده با اتحادیه اقتصادی اوراسیا باشند. در این میان منطقه آزاد ارس از جمع مناطق آزاد ایران به دلایل مختلفی قابل اطمینان ترین بازیگر اقتصادی ایران در ارتباط با اتحادیه اوراسیا به حساب می آید.
ارس، امروزه نه تنها صاحب عنوان صنعتی ترین منطقه آزاد ایران به جهت فعالیت بیش از 180 شرکت صنعتی کوچک و متوسط است که توانسته با سرمایه گذاری هوشمندانه در کشاورزی گلخانه ای، از 106 هکتار سطح زیرکشت گلخانه های خود در 10 ماه نخست سال جاری، بیش از 35 میلیون دلار محصول صادراتی  برداشت کند.
منطقه آزاد ارس همچنین دارای ظرفیت های ویژه در تولید و صادرات محصولات معدنی و مصالح ساختمانی است. این منطقه آزاد در تکمیل زنجیره کامل صادرات خود، بودجه قابل توجهی نیز برای تامین نیاز های لجستیکی در زون نوردوز خود اختصاص داده که شامل تیرپارک های کامیون های باری، انبارهای تخلیه و بارگیری کالا، سیستم های ضروری برای امورات مربوط به تامین اسناد صادراتی از قبیل اسناد مربوط به گواهی مبدا کالا و ایکس ری های کامیون های باری اختصاص داده است.
در ماه های اخیر ارس با هدف آشناسازی مجموعه سازمان و فعالان اقتصادی این منطقه آزاد با ظرفیت های موافقتنامه ایران و اوراسیا برنامه های متعددی اجرا کرده که آخرین آن نشست تخصصی «ارس؛ دورازه ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیا» بود که با مشارکت اساتید دانشگاه های پردیس تهران، تبریز و  دانشگاهای آزاد و پیام نور آذربایجان شرقی در سالن اجلاس سازمان این منطقه آزاد به انجام رسید.

عموم کارشناسانِ حاضر در این نشست بر این نکته توافق داشتند که ارس با در اختیار داشتن تنها مرز زمینی مشترک ایران و اتحادیه اوراسیا در زون نوردوز خود می تواند به مرکز ترانزیت زمینی ایران- اوراسیا به عنوان ارزان ترین و سریع ترین نوع ترانزیت کالا در قالب کریدور شمال-جنوب تبدیل شود. 

نگاه مسئولان

در همین پیوند مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: ما تنها نقطه‌ای هستیم که با یکی از ارکان کشورهای اوراسیا مرز زمینی داریم. ارمنستان تنها با منطقه ارس مرز خشکی قابل تعامل دارد و لذا منطقه ارس به‌صورت طبیعی دروازه اوراسیا شناخته شده‌ می شود.
«محسن نریمان» اظهار کرد: به‌علت نزدیکی که با ارمنستان داریم، می‌توانیم از همین دروازه به کشورهای اوراسیا دسترسی داشته باشیم که شامل بازاری ۳۰۰ میلیون نفری است.
وی اضافه کرد: خوشبختانه مجلس، عضویت ایران را در تعامل با کشورهای اوراسیا پذیرفته است و در مسافرتی که رئیس‌جمهوری به ارمنستان داشتند، از ارس به‌عنوان منطقه آزادی نام بردند که می‌تواند تعامل اقتصادی با کشورهای اوراسیا و ارمنستان برقرار کند. 
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس افزود: ما قطعاً از این امتیاز استفاده می‌کنیم و تا کنون نیز همایش‌های مختلفی را با حضور فعالان و نمایندگان ارمنستان و کشورهای اوراسیا برگزار کرده‌ایم.
وی یادآوری کرد: مدتی قبل ۲۳ نفر از اصحاب رسانه ارمنستان را به منطقه آزاد ارس دعوت کردیم که گزارش‌های بسیار خوبی نیز تهیه کردند. این ارتباط ادامه دارد. در نمایشگاه‌های مشترکی که در ارمنستان، تبریز و منطقه آزاد ارس برگزار می‌شود، از فعالان اقتصادی این کشورها دعوت می‌کنیم که شرکت کنند و تعاملاتی با فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی ما داشته باشند.
نریمان تاکید کرد: قصد داریم با وصل کردن فعالان اقتصادی این کشورها به فعالان اقتصادی داخلی وارد کشورهای اوراسیا شویم.
«محمدرضا پورمحمدی» استاندار آذربایجان شرقی هم در نشست خبری سه شنبه شب خود با خبرنگاران گفت: اگر بناست در اوراسیا نقش آفرینی کنیم، باید محور این نقش آفرینی، به جهت مجاورت زمینی با این اتحادیه از طریق منطقه آزاد ارس، با آذربایجان شرقی باشد.

برای مشاهده خبر در سایت خبر آنلاین کلیک کنید.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو