ظرفیت منطقه آزاد ارس برای افزایش صادرات به کشورهای اوراسیا

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس میزان صادرات ایران به کشورهای اوراسیا را کمتر از یک میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: اگر هدفگذاری کنیم تا دست کم 2 درصد بازارها را به خود اختصاص دهیم، میزان صادرات ما به اوراسیا باید دست کم 10 برابر میزان کنونی یعنی 10 میلیارد دلار شود.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، محسن نریمان درباره ظرفیت‌های منطقه آزاد ارس برای توسعه همکاری با کشورهای اوراسیا اظهار داشت: یکی از این ظرفیت‌ها، دسترسی کریدورهای داخلی ترانزیت خط آهن است؛ به این صورت که از مرز بندرعباس تا جلفا خط ریلی وجوددارد و به همین دلیل می‌تواند نقش فعالی در کریدورهای بین‌المللی شامل جنوب به شمال ایفا کند.
نریمان ادامه داد: بزرگترین واحد کشت گلخانه خاورمیانه در این منطقه واقع شده که تمام تولیدات آن به کشور روسیه صادر می‌شود. همچنین بیش از 35 واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی ازکشورهای ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و … در منطقه آزاد ارس وجود دارد.
وی با اشارهبه مرز نوردوز خاطرنشان کرد: نوردوز تنها مرز زمینی ایران با کشورهای اوراسیا و همجوار با کشور ارمنستان محسوب می‌شود که در منطقه آزاد ارس واقع شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس اعلام کرد: در همین مدت که چند ماه از امضای موافقت نامه اوراسیا می‌گذرد، حجم صادرات ایران از مرز نوردوز بیش از 100 درصد رشد داشته است.از سوی دیگر صادرات ایران به کشورهای اوراسیا در این مدت رشد 72 درصدی را تجربه کرده که چشم انداز خوبی را نشان می‌دهد.
نریمان تصریح کرد: مرکزیت ارس در جلفا است و قبل از فروپاشی شوروری بزرگترین گمرک ایران با حجم ظرفیت 7 میلیون تن بوده است، اما پس از فروپاشی و اختلافات بین ارمنستان و آذربایجان حجم این ترانزیت به زیر یک میلیارد دلار رسید که امیدواریم با پیوستن به اوراسیا، بتوانیم از ظرفیت‌های این منطقه استفاده کنیم.
وی کشور روسیه را اصلی‌ترین مقصد صادراتی و مبدا وارداتی دانست و تاکید کرد: چون 70 درصد حجم تجارت کشورهای اوراسیا توسط روسیه انجام می‌شود، مسکو بزرگترین بازیگر این اتحادیه بهشمار می‌رود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو