اقتصاد 24 بررسی می‌کند؛

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار؛ از احداث هتل 5 ستاره تا ایجاد شهرک‌های تخصصی

مزیت‌های رقابتی در منطقه آزاد چابهار شامل تخفیف در هزینه‌های انبارداری و استفاده از تجهیزات بندری برای کانتینر‌هایی که با شناور به منطقه آزاد وارد می‌شوند، تخفیف در هزینه انبارداری کالا‌های صادراتی و ترانزیتی ورودی به منطقه آزاد، تخفیف حمل از مبداء به میزان 10 درصد ارزش سیف کالا می‌شود که در کنار موقعیت استراتژیک این منطقه، فرصت مناسبی را برای فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در این منطقه ایجاد می‌کند.
به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد24، منطقه آزاد چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که در همه زمینه‌ها دارای مزیت‌های رقابتی متنوعی است و به عنوان کوتاه‌ترین راه ارتباطی به کشور‌های آسیای مرکزی و افغانستان به دریا‌های آزاد و کوتاه‌ترین مسیر ترانزیتی محور شرق ایران محسوب می‌شود.
همه این مزیت‌ها به علاوه داشتن زیرساخت‌های جاده‌ای، انرژی و مخابراتی و داشتن منابع عظیم شیلات دریایی و امکانات پرورش آبزیان و ... شرایط را برای فعالیت اقتصادی علاقه‌مندان و فعالان اقتصادی فراهم می کند.
از جمله مزیت‌های رقابتی در منطقه آزاد چابهار تخفیف در هزینه‌های انبارداری و استفاده از تجهیزات بندری برای کانتینر‌هایی که با شناور به منطقه آزاد وارد می‌شوند، تخفیف در هزینه انبارداری کالا‌های صادراتی و ترانزیتی ورودی به منطقه آزاد، تخفیف حمل از مبداء به میزان 10 درصد ارزش سیف کالا، تخفیف در نمایندگی و خدمات پس از فروش به میزان 10 درصد ارزش سیف کالا، ارائه تسهیلات مناسب جهت واردات کالا به صورت تجاری و پایین بودن تمامی تعرفه‌ها در مقایسه با مناطق آزاد مشابه و دسترسی به سردخانه 5 هزار تنی و انبار‌های بزرگ مسقف هستند.
اقتصاد 24 در ادامه فرصت‌های سرمایه گذاری بخش‌های مختلف در منطقه آزاد چابهار را مورد بررسی قرار داده است؛ این فرصت‌ها در بخش‌های مختلف تجاری، صنعت، خدمات، گردشگری و شهرک‌های تخصصی هستند که در ادامه می‌خوانید؛

فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش تجارت

احداث بازارچه سنتی تیس (عرضه محصولات محلی و سنتی)

منطقه آزاد چابهار به منظور شناساندن محصولات فرهنگی قوم بلوچ و نیز بازاریابی و عرضه محصولات صنایع دستی در مقیاس تجاری و نیز فراهم کردن زمینه‌های صادرات این نوع محصولات به بازار‌های داخلی و خارجی این مرکز را ایجاد خواهد کرد.
ظرفیت این بازارچه عرضه سالانه 200 هزار دست لباس سوزن دوزی شده زنانه و نیز 300 هزار عدد دیگر محصولات سوزن دوزی و سکه دوزی همانند انواع کیف، کفش، کیف پول و انواع ساعت دیواری و تابلو‌های دیواری و ... است.

مجتمع اداری تجاری و مالی منطقه آزاد چابهار

هر سال مسافران و گردشگران فراوانی به شهر‌های جنوب استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران سفر می‌کنند و فقدان بازار‌های مدرن و مجلل یک کمبود برای منطقه‌ای است که چشم انداز قطب گردشگری را سرلوحه کار خود قرار داده است. در منطقه آزاد چابهار پیشنهاد احداث دو بازار بین‌المللی داده شده است تا با کارکرد‌های فراغتی و تجاری به برطرف‌سازی نیاز‌های گردشگران کمک کنند.

مجتمع گلخانه‌ای

وجود بستر‌های مناسب مانند آب و هوای معتدل، مناسب و مدیترانه‌ای (از جمله دمای مناسب و نور مستقیم کافی نسبت به سایر مناطق جنوبی در طول سال) و همچنین وجود نیروی انسانی ماهر و بازار صادراتی محصولات گلخانه‌ای با پتانسیل بالا در کشور‌های همجوار امکان ساخت یک مجتمع گلخانه‌ای در منطقه را توجیه پذیر می‌کند؛ بنابراین با ایجاد شیوه‌های نوین در کشاورزی (کشت بافت) و برداشتن دیوار حائل میان مردم و طبیعت می‌توان این توان بالقوه در زمینه کشاورزی و نمایشگاهی را به توان بالفعل تبدیل کرد. این طرح با ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران می‌تواند یکی از طرح‌های قابل توجیه باشد.

فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش صنعت

طرح‌های تولید شکر (تصفیه شکرخام)، بویه صیادی، پوشاک چرمی، تور ماهیگیری، دفترچه تحریر، قطعات شناور‌های دریایی، لنت کلاچ، نخ پلاستیکی، عمل آوری و بسته بندی ماهی و میگو، نیروگاه خورشیدی تنها بخشی از فرصت‌های سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار در بخش صنعت هستند.

فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش خدمات

احداث بیمارستان تخصصی

از جمله فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش خدمات سازمان منطقه آزاد چابهار، احداث بیمارستان تخصصی است که با هدف ایجاد و احداث بیمارستان خصوصی با ظرفیت 128 تخت است. برای اجرای پروژه قطعه زمینی به مساحت ده هزار متر مربع مورد نیاز است زیربنای مورد نیاز برای اجرای طرح 16995 متر مربع در هشت طبقه فرض شده است که حدودا 750 متر آن جهت تاسیس موتورخانه و سیستم تصفیه فاضلاب لحاظ شده است. همچنین به میزان 3 هزار متر مربع فضای پارکینگ، فضای سبز و سایر موارد درنظر گرفته شده است.
ظرفیت این پروژه جذب 100 تخت خوابه خدمات درمانی در سال است که عمدتاً با هدف ارائه خدمات توریسم درمانی و جذب گردشگر بیمار از کشور‌های همسایه به خصوص کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس و کشور پاکستان و افغانستان است.

احداث فرودگاه

با توجه به اهمیت داشتن یک شهرک فرودگاهی در مناطق استراتژیکی همچون چابهار که نقطه اتصال اقتصاد کشور‌های افغانستان و آسیای میانه و نیز به عنوان پل ارتباطی اقتصاد‌های شرق و غرب تلقی می‌شود لازم است تا با هدف ارائه انواع خدمات فرودگاهی اعم از جابجایی پرواز، ارائه خدمات سوخت رسانی، تامین مواد غذایی (کترینگ)، خدمات تعمیر و نگهداری هواپیما‌های عبوری، جابجایی بار و مسافر و صادرات مجدد کالا‌های حساس همچون فرآورد‌های غذایی و دارویی به بازار‌های هدف که در آن فاکتور زمان ارزش بالای دارد نسبت به احداث این پروژه اقدام شود، چون بدون داشتن فرودگاهی فعال و استاندارد توسعه هیچ یک از شاخص‌های تجاری، گردشگری، صنعتی و حمل و نقل ترانزیتی در این منطقه امکانپذیر نخواهد بود. بنابر این تمام فرودگاه‌های کشور با توجه به تاثیر در شهر مربوطه، اقتصادی هستند، اما اگر وضعیت اقتصادی فرودگاه‌های کشور از منظر درآمد ـ هزینه‌ای مدنظر باشد باید گفت در حال حاضر تنها دو فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و بین المللی هاشمی نژاد مشهد سودده هستند و حتی فرودگاه مهرآباد سوده نیست.

فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش گردشگری

کمپینگ

با توجه به وجود پتانسیل‌های گردشگری در چابهار و نواحی اطراف آن ضرورت آن دیده می‌شود جهت استقرار گردشگران جنب مکان‌های گردشگری تحت عنوان کمپینگ با کلیه امکانات آماده سازی و تجهیز شود.

احداث مرکز ورزش‌های آبی

ورزش‌های آبی از مفرح‌ترین ورزش‌ها هستند که علاوه بر پرکردن اوقات فراغت باعث نشاط و تندرستی نیز می‌شوند. با توجه به جوان بودن جمعیت منطقه و وجود استعداد‌های بیشمار در این زمینه و همچنین یکی از جاذبه‌های گردشگری به خصوص برای ساکنین فلات مرکزی ایران این مرکز می‌تواند مشتریان زیادی را به خود جذب کند. علاوه بر کمبود مراکز تفریحی دریا محور در این منطقه آزاد و همچنین مهارت موجود در جوانان ساحل نشین چابهار و کنارک که در طول سالیان از نیاکان خود به ارث برده اند ضرورت ایجاد یک مرکز ورزش‌های آبی مدرن را در این منطقه دو چندان کرده است.

احداث مرکز تفریحات دریایی

این پروژه در منطقه آزاد چابهار می‌تواند به رشد تقاضای استفاده از قایق‌ها و کشتی‌های تفریحی کمک کرده و تنوع فعالیت‌های ساحلی تدراک دیده شده را افزایش دهد. از دیگر اهداف ساخت این پروژه استفاده برای ماهیگیری و غواصی گردشگری ساحلی و بهبود نمای شهری است. همچنین با الگوبرداری از کشور‌های همچون بنگلادش و کشمیر هند برای آن سری از گردشگرانی که به جای اسکان در هتل‌های ثابت دوست دارند تمام مدت اقامت خود را در داخل شناور‌هایی چوبی یا فایبرکلاسی که به صورت سوئیت‌های یک تا سه خوابه طراحی شده بگذرانند و در طول این مدت علاوه بر اسکان همزمان به فعالیت‌هایی همچون غواصی، ماهیگیری و غیره بپردازند. همچنین تعدادی از این شناور‌ها تبدیل به رستوران‌های شناور بر روی آب خواهند شد و هر یک ساعت یکبار به یکی از ایستگاه‌های اسکله‌ای نزدیک و مشتریان جدیدی را سوار خواهند کرد و در طول این مدت علاوه بر سرو غذا‌های که به صورت زنده در همان شناور جلوی چشم مسافران صید می‌شوند نسبت به برگزاری انواع فعالیت‌های تفریحی و هنری اقدام خواهد شد.

احداث هتل 4 ستاره

گردشگران متناسب با موقعیت‌های اجتماعی ـ فرهنگی و اقتصادی خود و حتی تعداد اعضای گروه در مورد اقامت در هر یک از انواع اقامتگاه‌ها تصمیم گیری می‌کنند. برای عرضه اماکن اقامتی مناسب و تامین رضایت همه اقشار گردشگر لازم است که در منطقه آزاد چابهار تنوعی از درجه‌های مختلف اماکن اقامتی وجود داشته باشد تا علاوه بر رعایت حال مسافران از تمام اقشار درآمدی جامعه، با ایجاد رقابت بین عرضه کنندگان محصولات اقامتی بر کیفیت ارائه خدمات آن‌ها افزوده شود.

احداث هتل 5 ستاره

با توجه به اینکه در طول یک سال گذشته چندین رویداد مهم و بزرگ بین المللی و در سطح جهانی در منطقه آزاد چابهار برگزار شده است و در طول این مدت کمبود فضا‌های اقامتی منطبق بر استاندارد‌های بین المللی چه از لحاظ ماهیتی و چه از لحاظ نوع و سطح خدمات ارائه شده به شدت احساس شده است بنابراین با در نظر گرفتن اهداف بلندمدت منطقه آزاد که قرار است به عنوان یک هاب منطقه‌ای برای انواع فعالیت‌های تجاری، صنعتی، گردشگری و ترانزیتی میزبان میلیون‌ها تاجر و صاحبان صنایع بزرگ جهانی و همچنین برگزاری همایش و نمایشگاه‌های معتبر بین المللی باشد این امر نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مرتبط از جمله هتل‌های 5 و 7 ستاره شیک و در مقیاس جهانی است.

شهرک‌های تخصصی

ایجاد شهرک‌های تخصصی یکی دیگر از پنج حوزه‌ای است که منطقه آزاد چابهار در آن سرمایه گذار می‌پذیرد و در این حوزه نیز تنوع بالایی را ایجاد کرده است. شهرک لجستیک، شهرک انرژی‌های خورشیدی تجدیدپذیر، شهرک فناوری اطلاعات و ارتباطات، شهرک صنعتی تجهیزات پزشکی، شهرک تخصصی فرآوری خرما، شهرک خودرو، شهرک شیلات، شهرک شیمیایی سبک، شهرک صنایع غذایی و احداث آب شیرین کن از شهرک‌های تخصصی هستند که این منطقه در نظر گرفته است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.