اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند؛

فرصت‌ها و مزایای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی کدامند؟

منطقه آزاد انزلی در سال جاری ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری محقق شده خارجی داشته که نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ این منطقه پتانسیل جذب سرمایه گذاری های بیشتری را داراست که به نظر می رسد نیاز به معرفی و بررسی بیشتر دارد. در این گزارش به بررسی مزایای سرمایه گذاری و اولویت‌های سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی می‌پردازیم.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد۲۴، منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی در راستای عمران و آبادانی و ارائه خدمات عمومی، رشد و توسعه اقتصادی، جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، تشویق تولید و صادرات کالا، ورود و حضور فعال در بازار‌های منطقه‌ای و جهانی، جذب فناوری‌های جدید و انتقال علم و دانش فنی به عوامل تولید داخلی همسو با توسعه علمی و فناوری جهان و تسریع در فرآیند‌های تجاری و اقتصادی تاسیس شده است.

چشم انداز‌های این منطقه شامل فراهم آوردن زیرساخت‌ها و شبکه‌های حقیقی و مجازی لازم برای جریان جهانی سرمایه، کالا و خدمات، دانش و فناوری است و مقوله گردشگری را به عنوان دروازه تعامل مثبت ایران و جهان در دل دریای خزر به عنوان چشم اندازی جهانی دنبال می‌کند.
 
منطقه آزاد انزلی همچنین در چشم انداز کاری خود در نظر دارد با تقویت و توسعه نهاد‌ها و سازمان‌های مشارکتی و توانمندسازی و تواناسازی مردم برای تبدیل توسعه به فرآیند‌های اجتماعی، همراه با توسعه ICT، پیوند با شبکه دانش، توسعه اقتصاد دانش پایه و محیط نوآوری به عنوان منطقه‌ای هوشمند مطرح باشد و علاوه بر آن طبق سومین چشم انداز خود که تبدیل شدن به منطقه‌ای سبز است تلاش می‌کند تا با تقویت و توسعه نهاد‌ها و سازمان‌های حفظ و احیای منابع طبیعی، میراث فرهنگی و سرمایه‌های اجتماعی در جهات توسعه پایدار منطقه آزاد و استان گیلان گام بردارد.

مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد انزلی از چند جهت دارای اهمیت است؛ یکی از آن‌ها قرار گرفتن آن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب (نستراک) است که به اهمیت بین المللی آن می‌افزاید و موجب تشویق سرمایه گذاران به فعالیت اقتصادی در آن می‌شود، کریدوری که از آن به عنوان کریدور حمل و نقل قرن بیست و یکم آسیا و اروپا یاد می کنند. از آنجایی که این کریدور بندر هلسینکی در شمال اروپا را از طریق روسیه به بنادر شمال و جنوب دریای خزر، بنادر خلیج فارس و بعد از آن به کشور‌های جنوب و شرق آسیا متصل می‌کند اهمیت ویژه‌ای دارد و علاوه بر آن، چون ترانزیت کالا از این مسیر نسبت به کانال سوئز در حدود ۴۰ درصد زمان حمل و نقل و ۳۰ درصد هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، بسیار مورد توجه کشورهاست.
از دیگر مزایای سرمایه گذاری در این منطقه معافیت مالیاتی ۲۰ ساله برای کلیه فعالیت‌ها و در تمام زمینه ها، ارسال محصولات به داخل کشور بر اساس قانون ارزش افزوده، آزادی انتقال ارز به خارج بدون هیچ گونه محدودیت، امکان مشارکت با سرمایه گذاران خارجی بدون محدودیت در نسبت مشارکت و امکان سرمایه گذاری ۱۰۰ درصد خارجی، وجود سرعت عمل در انجام امور و حداقل بروکراسی و وجود بازار مصرف کشور‌های حاشیه دریای خزر، CIS و قفقاز با جمعیتی بالغ بر ۴۵۰ میلیون نفر است.

اولویت‌های سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی

اولویت‌های سرمایه گذاری در این منطقه در پنج حوزه تقسیم بندی و برنامه ریزی شده و در راستای اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی منطقه آزاد انزلی پیگیری می‌شود که شامل احداث هتل، احداث مجتمع‌های اداری، تجاری و مسکونی، توسعه صنعت، احداث مجموعه گردشگری، تفریحی و ورزشی و احداث مجتمع‌های خدماتی می‌شود.

برای اطلاع بیشتر از حوزه‌ها و شرایط سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی به پورتال این سازمان مراجعه کنید.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو