معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی:

افزایش تأمین کالای اساسی و تبدیل تجارت به سرمایه گذاری دو دستاورد سال 98

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی از افزایش تأمین کالای اساسی از طریق بنادر و گمرکات این منطقه و تبدیل تجارت به سرمایه گذاری دو دستاورد سال 98 این سازمان در حوزه اقتصادی خبر داد.

به گزارش فرینا، وحید طالب پور گفت: در طول سال 1398 از طریق دو بندر انزلی و کاسپین و گمرکات گلشن و بندر انزلی بالغ بر یک میلیون تن کالای اساسی و مواد اولیه کارخانجات برای نیاز کشور تامین شده، که این حجم از کالا شامل روغن،انواع غلات،چوب و برخی از تجهیزات مورد نیاز تأسیسات نفتی،دام زنده، پارچه، قطعات خودرو و... است.

طالب پور قرار گرفتن منطقه آزاد انزلی در مسیر عبوری کریدورهای بین المللی را مزیتی برای این منطقه ارزیابی کرد و افزود: به منظور بهره برداری از چنین مزیتی، تلاشهای موثری در جهت تأمین کالای اساسی از طریق کشورهای عضو اوراسیا از جمله روسیه و قزاقستان و.. در دستور کار سازمان قرار گرفته، که در این میان بیش از 153 هزار تن روغن، 626 هزار تن غلات، 152 هزار تن چوب و حدود 3000 teu و 98 هزار تن نیز سایر اقلام وارد شده است.

عضو موظف هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه سازمان متبوع وی تسهیلات متنوعی را برای تأمین کالای اساسی از مسیر بنادر و گمرکات منطقه از جمله کاهش عوارض،اخذ ضمانتنامه بانکی بلند مدت،کاهش تعرفه های انبارداری، مساعدت برای ترخیص کالا را ارائه داده، اضافه کرد: علی رغم اینکه حجم کالای تجاری تا پایان آبان ماه سالجاری در حدود 170میلیون دلار بود،با اقدامات تیم بازاریابی،عملیات ترخیص و مجموعه همکاری بخشهای مختلف سازمان و دیگر دستگاههای همکار سازمان نظیر گمرک جمهوری اسلامی ایران، این مقدار با رشد 14 درصدی در اواخر اسفند ماه سالجاری به بیش از 370 میلیون دلار بالغ شده و سایر کالاها نیز با هدف تأمین نیاز کشور به صورت غیر تجاری از طریق منطقه ترخیص شده است.

وی رویکرد سازمان منطقه آزاد انزلی را تبدیل تجارت به سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: در همین راستا بسیاری از تأمین کنندگان کالای اساسی که طی چند ماه اخیر جذب منطقه شده اند،نسبت به احداث انبار،سیلو،مخازن نگهداری کالا و کارخانجات مرتبط با مزیت نسبی کشورهای همسایه ابراز تمایل کرده اند،موضوعی که بسیار امیدوار کننده ارزیابی می شود،به ویژه که برهمین اساس، در آینده نیز شاهد رشد تأمین کالاهای اساسی در منطقه خواهیم بود.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی به ارائه توضیح در خصوص دلایل افزایش اقبال فعالین اقتصادی به این منطقه در طول سال 98 پرداخت و افزود: یکی دیگر از دلایل افزایش استقبال بازرگانان در ورود کالاهای اساسی کشور از طریق این منطقه را باید در اقدامات بازاریابی سازمان، اجرای توافقنامه اوراسیا و کاهش تعرفه هایی که در این زمینه صورت گرفته توسط گمرکات مستقر در منطقه قلمداد کرد، به گونه ای که طی ماههای گذشته شاهد افزایش ورود کالاهایی نظیر سویا و روغن خوراکی از مسیر کشور روسیه به منطقه بوده ایم. 

طالب پور با اشاره به تأکیدات رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان در راستای استفاده از ظرفیت های هر دو بندر انزلی و بندر کاسپین به صورت مکمل همدیگر در زمینه تأمین کالاهای اساسی کشور، صادرات و صادرات مجدد کالا به عنوان رویکرد جدی سازمان منطقه آزاد انزلی در سال 1399، اضافه کرد: از دیگر برنامه های سازمان واگذاری زمین صنعتی به سرمایه گذارانی است که با توجه به مزیت های نسبی منطقه و همجواری با کشورهای قزاقستان،روسیه،آذربایجان،ترکمنستان و دیگر کشورهای همسایه نسبت به توسعه مبادلات تجاری اعم از واردات،صادرات و ترانزیت و صادرات مجدد در منطقه اقدام می نمایند تا با راه اندازی کارخانجات صنعتی در پسکرانه بندر کاسپین و بندر انزلی شاهد حفظ و تداوم این رشد باشیم.

خبرنگار منطقه آزاد انزلی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.