اقتصاد ۲۴ از عملکرد مناطق آزاد در سال ۹۸ گزارش می‌دهد؛

عملکرد منطقه آزاد اروند در سالی که گذشت؛ از افزایش صادرات تا کسب جایزه منطقه برتر در توسعه زیرساخت‌ها

منطقه آزاد اروند در سال ۹۸ شاهد موفقیت‌هایی در زمینه‌های تولید، صادرات و سرمایه گذاری بود که به نظر می‌رسد تصمیم دارد برنامه‌های خود را در سال جدید در این زمینه‌ها با قوت بیشتری پیگیری کند. این منطقه در حوزه‌های فرهنگی، هنری و گردشگری نیز اتفاقات خوبی را در سالی که گذشت پشت سر گذاشت.

 منطقه آزاد اروند در ابتدای سال ۹۸ و با آمار و ارقامی که از میزان تولید، صادرات و سرمایه گذاری خود داشت، به طور مشخص مسیر خود را برای موفقیت‌های بعدی در این سال مشخص کرد و همانطور که در ابتدای امسال معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند درباره رویکرد‌های اقتصادی این منطقه در سال ۹۸ به اقتصاد ۲۴ گفت، این منطقه در نظر داشت با توجه به نامگذاری امسال به نام رونق تولید، از تولیدات داخلی حمایت بیشتری کند و به همین خاطر در همین راستا برنامه‌های مختلفی را هدف‌گذاری کرده بود.

وی همچنین اظهار کرده بود: اولویت‌های ما در سال ۹۸ ایجاد بستری امن برای سرمایه گذاری در منطقه است تا بخش خصوصی بتواند در شرایط آرام و بدون ریسک به فعالیت تجاری خود بپردازد. همچنین با نگاه ویژه‌ای که به شرکت‌های دانش بنیان داریم تلاش داریم تا توجه و حمایت مضاعفی از صنایع دانش بنیان در منطقه داشته باشیم.
 
منطقه آزاد اروند در سال ۹۷ شاهد سرمایه گذاری بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بود و طبق گزارش‌ها طی چهار ماهه اول امسال بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان میزان سرمایه گذاری در این منطقه بود که نسبت به سال گذشته در مدت مشابه ۵۱ درصد رشد داشته است. همچنین در حوزه صادرات نیز در ابتدای سال شاهد صادرات ۴۰ میلیون دلاری این منطقه به عراق و رشد ۳۰ درصدی ارزش کالا‌های صادراتی در فروردین ماه ۹۸ بودیم.
 
پیشتر معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار سازمان منطقه آزاد اروند به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفته بود سرمایه گذاری داخلی در منطقه آزاد اروند  امسال به 20 هزار میلیارد ریال می‌رسد. موسوی اعلام کرد زیر ساخت‌های لازم برای فعالیت سرمایه‌گذاران فراهم شده و به تازگی تفاهم‌نامه همکاری برای تکمیل زیرساخت‌ها و برای ارائه خدمات بهتر به صنعتگران، با سازمان شهرک‌های صنعتی کل کشور منعقد شده است. عمده سرمایه گذاری‌ها در حوزه صنعت، تجارت و خدمات انجام پذیرفته است و میزان سرمایه گذاری داخلی در سال ۹۷ بالای ۱۵ هزار میلیارد ریال بوده و رشد خوبی نسبت به سال ۹۶ که حدود ۹ هزار میلیارد ریال بود، داشته است. امسال نیز پیش بینی ما این است که این رقم به ۲۰ هزار میلیارد ریال برسد.

موسوی همچنین شهریور ماه اعلام کرد در پنج ماهه نخست سال جاری صادرات کالای تولید داخلی کشور از مرز تجاری شلمچه و بنادر شهر‌های آبادان و خرمشهر۵۳۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۳۷ میلیون دلار بوده که ۱۲۰ درصد رشد را نشان می‌داد.

وی با اشاره به محصولات تولید شده در منطقه آزاد اروند گفت: در این مدت ۶۷ میلیون دلار کالای تولید شده در منطقه آزاد اروند به خارج از کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۴۹ میلیون دلار بوده ۳۷ درصد رشد داشته است.
یکی دیگر از اقدامات ارزشمندی که سال ۹۸ اتفاق افتاد، این بود که منطقه آزاد اروند در راستای حمایت از تولید کنندگان کالا در مناطق آزاد- صنعتی و ویژه اقتصادی و برای توسعه بازار و تسهیل عرضه محصولات آنها در سایر مناطق، معافیت کالاهای تولید شده در مناطق آزاد از پرداخت عوارض  را اعلام کرد. سید علی موسوی در این زمینه گفت: براین اساس ترانزیت خارجی و انتقال هر نوع کالا از یک منطقه به سایر مناطق که یکبار ثبت سفارش شده باشد نیز بلامانع خواهد بود.

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار‌های منطقه آزاد اروند همچنین گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ قریب به ۳۰ پروژه بزرگ را در منطقه آزاد اروند به بهره برداری می‌رسانیم که میزان سرمایه گذاری آن‌ها بیش از ۸۱ هزار میلیارد ریال است و چهار هزار و ۷۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و ۱۴ هزار نفر هم اشتغالزایی غیر مستقیم دارد.

در حقیقت رونق تولید، صادرات و سرمایه گذاری که در منطقه آزاد اروند اتفاق افتاد مرهون نگاه مدیران این سازمان به حوزه بهبود زیرساختهاست که با هدف جذب حداکثری سرمایه گذاری جهت رفاه عمومی مردم پیگیری می‌شود و همین امر موجب شد این منطقه در ارزیابی مجله FDI که یک بخش تخصصی از فایننشال تایمز است و هر ساله مناطق آزاد جهان را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند، موفق به کسب عنوان جایزه تخصصی صنعت فولاد و جایزه منطقه برتر در توسعه زیرساخت‌ها در بین مناطق آزاد جهان در سال ۲۰۱۹ شود.
اسماعیل زمانی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفته بود: امسال با وجود فضای تحریمی و تهدیدات تحریم، مجموع سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی قابل قبول بود و صادرات منطقه آزاد اروند چیزی در حدود یک میلیارد دلار بود که از این میزان، ۲۰۰ میلیون دلار سهم صادرات از محصولات تولید شده در منطقه آزاد اروند بوده است. مدیرعامل منطقه آزاد اروند در پاسخ به سوالی در مورد پیش‌بینی سرمایه‌گذاری‌های سال ۹۹ در این منطقه به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: سال آینده باید منتظر تحولات بین‌المللی بود، اما به نظر می‌رسد در منطقه ما چشم‌انداز مسائل اقتصادی خوب باشد و دچار مشکل نشویم.
از دیگر اتفاقات مهم این منطقه، بهره گیری از بزرگترین و مجهزترین ایکس ری کشور در مرز شلمچه بود که با حضور مشاور رییس جمهور و به مناسبت دهه فجر اتفاق افتاد. مرتضی بانک در این مراسم با بیان اینکه امروز یکی از اقدامات مهم برای کمک به تسهیل صادرات و واردات در شلمچه مهیا شد، تصریح کرد: امید است با راه اندازی این دستگاه برخی مسئولان برای رفع مشکلاتشان برخی مسایل را به منطقه آزاد تحمیل نکنند.

فرهنگ و هنر سنگ بنای توسعه در اروند

علاوه بر حوزه‌های اقتصادی و زیرساختی اروند، به حوزه فرهنگ و هنر نیز توجه ویژه‌ای شده است. اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، مسائل فرهنگی و اجتماعی در این منطقه را بسیار حائز اهمیت می‌داند و معتقد است تا زمانی که توسعه انسانی در جامعه‌ای شکل نگیرد، مابقی توسعه‌ها در تمدن سازی چندان نقشی ندارند.

به گفته وی مدیران فرهنگی باید سعی کنند سطح سواد و معلومات خود را در این حیطه بالا برده و علاوه بر آن از مشاورین ملی نیز استفاده کنند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند نیز فعالیت‌های انجام شده در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و گردشگری به عنوان سنگ بنای توسعه در این منطقه معرفی کرد و برگزاری جشنواره بین المللی شعر عربی، تئاتر فتح خرمشهر، تئاتر استانی اروند، سمپوزیوم مجسمه سازی، محفل انس با قرآن، جشنواره موسیقی فجر، فیلم فجر، فیلم کودک و نوجوان، اجرای هفته فرهنگی هنرمندان عراقی در اروند، توزیع کتاب در روستا‌ها و تهیه فیلم مستند با موضوع اربعین حسینی را تنها بخشی از فعالیت‌های مدیریت توسعه فرهنگی و هنری در این معاونت دانست.
 
یکی از اتفاقات مهم در این حوزه، سفر معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری این سازمان به کشور عراق برای دیدار با سرکنسول ایران در بصره بود که به توافق دوجانبه منطقه آزاد اروند و استان بصره در فرهنگ و هنر منجر شد. در این سفر در حوزه های فرهنگی، هنری، ورزشی و سلامت و بهداشت گفتگوهایی صورت گرفت که چشم انداز روشنی برای هر دو منطقه به همراه خواهد داشت.
علی الیاسی، معاون آموزش و تعالی کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند نیز در همین زمینه گفت: در حوزه فرهنگی و هنری کارهای خوبی انجام شده و بالغ بر 70 میلیارد تومان در حوزه فرهنگی، هنری، سینماها و مکان های مذهبی مثل مساجد کار کردیم.

در راستای فعالیت‌های فرهنگی و هنری این سازمان اولین جشنواره مطبوعات اروند و اولین سمپوزیوم ملی مجسمه سازی در سال ۹۸ و نیز اولین جشنواره حصیر کشور در منطقه آزاد اروند با هدف توسعه هنر و صنعت حصیربافی در روستاها و ایجاد انگیزه جهت احیا این هنر برگزار شد.

اهمیت منطقه آزاد اروند به گردشگری سلامت 

حوزه گردشگری منطقه آزاد اروند توجه ویژه‌ای به گردشگری سلامت دارد و به دلیل حضور گردشگران از کشور‌های همسایه و به خصوص عراق، این حوزه دارای مزیت نسبی است. در همین زمینه مدیر محیط زیست سلامت و بهداشت سازمان منطقه آزاد اروند از نگاه ویژه این سازمان به توسعه گردشگری سلامت سخن گفت و افزود: این حوزه در ابتدا در تلاش است تا سلامت شهروندان را افزایش دهد و پس از آن به ارتقاء توریسم سلامت می‌اندیشیم.

معاون آموزش و تعالی کسب و کار‌های سازمان منطقه آزاد اروند نیز گفته بود: بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان در گردشگری سرمایه گذاری شده و کیفیت مطلوبی را در حوزه ارتقاء حوزه سلامت داشتیم. در شرایط فعلی در حال پذیرش بیش از ۲۰ درصد بیماران عراقی هستند که بخش مهمی از گردشگری سلامت را پوشش می‌دهند.

سید مهدی موسوی، مدیر محیط زیست سلامت و بهداشت سازمان منطقه آزاد اروند نیز درباره اهمیت گردشگری سلامت در این منطقه به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفته بود: منطقه آزاد اروند با توجه به همسایگی با کشور عراق و ظرفیتی بالغ بر ۵ میلیون نفر جمعیت، با پتانسیل بسیار خوب و نگاه ویژه هیئت مدیره سازمان از سال ۱۳۹۲ با تامین اعتباری بالغ بر صد میلیارد تومان در راستای توسعه زیرساخت‌های سلامت به منظور ارتقاء سطح سلامت شهروندان اروندی و جذب توریسم سلامت قدم برداشته است.
محسن قنبری درباره برنامه‌های گردشگری منطقه آزاد اروند به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: یکی از اقدامات مهمی که در این مدت به آن پرداختیم تهیه طرح جامع گردشگری است، به این منظور که در این طرح به مزیت‌های نسبی و رقابتی خواهیم رسید.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند همچنین گفت: در نظر داریم برای حوزه بوم گردی، سند توسعه جوامع محلی را تهیه کنیم تا بتوانیم با آموزش‌های لازم، مردم محلی بتوانند با کمترین میزان هزینه و با داشته‌هایی مانند نخلستان، زندگی بومی روستایی و ... کسب‌وکاری برای خودشان ایجاد کنند.

وی افزود: در بحث گردشگری سلامت با توجه به اینکه مخاطب اصلی ما عراقی‌ها هستند و افراد زیادی از مرز شلمچه وارد اروند می‌شوند، درصدد هستیم برنامه‌ریزی‌های لازم در نظر گرفته شود. امروز بیمارستان‌هایی در دست‌ ساخت داریم که با همکاری وزارت بهداشت تجهیز می‌شوند و در تلاشیم تمام نیاز‌هایی که عراقی‌ها در حوزه سلامت و به‌طور اخص در حوزه پزشکی نیاز دارند، در اروند مستقر کنیم و تمام برند‌های گسترش‌ یافته در سطح کشور بتوانند در اروند نمایندگی داشته باشند.
علاوه بر گردشگری سلامت، گردشگری سیاه نیز در منطقه آزاد اروند یکی از پتانسیل‌های این منطقه محسوب می‌شود که می‌تواند موجب توسعه جوامع محلی و افزایش سطح درآمد و رفاه نسبی و عدالت اجتماعی شود.
 از اتفاقات مثبت حوزه گردشگری منطقه آزاد اروند، حضور فعال آن در نمایشگاه صنعت گردشگری مادرید (FITUR) بود که از تاریخ دوم تا ششم بهمن ماه در شهر مادرید کشور اسپانیا برگزار شد.

فعالیت استارت آپ ها در منطقه آزاد اروند

روح الله خزایی رئیس اداره سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند درباره فعالیت‌های استارت آپی در منطقه آزاد اروند به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: از سال ۹۷ که مناطق آزاد به سمت ایجاد مراکز نوآوری و فناوری روی آوردند و قانون و آیین نامه‌های مربوط به آن تصویب شد منطقه آزاد اروند هم اقدام به راه اندازی مراکز نوآوری و فناوری کرد.

این منطقه با وجود حدود ۱۲ دانشگاه و ۳۰ هزار دانشجو، پتانسیل بالایی برای حوزه استارت آپی دارد. مزیت‌هایی که این منطقه برای شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت‌های استارت آپی قائل است کم نیست و از آنجایی که این منطقه پتانسیل‌های بازرگانی، صنعتی و... دارد می‌تواند فعالیت‌های گوناگونی در حوزه صنعت ارائه کند؛ از جمله پالایشگاه، فعالیت‌های تولیدی، بسته بندی و...

وی همچنین درباره پتانسیل دانشگاهی و علمی منطقه آزاد اروند در حوزه صادرات نیز گفت: منطقه آزاد اروند رتبه اول صادرات را در مناطق آزاد دارد که این میزان بالغ بر یک میلیارد دلار است که بخش عمده‌ای از این موفقیت حاصل فعالیت‌های علمی و دانشگاهی و وجود دانشکده‌های پزشکی، مهندسی و علوم انسانی موفقی است که نیروی انسانی متخصص و کارآمدی را پرورش می‌دهد. دانشگاه‌های این منطقه نیز متشکل از هیئت‌های علمی برجسته‌ای هستند که هر ساله با شرکت در جشنواره خوارزمی یک عنوان برگزیده را به خود اختصاص می‌دهند.

پایان سال منطقه آزاد اروند و کرونا

منطقه آزاد اروند مانند سایر مناطق آزاد از ابتدای شیوع کرونا در ایران با تشکیل ستاد مبارزه با کرونا ویروس جدید، سعی در پیشگیری و اقدامات لازم برای مقابله با این ویروس و بررسی و پیگیری‌های لازم برای تهیه و تدارک اقلام بهداشتی برای منطقه داشت؛ علاوه بر آن نیز همکاری نزدیک سازمان منطقه آزاد اروند با دانشگاه علوم پزشکی آبادان توانست به اقدامات مقابله‌ای این منطقه با ویروس کرونا کمک دوچندانی کند.

خبر خوش در این زمینه این بود که به ورود تجهیزات پزشکی مانند دستکش، ماسک، مواد ضدعفونی کننده و تمام امکاناتی که در زمره مبارزه با این ویروس بود از جمله مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولیدی نظیر الکل سازی، تعرفه تعلق نمی‌گیرد.

از دیگر اخبار مهمی که در این مدت از منطقه آزاد اروند دریافت کردیم، حذف عوارض گمرکی ورود تجهیزات پزشکی مورد نیاز منطقه آزاد اروند بود که معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند در همین مورد گفت: در راستای رفاه حال مردم منطقه از جمله مصوباتی که در کمیته فنی گمرگ و با دستور مستقیم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به تصویب رسید، برداشته شدن عوارض ورود کالا‌ها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان ها، مراکز درمانی، داروخانه‌ها و واحد‌های تجاری در شرایط کنونی بود.
گردشگری مناطق آزاد از جمله مهمترین حوزه‌هایی بودند که به دلیل وجود کرونا در کشور لطمه زیادی خوردند اما مسئولان و مدیران مانند سایر بخش‌هایی که ممکن بود در جامعه دچار اخلال شوند، برای حوزه گردشگری نیز برنامه‌هایی را در نظر گرفتند. منطقه آزاد اروند هم علاوه بر اعلام اینکه مکان‌های گردشگری اروند در زمان شیوع کرونا و حتی عید نوروز تعطیل خواهند بود، اعلام کرد که برنامه‌های نوروزی این منطقه در قالب برنامه‌های مجازی انجام خواهد شد و با توجه به گفته قنبری مدیر گردشگری این سازمان، برنامه‌های ویژه منطقه آزاد اروند پس از کنار رفتن خطر ویروس کرونا و در ایام تابستان برگزار خواهد شد.

** گزارش از: ساجده رحیمی

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو