اقدامات سازمان منطقه آزاد چابهار در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا:

شکست کرونا با خلق پویش همدلی در چابهار

چابهار، سرزمین شن‌های طلایی و موج‌های خروشان اقیانوسی در نوروز99 نتوانست مانند همیشه پذیرای عشاق خود باشد؛ چراکه از آخرین روزهای سال98 همچون سراسر کشور و اقصی دنیا درگیر مهمان ناخوانده‌ای شد که باید با تمام قوا به جنگ این تازه‌وارد نامیمون می‌رفت.

به گزارش فرینا، مردم مهمان‌نواز و خونگرم سواحل مکران آماده شده بودند تا همچون سالیان گذشته، سفره ساده و بی‌آلایش اما مالامال از محبت و عشق خود را برای مسافران نوروزی پهن کرده و آنان را به یک دل سیر صفا و صمیمیت مهمان کنند؛ اما حضور سرزده و غافلگیرانه کرونا، جشن آریایی را برهم زد و نوادگان رستم و زال را مجبور کرد تا رخت جشن از تن برکنند و لباس رزم بپوشند و همپای همگان به جنگ کووید۱۹ بروند، جنگی که از شرق آسیا شروع شد و امروز تا غرب دهکده خاکی و قلب اقتصادهای بزرگ جهان رخنه کرده است؛ اما بی‌شک این بار نیز عطوفت پرودگار آسمان و زمین با اشرف مخلوقات یار خواهد بود و به سرعت جان سپردن موج‌ها در بستر ساحل، آرامش به دنیا خصوصا ایران زمین بازخواهد گشت. دوباره با کوله‌‌باری از شادی به شرق و غرب این خاک پاک سفر می‌کنیم و بر خوان معرفت، مائده اتحاد و همبستگی می‌چینیم.

سواحل چابهار همیشه بهار، آفتابی‌تر از قبل و کوه‌های سترگ همیشه استوارش نیز با عظمت‌تر از گذشته، بندر ملون بریس هوایی عاشقانه‌تر خواهد داشت وقتی دوباره به خاک گرمش سفر کنیم، اما این هم ناز طبیعت است که باید کشید با هزار کرشمه؛ به قول شیخ عطار نیشابوری: «ای دل اگر عاشقی در پی دلدار باش؛ بر در دل روز و شب منتظر یار باش».

سازمان منطقه آزاد چابهار همچون دیگر بخش‌های کشور از اسفندماه۹۸ تاکنون اقداماتی را در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا انجام داده است که به واقع جای تقدیر و تشکر دارد. به همین منظور با محمداکبر چاکرزهی عضو هیات مدیره و معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار به گفت‌و‌گو نشستیم تا از بخشی از این فعالیت‌ها و اقدامات آگاه شویم که در ذیل می‌خوانید.

آگاهی‌رسانی، اولین اقدام سازمان منطقه آزاد چابهار

در واقع با شیوع بیماری کرونا در چین و همه‌گیری آن که به صورت جهانی شد، باعث ابتلا و مرگ انسان‌های زیادی هم در سطح جهان من‌جمله در کشور ما که از اوایل اسفندماه نتیجه مثبت بیماری کرونا منتشر شد، گردید و سپس در استان‌های مختلف شیوع پیدا کرد. ستاد ملی کرونا با اطلاع‌رسانی و ابلاغ دستورالعمل‌هایی که شامل پیام‌های بهداشتی بود، برای آگاهی بخشی به مردم، به عنوان یک بیماری ناشناخته‌ای که خیلی از مردم نمی‌دانستند و از یک طرف هم رعایت موارد بهداشتی برای مردم در مقابل بیماری ضروری بود، اقدام به آگاهی‌رسانی نمود. همچنین سربازان و مدافعان سلامت که در خط مقدم بودند، پزشکان و پرستاران، تلاش‌های بی‌وقفه از آغاز بیماری تاکنون برای حفظ سلامتی شهروندان داشتند که قابل تقدیر است.

در مجموع کرونا باعث تغییر سبک زندگی در تمامی مناسبات اجتماعی، مراسم دینی و فعالیت‌های اقتصادی شده است. کرونا بزرگترین مراسم باستانی ما ایرانیان که نوروز بود را مختل نمود. با این تهدیدی که وجود داشت و دارد، سازمان منطقه آزاد چابهار در لحظات و روزهایی که بیماری هنوز در استان شاید علائم یا مورد مثبتی نداشت، با پیگیری‌های مدیرعامل محترم سازمان، تعطیلی مدارس را اعلام کردند و دستورات لازم را در جهت هم پیشگیری و هم مقابله خیلی زود و به هنگام صادر نمودند.

تعطیلی داوطلبانه مراکز تجاری منطقه آزاد چابهار

همچنین تصمیم به تعطیلی مراکز تجاری در سطح منطقه آزاد چابهار، بسیار به موقع، سریع و زمان‌شناسی بود و می‌توان گفت در میان مناطق آزاد، منطقه آزاد چابهار پیشگام عمل کرد. شاید مراکز تجاری ما شرایط اقتصادی خوبی نداشتند، اما خیلی از تجار و فعالین اقتصادی از سود اقتصادی و مالی خودشان گذشتند و حفظ سلامتی مردم را ترجیح دادند و واحدهای اقتصادی به صورت داوطلبانه تعطیل شدند. تمامی مراکز تجاری، پایگاه‌های اقامتی، هتل‌هایی که داشتیم با یک رویکرد خیلی خوب مشارکت نمودند که کار قابل تحسین و بزرگی بود و اولین اقدامی بود که در زمینه پیشگیری آغاز گردید؛ چراکه چابهار به عنوان یک مقصد گردشگری، همه ساله در روزهای پایانی سال و معمولا بیش از یک هفته مانده به آغاز نوروز، مسافرت‌ها شروع می‌شد و تا پانزدهم فروردین ادامه پیدا می‌کرد؛ خبر تعطیلی مراکز تجاری به عنوان یک جاذبه مهم برای خیلی از مسافرین و مهمانان نوروزی، بازتاب گسترده‌ای داشت. خیلی از افراد که برای سفر به چابهار برنامه‌ریزی کرده بودند، منصرف شدند. این می‌توانست یک اقدام خیلی خوب و قابل تحسینی باشد که از طریق سازمان منطقه آزاد چابهار با درک تمام شرایط و از یک طرف هم زیان‌های اقتصادی، اما به مسئولیت اجتماعی خود به خوبی عمل کرد.

تغییر خط تولید کارگاه‌هایی تولیدی منطقه برای تولید اقلام بهداشتی

در زمینه پیشگیری، آموزش را هم در دستورکار داشتیم. اطلاع‌رسانی یک کار خیلی مهم بود که از طریق مجموعه همکاران صورت گرفت. گام بعدی ما در واقع مقابله بود. اما چیزی که در زمینه پیشگیری صورت گرفت، اولا ستاد کرونا سازمان منطقه آزاد چابهار را به موازات با ستاد شهرستان تشکیل دادیم. ستاد ما، ستاد پشتیبان از ستاد کرونای شهرستان بود که هم در جلسات شرکت می‌کردیم هم همکاران بهداشت درمان در جلسات منطقه آزاد حضور پیدا می‌کردند، هماهنگی می‌کردیم و تصمیمات لازم اتخاذ می‌شد.

یکی از موضاعات چالش‌برانگیز این بود که در آن مقطع مواد ضدعفونی کننده، ماسک، گان و لباس بیمار به شدت کمیاب شد. اولین اقدامی که صورت پذیرفت، تغییر خط تولید در کارگاه‌هایی بود که در محدوده منطقه آزاد چابهار مشغول به فعالیت بودند. کارگاه‌های تولیدی شروع به تولید ماسک، گان و لباس بیمار برای بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی کردند. برخی واحد‌های تولیدی هم تولید مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل را شروع نمودند و هم‌اکنون هم در حال توزیع با نظارت و قیمت تعیین شده از سوی سازمان هستند که اجحافی در حق مصرف کننده صورت نگیرد و مستمرا این کار انجام می‌شود.

اقدام دیگر، راه‌اندازی خط تولید آب ژاول در منطقه بود که توزیع آن به صورت رایگان در بین ادارات، شهرداری و سایر مراکزی که نیاز برای گندزدایی شهر و محلات شهر، حتی حاشیه شهر چابهار و خود منطقه آزاد داشتند، بسیار کمک کننده بود.

در مجموع ۴واحد تولیدی در منطقه، تولید ماسک و گان و لباس بیمار انجام می‌دهند، یک تعدادشان کارگاه‌های تولیدی بودند که خط تولیدشان را تغییر دادند؛ ۴-۵کارگاه تولید مواد ضدعفونی کننده داریم و یک کارگاه تولید آب ژاول که اینها نیز تغییر خط تولید و محصول دادند. تامین بخشی از مواد اولیه این کارگاه‌ها در شرایط فعلی از طریق بازار امکان‌پذیر نیست، مخصوصا الکل به شدت مورد نیاز بود و همین طور پارچه برای تولید ماسک؛ برای رفع مشکل در این بخش، با پیگیری‌هایی که توسط سازمان صورت گرفت و هماهنگی‌ها قانونی، تهیه این مواد از سوی سازمان منطقه آزاد چابهار و موسسه خیریه مه‌بان انجام شد و در حال انجام نیز است.

توزیع رایگان اقلام بهداشتی در سطح استان توسط سازمان منطقه آزاد چابهار

توزیع رایگان اقلام بهداشتی به شهرستان‌های جنوب استان که شامل مواد ضدعفونی کننده، گان پزشکی، گان کرونا، ماسک، لباس بیمار و ماسک N95‌بود، از دیگر اقدامات سازمان منطقه آزاد چابهار در جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در سطح منطقه و استان بود، که در واقع ۱۸هزار ماسک جراحی و N95، ۱۱۰دست گان کرونا، ۵۸۰دست گان پزشکی و ۳۱۴هزار میلی‌لیتر محلول ضدعفونی توزیع شده و همچنان در حال پشتیبانی و حمایت از سربازان خط مقدم و همکاران عزیزمان در حوزه سلامت هستیم که با جدیت در حال تلاش می‌باشند.

از دیگر اقدامات صورت گرفته در زمینه پیشگیری در این ایام، می‌توان به ضدعفونی اماکن عمومی منطقه آزاد و ادارات، تهیه و نصب پوستر و تراکت با موضوع پیشگیری از بیماری کرونا، اجرای طرح تشکیل اقدامات بهداشتی محیطی در جهت مقابله با کرونا در سطح منطقه طبق دستورالعمل‌هایی که وزارت بهداشت داشت، اشاره کرد. همچنین برگزاری جلسات توجیهی با ‌NGOها بود، اتباع خارجی که در منطقه آزاد فعال بودند‌، آموزش بهداشت محیط برای شاغلین و کارگرانی که محدوده منطقه بودند، لغو کلیه مرخصی‌های مدیران، معاونین مرتبط با ستاد کرونا، ابلاغ کاهش ساعت کاری و مکاتبات کاغذی و دورکاری طبق دستورالعمل‌هایی که از طریق ستاد کرونا ملی و استانی اعلام می‌شد، بود.

همچنین تعطیلی کلیه مراکز تجاری منطقه آزاد چابهار به جد دنبال شد؛ به طوری که از یک ماه قبل یعنی در اسفندماه، کلیه مراکز تجاری در محدوده منطقه مطلقا اجازه فعالیت به هیچ واحدی را ندادند و به طور کل تعطیل شدند؛ همکاری خوبی که عرض کردم شکل گرفت و قابل تحسین بود. تعطیلی کلیه هتل‌ها، مراکز اقامتی و بوم‌گردی و جلوگیری از اجاره ویلاهای مسکونی و تعطیلی کلیه بنگاه‌های املاک و همین طور برنامه‌های فرهنگی و هنری در اسفندماه و جشنواره‌های نوروزی را لغو نمودیم. همچنین تعطیلی مراکز تفریحی، پارک‌ها، جلوگیری از اقامت و توقف مسافرین با نصب چادر در سواحل بود که این اقدام را همکاران حراست و واحدهای مختلف دیگر انجام دادند. تعطیلی تمام مراکز پذیرایی، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، اماکن ورزشی، تفریحات ورزشی و آخرین اقدام ما، شرکت در عملیات سراسری دفاع بیولوژیک بود که توسط قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه انجام شد.

تجهیز سالن نمایشگاه‌ بین‌المللی منطقه آزاد چابهار به عنوان مرکز قرنطینه

اقدام دیگری که صورت گرفت، این بود که بیمارستان چابهار از لحاظ ظرفیت پذیرش بیمار بنابه پیشنهاد همکارانمان در بهداشت و درمان شهرستان و مرکز دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیازمند تجهیز یک مرکز بود که دو و نیم میلیارد تومان برای خرید تجهیزات خاص برای ایجاد یک مرکز که برای غربالگری کرونا بود، پیش‌بینی کرده بودند، که این مبلغ از سوی سازمان منطقه آزاد چابهار پرداخت گردید و تجهیزات خریداری شد و به بیمارستان انتقال پیدا کرد.

همچنین کار خوب دیگری که صورت گرفت، آماده‌سازی سالن نمایشگاه‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار جهت ایجاد مرکز قرنطینه بود؛ بدین صورت که بیمارانی که در شرایط بهبودی قرار می‌گرفتند و دیگر نیازی به حضور در محل بیمارستان نبود، برای اینکه استفاده بیشتری از تجهیزات مرکز اصلی کرونا شود، این مرکز را پیش‌بینی کردیم که بیماران در دوران قرنطینه در این محل نگهداری شوند. این سالن نمایشگاهی هم‌اکنون با حدود ۱۰۰تخت و با تجهیزات کامل آماده خدمات‌رسانی ‌می‌باشد.

تمدید کلیه قراردادها و مجوزهای سازمان تا پایان اردیبهشت‌ماه

اقدام بعدی سازمان منطقه آزاد چابهار طبق مصوبه دولت در حوزه پولی و مالی و بیمه‌ای و گمرک و پیشنهاد ستاد و مصوبه هیات مدیره، کلیه کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی که طرف قرارداد استیجاری با سازمان بودند، قراردادها تمدید شد. همچنین پروانه‌های بهره‌برداری، چک‌ها، قبوض آب و برق را تا پایان اردیبهشت‌ماه۹۹ تمدید نمودیم تا فشاری مضاعف بر مستاجرین و فعالین اقتصادی در این شرایط سخت صورت نگیرد.

برگزاری جشنواره فرهنگی ـ هنری در خانه بمانیم

در این ایام که لغو کلیه برنامه‌های نوروزی را داشتیم، طبق پیشنهاد دبیرخانه، جشنواره فرهنگی-هنری «در خانه بمانیم» را برای سرگرم کردن کلیه همشهریان در سطح استان با کمک و همکاری اداره ارشاد به صورت مجازی برگزار نمودیم که در چند حوزه شامل برنامه‌های طنز، موسیقی، فیلم و کتاب‌خوانی است و اهدای جوایز آن از سوی منطقه آزاد چابهار صورت می‌گیرد.

کاهش پروازهای ورودی به چابهار در راستای قطع زنجیره انتقال کرونا

همه ساله از ۱۵اسفند‌ تا ۱۵فروردین‌ماه، تعداد پروازها ورودی از مبداء تهران به سمت چابهار روزی ۳ الی ۴پرواز و در بعضی ‌روزها تا ۵پرواز افزایش می‌یافت و در حدود ۲هزار مسافر ورودی هوایی ما از سمت چابهار بود که به عنوان یک دغدغه جدی و یک خطر مهم بود که می‌توانست تمام برنامه‌های ما را دچار تهدید و تحت‌الشعاع قرار دهد و همچنین به عنوان یک نگرانی عمومی بروز کرده بود و بسیاری از شهروندان از این بابت نگران بودند. اما به حمدالله با پیگیری‌ها و مکاتباتی که جناب دکتر کردی داشتند و پیگیری که از سوی استانداری سیستان و بلوچستان صورت گرفت مبنی بر کاهش پروازهای ورودی به چابهار حداقل یک پرواز در روز در این ایام، این اتفاق مهم رخ داد که اقدامی مناسب در جهت پیشگیری و قطع زنجیره انتقال بیماری از نقاط مختلف کشور بود که با پیگیری‌هایی که صورت گرفت و دستوراتی که صادر شد، اکنون روزی یک پرواز بیشتر نیست و بعضی روزها اصلا پرواز نداریم و به این شدت کاهش پیدا کرد. این هم اقدام بسیار مهمی در راستای پیشگیری و کاهش شیوع این بیماری در سطح منطقه و استان بود.

تهیه سبد غذایی برای حمایت از خانواده‌های نیازمند

در شرایط بد اقتصادی کنونی، بسیاری از مشاغل خرد و کسب و کارهای کوچک تعطیل شده‌ا‌ند، چراکه برای قطع زنجیره انتقال بیماری و به جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، خیلی از مشاغل کوچک مخصوصا کارگران و خیلی از افرادی که درآمد مختصری داشتند، حالا به دلیل مسئله به وجود آمده فعلی، این مشاغل تعطیل شده و افراد با شرایط بد اقتصادی مواجه هستند و برای تامین معاش و مایحتاج ضروریشان دچار مشکل شده‌اند.

یک کار بسیار ارزشمندی که در این موقعیت، جناب دکتر کردی مدیرعامل محترم سازمان منطقه آزاد چابهار به آن اهتمام داشتند، جمع‌آوری کمک‌های نقدی و کالایی با کمک بنیاد خیریه مه‌بان است تا برای حمایت از خانواده‌هایی که نیازمند هستند، سبد غذایی و کالایی تهیه گردد و این موضوع را با جدیت در دستورکار قرار دادیم و در آینده نزدیک این سبد غذایی را بین افراد نیازمندی که در این شرایط لازم است که دست یاری به سویشان دراز کنیم و کمک نماییم تا از این شرایط عبور کنند، توزیع خواهیم نمود.

این اقدام هم جزء کارهایی است که الحمدلله آغاز شده و مشارکت خوب فعالان اقتصادی و خیرین را به دنبال داشته و امیدواریم که با کمک هم و با همبستگی و همدلی تمامی بخش‌های جامعه خصوصا مردم که در روزهای اخیر اثراتش را دیده‌ایم، به خوبی انجام شود.

در این روزها، مردم خوب چابهار همراه و همسو با مصوبات و اطلاعیه‌ها، همکاری‌های خوبی را داشته‌اند که آثار آن در روز طبیعت قابل مشاهده بود و به بهترین شکل رعایت کردند. ما هیچ فردی را در محدوده منطقه آزاد ندیدیم که مراجعه کند و اقامتی داشته باشد و در روز سیزده به در، در محدوده اسکان پیدا کند. امیدواریم که هرچه زودتر از این شرایط سخت و وضعیتی که جامعه دچار آن است عبور کنیم و به شرایط عادی بازگردیم.

کمک‌رسانی و بازسازی خسارات ناشی از سیل در روستای تیس

متاسفانه در این ایام و همزمان با بیماری کرونا، سیل را در شهرستان چابهار مخصوصا در روستای تیس داشتیم، روستایی با حدود ۱۰هزار نفر جمعیت. باران بی‌سابقه‌ای که طبق اظهار خیلی از ساکنین و اهالی، شاید در ۵۰سال گذشته چنین بارانی را تجربه نکرده بودند و به دلیل وجود یکسری بندهای خاکی که توسط بعضی از افراد ایجاد شده بود و با تغییر مسیری که رودخانه داد و در مسیر یکی از خیابان‌های اصلی روستا قرار گرفته بود، باعث تخریب منازل مردم شد.

در لحظات اول که باران شروع به بارش کرد، به اتفاق مدیرعامل سازمان، در محل روستا حضور پیدا کردیم و با ماشین سنگین از سیل عبور نمودیم و خیلی از افراد را دیدیم که در پشت بام منازل خود ایستاده‌اند؛ چراکه خانه‌هایشان در حدود یک متر داخل آب بود و سیل به سرعت عبور می‌کرد.

با کمک همکارانمان در آتش‌نشانی این افراد را تخلیه کردیم و به نقاط ایمن منتقل نمودیم. بلافاصله اقدامات ضروری برای برگرداندن شرایط به حالت عادی صورت گرفت و مایحتاج اولیه آسیب‌دیدگان سیل که حدود ۱۰۰نفر بودند، تامین شد. تقریبا ۱۹خانه تخریب صد درصدی داشتند و بقیه حدود ۳۰-۶۰درصد دچار آسیب‌دیدگی دیوار و فضای داخلی شده بودند. همچنین تعدادی آبگرفتگی منازل داشتیم.

کمک‌های دستگاه‌های امدادی و موسسات خیریه سریع انجام شد. با کمک بنیاد مسکن و حمایت سازمان منطقه آزاد چابهار بلافاصله ظرف دو، سه روز کلیه خاکبرداری‌ها انجام گردید و خاکریزی مجدد، بازگشایی معابر و روان‌سازی عبور و مرور در روستا صورت گرفت که در حال حاضر کار تقریبا به اتمام رسیده و شرایط به حالت عادی برگشت.

این مسئله، کار سنگینی بود که علاوه بر اقدامات پیشگیرانه که درخصوص ویروس کرونا انجام می‌دادیم، این موضوع هم حائز اهمیت بود. برآورد تقریبی خسارت ناشی از سیل در روستای تیس، ۶میلیارد تومان بود که چیزی در حدود سه و نیم میلیارد زیرساخت‌های آسیب دیده روستا بود که توسط سازمان منطقه آزاد چابهار به تدریج پرداخت خواهد شد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو