رونق صادرات در بندر امیرآباد

یکی از دستاوردهای نام‌گذاری سال 98 به عنوان "رونق تولید"، افزایش میزان صادرات کالاهای غیرنفتی از کشور بود؛ دستاوردی که در گزارش آماری عملکرد بندر امیرآباد استان مازندران با ثبت رکورد 70 درصدی نسبت به سال 97 آشکارا دیده می‌شود.

بندر امیرآباد که در سواحل شرقی دریای خزر در استان مازندران واقع است، همزمان عنوان منطقه ویژه اقتصادی را هم بر خود دارد و همین مزیت سبب شده است تا چرخ فعالیت در آن اعم از صادرات و واردات و ترانزیت کالا تندتر از سایر بنادر شمالی بگردد. این بندر که کارشناسان از آن با عنوان بندر نسل سوم کشور یاد می کنند، در 51 کیلومتری شرق ساری مرکز استان مازندران واقع است.
برخورداری از اراضی پشتیبانی وسیع به همراه زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی ، اسکله رو ـ روریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا، همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر 300 میلیون نفر، داشتن عنوان منطقه ویژه اقتصادی که نشانگر توجه به مقوله ترانزیت کالا و ایجاد زیرساخت های اساسی حمل و نقل در جهت رسیدن به استانداردهای جهانی و استفاده از حداکثر ظرفیت ترانزیتی کشور است، امیرآباد را به بندری بسیار مهم با اهدافی بسیار بزرگ مانند کسب درآمد ارزی، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی، افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و ایجاد گذرگاه در شمال کشور تبدیل کرده است.
این بندر که کمتر از 2 دهه از آغاز فعالیت آن سپری می شود، همواره مسیر رو به جلو را در صادرات و واردات و ترانزیت کالا در استان مازندران پیموده است و بزرگ ترین گام را هم سال 98 در سایه رونق تولید داخلی برداشته که نتیجه آن به گفته مدیر این بندر و منطقه ویژه اقتصادی ثبت رکورد بارگیری و تخلیه بار از یک سو و جهش صادرات کالاهای غیرنفتی از سوی دیگر بوده است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در همین راستا، گفت: پارسال آمار تخلیه و بارگیری کالا اعم از واردات و صادرات در بندرامیرآباد با حدود هشت درصد افزایش نسبت به سال 97 به رقم بی سابقه چهار میلیون و 100 هزار تن رسید.
وی میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر امیرآباد طی سال 97 را حدود سه میلیون و 800 هزار تن اعلام کرد و افزود : افزایش 300 هزار تنی تخلیه و بارگیری کالا علاوه بر بازنمایی ظرفیت های نهفته این بندر جوان ، به خاطر نقش زیاد صادرات در آن نشانگر شتاب گرفتن صادرات در سال رونق تولید بوده است.
 سیاوش رضوانی با تاکید بر این که صادرات بیشترین نقش را در افزایش عملکرد ای بندر داشته ، توضیح داد : بر اساس آمار سال گذشته حدود سه میلیون و 302 هزار تن کالا که شامل غلات، روغن خوراکی و مواد نفتی از کشورهای حاشیه دریای خزر به بندرامیرآباد وارد شد که نسبت به سال 97 تغییر محسوسی نداشته است ضمن این که بیشترین مواد وارداتی به کشور از طریق بندرامیرآباد هم غلات بوده چون این بندر پایلوت واردات غلات در شمال کشور است.
رضوانی گفت: پارسال حدود 771 هزار تن انواع کالاهای تولیدی از این بندر به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر شد که نسبت به سال 97 حدود 70 درصد رشد نشان می دهد.
وی عمده محصولات صادراتی ایران به کشورهای حاشیه دریای خزر از طریق بندر امیرآباد را مصالح ساختمانی ، مواد نفتی ، کلینکر سیمان، کالاهای معدنی ، فلزات و گاز بوتان اعلام کرد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت: در حالی صادرات استان مازندران از بندرامیرآباد در سال گذشته با رشد 70 درصدی مواجه شد که واردات در این مدت تغییر محسوسی نسبت به سال قبل از آن نداشت.
رضوانی همچنین به تداوم فعالیت این بندر در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و توضیح داد: با شیوع ویروس کرونا در استان مازندران از اول اسفند ماه تاکنون ، فعالیت بندر امیرآباد نسبت به مجموع سال قبل افزایش محسوسی را تجربه کرده است.
وی افزود: در این مدت 660 هزار و 574 تن بار از بندر امیرآباد بارگیری و تخلیه شد و 119 هزار تن از این محصولات هم کالاهای صادراتی بود.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد گفت: در همین مدت حدود 2 ماهه حدود 539 هزار تن کالا از دیگر کشورها وارد بندر امیرآباد شد ضمن این که فعالیت فشرده و پر رونق بندر در این مدت به پهلوگیری و تخلیه و بارگیری 154 فروند کشتی منتهی شد.
رضوانی افزود: فعالیت بی وقفه بندر امیرآباد از اسفند ماه همزمان با شیوع کرونا در مازندران و کشور مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی کشور هم بود به گونه ای که معاون بندری سازمان اواسط فروردین ماه امسال از روند تخلیه و بارگیری کالا و همچنین اقدامات بندر علیه ویروس کرونا بازدید و از کارهای انجام شده ابراز رضایت کرد.
وی گفت: در این بازدید ضمن برگزاری جلسه با مدیر و معاونین بندر ، اهداف و برنامه ها ی پیش روی بندر در سال جاری بررسی شد و حوزه معاونت بندری از جمله نرم تخلیه و بارگیری، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی، اقدامات واحد بهداشت ، ایمنی و محیط زیست ( HSE) با توجه به شرایط حساس کنونی مورد ارزیابی قرار گرفت.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با تشریح اقدامات صورت گرفته برای مقابله با کرونا و حفظ سلامتی کارکنان در بندر هم توضیح داد : به محض شیوع این بیماری جلسات متعددی با دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهر،شرکت های کشتیرانی، و عوامل انسانی و همکارانی که به صورت مستقیم در تخلیه و بارگیری کالا و کشتی درگیر بودند برگزار و تجهیزات مورد نیاز خریداری و اقدامات لازم جهت ضدعفونی و گند زدایی اماکن و تاسیسات و نقاط پر تردد انجام شد و آموزش های لازم به همکاران و پرسنل شرکت ها جهت رعایت کامل مسائل بهداشتی داده شد.
رضوانی با بیان این که فعالیت های بندر امیرآباد در ایام نوروز هم ادامه یافت، اظهار داشت: خوشبختانه با اقدامات اتخاذ شده تا کنون مشکل خاصی در ارتباط با بیماری کرونا در بندر گزارش نشده و فعالیت تخلیه و بارگیری طبق روال عادی جریان دارد.
بندر امیرآباد 17 سال پیش از بندرگاه شیلاتی به بندر تجاری و اقتصادی ارتقاء یافت و هم اکنون مساحت این بندر حدود یکهزار و 60 هکتار است و پیش بینی می شود این سطح مساحتی به 2 هزار هکتار افزایش یابد.
تاکنون حدود 30 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بندرامیرآباد که به عنوان پرکارترین بندر در شمال کشور معروف است ، از سوی بخش خصوصی و دولت ( زیرساخت) سرمایه گذاری شد به طوری که ظرفیت تخلیه و بارگیری در این بندر با 15 اسلکه به بیش از 6 میلیون تن رسید.

** منبع: ایرنا

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو