ایده‌های نوین در توسعه صنعت پتروشیمی به‌کار گرفته می‌شود

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: این معاونت قصد دارد با بهره‌مندی از توان شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ به رشد بیشتر صنعت پتروشیمی کمک کند تا نسل جوان با ایده‌های نوین خود به حل مسائل این صنعت بپردازند.

به گزارش فرینا، علی وطنی، طرح‌های در حال اجرا در صنعت پتروشیمی برای خاموش کردن فلرها را بسیار ارزشمند و مفید ارزیابی کرد و گفت: فعالیت‌هایی برای خاموش کردن گازهای همراه مشعل صورت گرفته است، اما عملیاتی شدن آنها به زمان نیاز دارد. طرح پتروشیمی همت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) و نیز همکاری هلدینگ خلیج‌فارس با مناطق نفت‌خیز جنوب برای خاموش کردن گاز فلر از اقدام‌های مفیدی به شمار می‌رود که در این راستا در صنعت پتروشیمی در حال انجام است.

وطنی راهکارهای قابل استفاده برای خاموش کردن مشعل (فلر) را منوط به تعریف نوع فناوری و بودجه اجراکننده دانست و افزود: فلرها در چهار حالت مختلف وجود دارند که شامل فلر چاه نفت در واحدهای بهره‌برداری، واحدهای پتروشیمی، پالایشگاه‌های نفتی و پالایشگاه‌های گازی است  و متناسب با کاربرد مورد نیاز از بازیافت این گازها می‌توان برای آن پروژه‌های متفاوت تعریف کرد که ضمن ایجاد ارزش افزوده، از هدررفت سرمایه ملی جلوگیری و به بازگشت سرمایه اقتصادی و کاهش آلایندگی محیط نیز کمک می‌کند.

وی ادامه داد: عوامل مختلفی نظیر نوع فناوری مورد استفاده، بودجه موجود و قیمت تمام‌شده اجرای طرح و موقعیت جغرافیایی مشعل در تعیین محصول نهایی حاصل از بازیافت گازهای منتشره از مشعل تاثیرگذار است و بسته به این عوامل می‌توان محصولات مختلفی مانند برق، گاز طبیعی مایع‌شده، LNG ،CNG، هیدرات یا GTL همچنین خوراک صنعت پتروشیمی تولید کرد.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، مأموریت اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را مشاوره فکری به‌منظور توسعه دانش‌فنی، توسعه تکنولوژی و استفاده از نوآوری عنوان و اظهار کرد: صنعت پتروشیمی یکی از پیچیده‌ترین صنایع پایین‌دستی نفت است و با توجه به کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی و تجهیزات مورد استفاده در آن جزو یکی از صنایع‌های تک محسوب می‌شود و قصد داریم با بهره‌مندی از توان شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها به رشد بیشتر صنعت پتروشیمی کمک کنیم تا نسل جوان با ایده‌های نوین خود به حل مسائل این صنعت کمک کند. روش‌های سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای امروز نیست و نیازمند نگرش جدید و بهره‌گیری از توان نسل جوان هستیم.

وطنی از وجود ۱۱۰ روش خدماتی مختلف و متنوع برای شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و گفت: یکی از خدمات کاربردی معاونت علمی و فناوری معافیت مالیاتی تا ۱۵ سال برای شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین اعطای تسهیلات مالی متنوع به آنها از طریق بانک‌ها است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو