معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار در گفتگو با چابهار تایمز:

ارزش تولیدات منطقه آزاد چابهار در سال گذشته، 72 درصد رشد داشت

سازمان منطقه آزاد چابهار برای سال 99 که از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال «جهش تولید»، نام‌گذاری شده، برنامه‌ریزی جامع و کاملی را انجام داده و بنا دارد تا با تخصص گرایی در بحث تولید و بالفعل کردن توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی، ظرفیت تولید را در تنها منطقه اقیانوسی کشور، ارتقا دهد.

به گزارش فرینا به نقل از هفته‌نامه چابهار تایمز، در حال حاضر، منطقه آزاد چابهار با ایجاد شهرک‌های تخصصی، بحث تولید را بصورت حرفه‌ای و حساب‌شده دنبال می‌کند و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توانند مطابق دستورالعمل‌های در نظر گرفته‌شده، با چراغ روشن و با اطمینان خاطر، امور مربوط به سرمایه‌گذاری را به انجام رسانند. برای بررسی آخرین تحولات در این حوزه با فرزین حقدل، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار، گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه ازنظر می‌گذرد.

 وضعیت کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در منطقه چابهار چگونه است؟

در حال حاضر 269 واحد تولیدی در منطقه چابهار وجود دارد که از این تعداد، 108 واحد فعال هستند. درواقع تعریف ما از واحد فعال، ظرفیت تولید یک شیفت کامل در روز است و واحدهای تولیدی که به‌صورت فصلی کار می‌کنند در این گروه قرار نمی‌گیرند.

بر اساس آمار ثبت‌شده در سال 98، ارزش تولیدات منطقه آزاد چابهار به 595 میلیارد تومان رسید که نسبت به سال 97 که ارزش تولیدات چیزی حدود 345 میلیارد تومان بود، بیش از 72 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رویکرد سازمان برای حفظ وضعیت موجود در چابهار چیست؟

با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور، اعمال تحریم‌ها و همچنین شیوع کروناویروس یکی از مهم‌ترین اقدامات، حفظ صنایع فعال موجود است. به دلیل اینکه صنایع با مشکلات مختلف و متعددی روبه‌رو هستند، کارگروه‌های مختلفی تشکیل‌شده است تا با پایش و ارزیابی کارخانه‌ها پرداخته و از تعطیلی آن‌ها جلوگیری شود.

لازم به ذکر است کارگروهی نیز برای بخشی از کارخانه‌ها که به دلایل متفاوتی در سنوات گذشته تعطیل‌شده‌اند در نظر گرفته‌شده تا ضمن مذاکره با مدیران واحدها، از طریق مجاری قانونی به مشکلاتشان رسیدگی شود و به چرخه تولید بازگردند.

همچنین کارگروهی هم برای حمایت از کارخانه‌هایی که در حال ساخت هستند و تابه‌حال به بهره‌برداری نرسیده‌اند، برای کمک به افتتاح سریع‌تر تشکیل‌شده است.

 آیا سازمان برنامه‌ای عملیاتی برای ایجاد مزیت رقابتی در نظر دارد؟

طبق قانون مناطق آزاد، این مناطق خارج از مرزهای بازرگانی کشور هستند و به‌غیراز موارد ممنوعه قانونی و شرعی مانند کالاهای ساخت صهیونیست‌ها، اسلحه، مواد مخدر و مشروبات الکلی، سایر کالاها، مصداق قاچاق نیستند، اما با توجه به تعدد مرزهای ورودی، یکی از راهبردهای اصلی مناطق آزاد در دنیا تولید محصولاتی است که بیشترین درصد ورود قاچاق را به کشور دارند. بنابراین اگر بتوانیم محصولات را باکیفیت مناسب و با مزیت رقابتی منطقه آزاد، معافیت‌های مالیاتی و گمرکی تولید کنیم، به‌طورقطع دیگر آن محصول مزیت قاچاق نخواهد داشت.

یکی از برنامه‌های آتی سازمان منطقه آزاد چابهار در این زمینه، ارائه پکیج‌های آماده سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران است تا به سمت تولیدات محصولاتی مانند پوشاک، لوازم بهداشتی و آرایشی و... سوق داده شوند.

برنامه‌های 1 ساله سازمان برای جهش تولید کدامند؟

برای جهش تولید محورهایی در نظر گرفته‌شده که با عمل کردن به آن می‌توان شاهد رونق تولید بود. این محورها شامل: کمک به تأمین منابع مالی سرمایه‌گذاری، بهبود فضای کسب‌وکار، توسعه فناوری و بهره‌وری، توسعه صادرات محصولات تولیدی، توسعه تولید داخل، مدیریت بازار، ساماندهی لجستیکی، برندسازی و تدوین سند سیاست‌های صنعتی می‌شود.

 در صورت امکان، نمونه‌ای مصداقی از موارد مطرح‌شده را توضیح دهید.

از برنامه‌های شاخص تدوین‌شده برای سال جاری می‌توان به تکمیل زنجیره صنایع خودرویی اشاره کرد که با توجه به آماده‌سازی ساخت دو زنجیره خودرویی، با رسیدن به مرحله تولید زنجیره‌ای از صنعت را ایجاد خواهد کرد. همچنین با توجه به طرح‌های بزرگ پتروشیمی و فولاد در منطقه، طی یک الی دو سال آینده کارخانه‌های مربوطه به بهره‌برداری خواهند رسید.

ایجاد شهرک شیلات نیز از دیگر برنامه‌های سازمان منطقه آزاد چابهار است. علی‌رغم اینکه دارای صنایع های‌تک شیلات هستیم، در تمام این سال‌ها عمده کار انجام‌شده در خصوص تولید کنسرو تن ماهی و بسته‌بندی ماهی و میگو بوده و چیزی فراتر از آن در کشور انجام‌نشده است. درواقع چابهار به‌تنهایی رتبه دوم صید تن ماهی را در اقیانوس هند دارد و مزیت بزرگی برای این منطقه به‌حساب می‌آید.

وجود مرکز تخصصی طلا و جواهر نیز به دلیل کارگر ارزان و متخصصی که از کشورهای شرقی می‌آیند، مزیت محسوب می‌شود و همچنین در حال ایجاد یک نمایشگاه دائمی از تولیدات صنایع منطقه آزاد هستیم.

سازمان برنامه‌ای نیز برای ایجاد صنایعی که در گروه چهار کالایی قرار دارند و در سال گذشته و همچنین در سال جاری ورودشان به کشور ممنوع شده در نظر گرفته تا از قاچاق این گروه محصولات جلوگیری شود.

ایجاد و توسعه بخش دارویی، صادرات خرما و فرآوری برنج نیمه آماده از دیگر برنامه‌های سازمان است.

این را هم باید اضافه کنم که در سال جاری به مشکلات 57 واحد صنعتی که آماده بهره‌برداری هستند، رسیدگی خواهد شد تا مشکلات زیرساختی کارخانه‌ها برطرف شود و به یاری خدا در سال جهش تولید به بهره‌برداری برسند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.