در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

برنامه‌های منطقه آزاد چابهار برای جهش تولید؛ از افزایش ظرفیت واحد‌های تولیدی تا ایجاد شهرک‌های تخصصی

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: سازمان منطقه آزاد چابهار برنامه‌های متنوعی برای افزایش ظرفیت واحد‌های تولیدی و صنعتی فعال دارد و علاوه بر آن در نظر دارد تا واحد‌های تولیدی غیر فعال را نیز فعال کند و تاسیس شهرک‌های تخصصی را با جدیت بیشتری پیگیری کند.  

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد۲۴، سازمان منطقه آزاد چابهار در سال «جهش تولید» قصد دارد شهرک‌های تخصصی را برای افزایش ظرفیت تولید در این منطقه تاسیس کند و در تلاش است تا در حوزه‌هایی مانند لجستیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرآوری خرما، شیلات و... به صورت حرفه‌ای و تخصصی فعالیت کند.
 
ایجاد این شهرک‌های تخصصی یکی از مهمترین برنامه‌هایی است که به عبارتی می‌توان آن را منحصر به منطقه آزاد چابهار دانست که در صورت وقوع، موفقیت زیادی برای این منطقه و کشور به همراه خواهد داشت که به دنبال آن تولید بیشتر و تخصصی تری را شاهد خواهیم بود.

تفکر اولیه برای تاسیس این شهرک‌ها نشان دهنده آن است که منطقه آزاد چابهار از سال‌های گذشته برای رونق تولید برنامه‌ریزی داشته و امسال نیز برای "جهش تولید" تلاش می‌کند.
فرزین حقدل، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار در همین زمینه به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: منطقه آزاد چابهار امروز با تعداد ۲۶۹ واحد تولیدی و ۱۰۸ واحد تولیدی فعال در منطقه پا به سال جهش تولید گذاشته است. این واحد‌های تولیدی با ارزش تولیدات ۵۹۵۴ میلیارد ریال در تلاش هستند تا با برنامه ریزی مناسب و در نظر گرفتن ظرفیت‌های منطقه به شعار «جهش تولید» تحقق بخشند؛ همانطور که سال گذشته نیز «رونق تولید» را تا انتهای سال مدنظر قرار داده بودند.

حقدل در ادامه گفت: سازمان منطقه آزاد چابهار برنامه‌های زیادی برای افزایش ظرفیت واحد‌های تولیدی و صنعتی فعال دارد و علاوه بر آن در نظر دارد تا واحد‌های تولیدی غیر فعال را نیز فعال کند.
 
وی با تاکید بر اینکه احصاء مشکلات و دستورالعمل‌های متناقض با قوانین مناطق آزاد در حوزه تولید و صنعت و پیگیری برای رفع آنها، از مهمترین برنامه‌های معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار است افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وجود تحریم‌ها و نیز شیوع ویروس کرونا، اولویت ما حفظ صنایع فعال موجود است و کارگروه‌هایی برای بررسی و ارزیابی مشکلات این کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی تعریف کرده ایم.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای جذب و حمایت از صنایع دانش بنیان و فن آور از دیگر برنامه‌های این سازمان است.

حقدل در مورد برنامه‌های این سازمان برای تحقق شعار «جهش تولید» در منطقه گفت: مدیریت تسهیل تولید منطقه آزاد چابهار برنامه‌های متنوعی را در جهت تحقق شعار جهش تولید برای سال ۱۳۹۹ در نظر گرفته است و همانطور که اشاره شد جلوگیری از تعطیلی واحد‌های صنعتی موجود، پیگیری رفع مشکلات، کمک به تامین مواد اولیه، پیگیری رفع مشکلات واحد‌های تولیدی تعطیل و متروک و کمک به راه اندازی مجدد آنها، کمک به واحد‌های تولیدی فعال برای افزایش شیفت تولید و رساندن ظرفیت تولید واقعی به ظرفیت تولید اسمی از آن جمله اند. علاوه بر آن تکمیل زنجیره صنایع خودرویی و پیگیری طرح‌های بزرگ پتروشیمی و فولاد نیز مدنظر است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه چابهار دارای صنایع‌ های تک شیلات است و فعالیت‌های قابل توجهی در زمینه تولید کنسرو تن و بسته بندی ماهی و میگو دارد و این مورد به عنوان مزیت رقابتی برای این منطقه محسوب می شود؛ بنابراین ایجاد شهرک شیلات، به عنوان یکی از مهمترین شهرک‌های تخصصی منطقه مدنظر است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: همچنین کمک به واحد‌های تولید برنج به عنوان یکی از مزیت‌های تولیدی این منطقه، اقدام عملیاتی برای واحد‌های تولید پلاستیک به عنوان یکی دیگر از مزایای منطقه آزاد چابهار با توجه به اشتغال، مزیت‌های صادراتی به کشور‌های شرقی و توجه به ایجاد صنایع پایین دستی برای واحد‌های پتروشیمی احداثی در مجتمع نگین مکران را پیگیری می‌کنیم.

حقدل افزود: برنامه ریزی و تهیه پکیج آماده سرمایه گذاری برای صنایعی که ایجاد آن‌ها در منطقه آزاد چابهار مزیت نسبی دارد از دیگر برنامه‌های این مدیریت در سال پیش رو است که شامل توسعه بخش گردشگری منطقه نیز می‌شود.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان تاکید کرد: اقدامات عملی مورد نیاز برای رساندن ارزش تولیدات منطقه به ۱۵۰۰ میلیارد تومان، ساماندهی و بهسازی محیط شرکت‌های صنعتی و تشکیل هیات امنای شرکت‌ها و فعال سازی خوشه‌های صنعتی از دیگر فعالیت‌های ما در سال جهش تولید خواهد بود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.