چابهار یکی از استراتژیک ترین نقاط دنیاست / توسعه اقتصاد یگانه بندر اقیانوسی ایران

چابهار یکی از شهر‌های جنوب خاوری ایران در سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی کشور است که در کرانهٔ دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، شهر بندری چابهار با مساحتی قریب به ۱۷ هزار و ۱۵۰ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان، در مجاورت دریای عمان و در نزدیک‌ترین فاصله با آب‌های آزاد جهان یعنی اقیانوس هند، قرار گرفته است این بندر به عنوان یگانه بندر اقیانوسی ایران در جهان معرفی شده است.

بندر چابهار یکی از چهارراه‌های اصلی کریدور جنوبی تجارت جهانی محسوب می‌شود این بندر به علت موقعیت استراتژیک خود و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی، جایگاه ویژه‌ای در مبادلات بین ایران و سایر نقاط منطقه دارد. چابهار نسبت به سایر نقاط ساحلی ایران، مزیت‌های خاص خود را دارد.

اسکله بندر چابهار قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است این بندر به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است و سازندگی و سرمایه‌گذاری فراوانی در آن صورت می‌گیرد؛ از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما (در خلیج چابهار) و ساخت راه‌آهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بین‌المللی این بندر یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور شمال ـ جنوب بازرگانی جهانی است.

 آب‌های عمیق در خلیج چابهار، شرایط پهلوگیری کشتی‌های بزرگ و ایجاد تاسیسات بندری را فراهم  کرده است.  این بندر، مهم‌ترین بندر تجاری خارج از حوضچه خلیج فارس است و از نظر سیاسی و راهبردی در مواقع جنگ و بحران‌های منطقه‌ای می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای ایفا کند. قرار گرفتن چابهار در یک خلیج، موقعیت بندری ایده‌آلی برای توسعه فیزیکی در آینده به آن می‌بخشد که بسیاری از بنادر دنیا، از آن محرومند.

این اهمیت و موقعیت آنجایی بیشتر خودنمایی می‌کند که علیرغم تحریم‌های خصمانه دشمن، بندر چابهار معاف از این تحریم‌ها  است؛ چرا که در صورت عدم کارایی این بندر، کشورهای زیادی در منطقه خصوصاً افغانستان  دچار مشکلات خواهند شد، آن هم در شرایط که این کشور در حال بازسازی و توسعه اقتصادی خود است.

اتصال خط آهن سراسری به چابهار از زاهدان که در دولت یازدهم آغاز شد و هم‌اکنون  پیشرفت خوبی داشته است، موقعیت چابهار و بندر چابهار را بیش از پیش ویژه‌تر و جذاب‌تر کرده است.

عملیات تکمیلی بندر چابهار از سال ۶۲ به طور جدی آغاز شد و با تکمیل ۴ پست اسکله فلزی، عملاً فعالیت‌های بندری در این بندر کلید خورد؛ با جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران و با تاکید دولت بر لزوم داشتن بندری در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس توسعه این بندر در دستورکار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت.

بندرچابهار در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان و دوری از مرکز بحران نقش مهمی در صادرات کشور ایفا کرد و قرار گرفتن این بندر در خارج از خلیج فارس موقعیت بندری ایده‌آلی را برای توسعه فیزیکی این بندر در دو کریدور بین‌المللی شمال-جنوب و شرق ـ غرب به وجود آورد.

اتصال ریلی به کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان و استفاده از ظرفیت بندر چابهار توسط کشورهای منطقه در کریدور شمال ـ جنوب از مهم‌ترین اولویت‌های ایران برای توسعه بندر چابهار است.

 تسهیل ترانزیت کالا از طریق بزرگترین بندر اقیانوسی کشور

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدانگفت: با احداث جاده دسترسی بندر چابهار، شرایط اتصال استاندارد ترمینال‌های طرح توسعه بندر شهید بهشتی به محور‌های مواصلاتی مهیا شد.

آقایی اظهار کرد: با توجه به توسعه بندر چابهار، ایجاد زیرساخت‌های عمرانی، جانمایی تجهیزات مدرن و استراتژیک و رشد چشمگیر صادرات و واردات کالا از این بندر، توسعه زیرساخت‌های اراضی پشتیبانی به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

او از تکمیل زیرساخت‌های جاده‌ای اراضی پشتیبانی به عنوان یکی از پروژه‌های ضروری این بندر یاد کرد و گفت: اتصال استاندارد ترمینال‌های طرح توسعه بندر شهید بهشتی به جاده‌های مواصلاتی، سهولت دسترسی به ترمینال‌های کانتینری طرح توسعه و تسهیل ترانزیت کالا‌های وارده به بندر چابهار از اهداف اجرای این پروژه است.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، پروژه احداث و تعریض جاده دسترسی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به طول ۲.۵ کیلومتر و با صرف ۳.۵ میلیون دلار اعتبار اجرایی شد که با اجرای این پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به بلوار جنوبی و دروازه شرقی بندر و در نهایت به جاده‌های مواصلاتی متصل شده است.

آقایی، عرض این جاده را حدود ۴۰ متر اعلام کرد و افزود: ۶ باند رفت و برگشتی، بیش از ۵ کیلومتر کانال جمع آوری آب‌های سطحی، سیستم کابل کشی و پایه‌های روشنایی، سیستم‌های آتشنشانی و هیدرانت، توسعه فضای سبز و سیستم آبیاری تحت فشار در راستای اجرای این پروژه در بندر چابهار ایجاد شده است.

او افزود: با اجرای این پروژه برای ۱۰۰ نفر فرصت اشتغال مستقیم فراهم شده است.

ورود کشتی ۷۰ هزار تنی گندم در اولین روز‌های سال نو به بندر شهید بهشتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به افزایش ۱۷۱ درصدی تخلیه و بارگیری در سال ۹۸؛ از ورود کشتی ۷۰ هزارتنی گندم در اولین روز سال ۹۹ و ورود ۵ کشتی حامل کالای اساسی تا پایان فروردین ماه در بندر چابهار خبر داد.

بهروز آقایی عنوان کرد: بر اساس برنامه زمان بندی انجام شده، تعداد ۵ فروند کشتی حامل کالای اساسی گندم در یک ماه آغازین سال ۹۹ به بندر شهید بهشتی چابهار وارد می‌شوند که بر این اساس کشتی "استبیلتی" حامل محموله ۷۰ هزار تنی گندم در اولین روز سال ۹۹ در بندر شهید بهشتی پهلو گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به افزایش ۱۷۱ درصدی تخلیه و بارگیری سال ۹۸ در بندر چابهار افزود: بنادر به عنوان حلقه اصلی تجارت کشور هستند و در همین راستا صادرات و واردات و تخلیه و بارگیری کالا به منظور تامین کالا‌های اساسی مورد نیاز کشور به صورت شبانه روزی و با استمرار در این بندر اقیانوسی جریان دارد.

اجرای پروتکل های بهداشتی در فعالیت های بندری و دریایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اجرای دستورالعمل ها و پروتکل های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان در شرکت های خدمات رسان دریایی و بندری را از اولویت های اصلی دانست و بر نظارت و بازرسی بر حسن اجرای این دستورالعمل ها تأکید کرد.

 بهروز آقایی بر استمرار فعالیت های بندری و دریایی، شرکت های پیمانکاری، و بازگشت به کار کارکنان با حفظ پروتکل های ابلاغی و با نظارت بازرسان HSE و مدیریت بحران بندر خبر داد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی با تاکید بر حفظ و صیانت از نیروی انسانی، شاغلین و ارباب رجوع و همچنین سلامت انجام فرآیندهای اداری و عملیاتی را بعنوان یک ضرورت عنوان کرد که در این راستا و بر اساس استانداردهای موجود ضدعفونی و گندزدایی محوطه های عملیاتی، اداری و محوطه های مسکونی و همچنین پایش افراد متردد در بنادر بصورت مستمر در دستور کار واحدهای متولی قرار دارد.

آقایی همچنین افزود: ضمن اطلاع رسانی و هماهنگی های بعمل آمده با واحدها و شرکت های فعال در بندر استمرار فعالیت ها با شیفت بندی و فاصله گذاری هوشمند بر اساس ضوابط ابلاغی صورت می گیرد.

او از شروع به کار مجدد کارکنانی که خود و یا بستگان نزدیک آنها به سایر مناطق تردد داشته اند پس از انجام آزمایشات مربوطه و ارائه گواهی سلامت پس از طی دوره مورد نیاز قرنطینه خانگی و پایش کنترلی خبر داد.

آقایی تصریح کرد: در راستای کنترل، پایش و مراقبت های بیماری کووید ۱۹، همزمان با ضدعفونی و گندزدایی معابر، محوطه ها، ساختمان‌ها و تجهیزات، در سطح بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری و محوطه های مسکونی سازمانی؛ همکاری با دستگاه های مرتبط سطح شهرستان انجام گردیده است.

کنترل، پایش و ضدعفونی و گندزدایی اسکله ها به صورت مداوم در حال انجام است
او خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا کنترل، پایش و ضدعفونی و گندزدایی اسکله ها، تجهیزات و محوطه‌های عملیاتی و بندری و همچنین شناور‌های و کالا‌های وارده به این بندر به صورت مداوم صورت می‌پذیرد.

آقایی تصریح کرد: با استمرار جریان کالایی و ورود و تامین بخشی از کالا‌های اساسی مورد نیاز کشور از طریق بندر چابهار و تکمیل زیرساخت‌های مکمل در زنجیره حمل و نقلی و اتصال به راه آهن عملا این بندر در مسیر توسعه روزافزون قرار گرفته و میتواند همچون گذشته گام‌های موثری در راستای تحقق اهداف کلان کشور و جهش تولید بردارد.

تراز مثبت پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی نسبت به پیشرفت برنامه‌ای
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: پروژه‌های عمرانی بندر چابهار با تراز مثبت پیشرفت فیزیکی واقعی نسبت به پیشرفت برنامه‌ای رو به رو بوده است.

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان  گفت: بهره گیری از روش‌ها و سیستم‌های نوین در اجرای پروژه‌های بندری و دریایی، موجب افزایش ۴۰۰ درصدی میزان اعتبارات عمرانی، افزایش چند برابری تعداد پروژه‌ها و همچنین تراز مثبت پیشرفت فیزیکی واقعی نسبت به پیشرفت برنامه ای در پروژه‌های عمرانی بندر چابهار در سال ۹۸ شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: این در حالی است که فعال شدن کارگاه‌های عمرانی در سطح بندر موجب اشتغال بیش از ۱۰۰۰ نفر نیروی جوان تحصیلکرده، متخصص و کارگر بومی در این کارگاه‌ها شده است.

آقایی با اشاره به اینکه توسعه بندر چابهار بعنوان دروازه اصلی توسعه استان و جنوب شرق کشور مستلزم توسعه صادرات، واردات، ترانزیت و توسعه زیرساخت‌های بندری است اظهار امیدواری کرد: با پیگیری مستمر و مداوم پروژه‌ها و در راستای منویات مقام معظم رهبری و توجه ویژه دولت، شاهد ادامه رشد و به نتیجه رسیدن بسیاری از پروژه‌های عمرانی و زیرساختی بندر چابهار به عنوان اهداف اصلی سازمان بنادر و دریانوردی هستیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان با بیان اینکه تلاش شبانه روزی پرسنل، ارزیابی دقیق مشاورین و پیمانکاران و استفاده از تکنولوژی‌های جدید و بهره‌گیری مصالح نوین در روند رو به رشد عملکرد پروژه‌های فنی و مهندسی حائز اهمیت بوده و موجب تحول در حوزه عمرانی گردیده است افزود: این پیشرفت‌ها علاوه بر بهینه‌سازی مصرف انرژی، موجب تسریع در روند اجرایی پروژه‌ها نیز گردیده است بگونه‌ای که پیشرفت فیزیکی واقعی پروژه‌ها از پیشرفت برنامه‌ای آن‌ها بیشتر شده است.

پیشرفت ۲۲ درصدی پروژه دیوار حفاظت ساحلی بندر چابهار

آقایی با بیان پیشرفت ۲۲ درصدی پروژه احداث دایک حفاظت ساحلی افزود: استفاده از روش Cut Rock جهت استخراج مصالح آرمور، فیلتر و مغزه از معادن، در پروژه احداث دایک حفاظت ساحلی بندر شهید بهشتی موجب پیشرفت ۲۲ درصدی پروژه گردیده است که طبق برنامه زمانبندی ۱۹.۸ بوده همچنین استفاده از قالب لغزنده در پروژه احداث برج کنترل ترافیک دریایی موجب پیشرفت ۳۶.۷۹ گردیده که طبق برنامه زمانبندی ۲۲.۲۰ بوده که شتاب این پروژه‌های عمرانی در سال جدید نیز ادامه دارد.

او در خصوص پروژه تعمیرات اساسی ابنیه افزود: استفاده از سازه ۳ D¬Panel در پروژه تعمیرات اساسی ابنیه علاوه بر افزایش سرعت اجرا و بهینه‌سازی مصرف انرژی با سبک‌سازی سازه ساختمان افزایش ضریب ایمنی سازه در برابر زلزله را نیز میسر می‌سازد.

افزایش صادرات محموله ۵۰ هزار تنی مواد معدنی از طریق بندر چابهار

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از افزایش صادرات طی سال ۹۸ و صادرات محموله ۵۰ هزار تنی مواد معدنی خبر داد.

شهدادی معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از افزایش صادرات کالای معدنی از ابتدای سال ۹۸ خبر داد و افزود: طی امسال برای اولین بار مواد معدنی، مصالح ساختمانی، محصولات کشاورزی و فرآورده‌های نفتی قیر از طریق بندر چابهار صادرگردیده است.

او تصریح کرد: ویژگی‌های بندر چابهار، تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری، تخفیفات قابل توجه در حقوق عوارض و هزینه‌های بندری و خطوط منظم کشتیرانی از مبدا چابهار موجب تسهیل صادارات کالا‌های متنوع از طریق این بندر گردیده است بطوریکه طی هفته گذشته محموله ۵۰ هزارتنی مواد معدنی تولیدی استان در بندر چابهار بارگیری و صادر گردید.

شهدادی خاطرنشان کرد: وجود معادن غنی و کارخانه‌های تولید سیمان و کلینکر، ظرفیت‌های صادراتی محصولات شیلاتی و کشاورزی در استان و مسافت زمینی کوتاه فرصت مناسبی برای صادرات از طریق این بندر است.

او افزود: با توجه به موقعیت ممتاز بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در بنادر منطقه، صادرات از طریق بندر چابهار مهم‌ترین اولویت در سال جدید است.

ثبت رکورد تخلیه و خروج همزمان ۱۳۵۰۰ تن کالای اساسی از یک کشتی در یک روز

شهدادی از ثبت رکورد تخلیه ۱۳۵۰۰ تن گندم در بندر شهید بهشتی چابهار و خروج همزمان آن ظرف یک روز خبر داد.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از افزایش تعامل ادارات کل بنادر و دریانوردی و گمرک در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در کوتاهترین زمان و همچنین انجام عملیات تخلیه و بارگیری بصورت ۲۴ ساعته خبر داد.

حسین شهدادی عنوان کرد: از ابتدای سال جدید، انجام عملیات تخلیه و بارگیری و خروج کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از قبیل: گندم، برنج و فرآورده‌های نفتی بصورت ۲۴ ساعته در بندر در حال انجام است.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان افزایش تعامل و همکاری گمرک و بندر افزود: اولویت اصلی این اداره کل علیرغم شرایط و مشکلات موجود، تخلیه و خروج ۲۴ ساعته کالاهای اساسی مورد نیاز کشور و ارسال آن به مقاصد شهرستانهای هدف در کوتاهترین زمان ممکن است.

شهدادی تصریح کرد: با استفاده از تجهیزات استراتژیک بندری و مکنده های غلات ۶۰۰ تن بر ساعت، عملیات بندری با نرم مطلوب، ایمن و با سرعت در حال انجام است و بر اساس برنامه زمان بندی تا پایان فروردین ه فروند کشتی حامل کالای اساسی در این بندر پهلوگیری خواهد شد.

او افزود: غربالگری و پایش افراد و کامیون های متردد به بندر و عملیات گندزدایی و ضدعفونی تجهیزات بندری، محوطه ها و اسکله ها بر اساس دستورالعمل های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا با حساسیت و به طور روزانه انجام می گردد.

پهلوگیری کشتی های کالای اساسی ۴ کشور جهان در  تنها بندر اقیانوسی ایران

 محسن محمدی معین مدیر ویژه شرکت بازرگانی دولتی ایران در چابهار گفت:از فروردین‌ماه تاکنون ۲۳۰ هزار تن کالای اساسی کشور شامل گندم، برنج، شرکر و روغن توسط هفت کشتی از هندوستان، روسیه، اوکراین و آلمان بارگیری شده و در بندر چابهار پهلو گرفته است.

او افزود: این کالا‌های اساسی ورودی به علاوه موجودی قبلی انبار‌های چابهار که چیزی بیش از ۱۴۵ هزار تن و در مجموع بیش از ۳۰۰ هزار تن می‌شود بین استان‌های شرق ایران شامل خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان توزیع شده است.

مدیر ویژه شرکت بازرگانی دولتی ایران در چابهار تصریح کرد: تنها در فروردین‌ماه امسال ورود کالای اساسی به چابهار با دو سال قبل یعنی ۲۴ ماه پیشِ ورود کشتی‌های حامل به این بندر برابری می‌کند؛ یعنی در یک ماه به اندازه دو سال گذشته کشتی حامل کالای اساسی وارد چابهار شده است.

معین تأکید کرد: پنج میلیون تن کالای اساسی در تعهد شرکت بازرگانی دولتی ایران برای تأمین کالای اساسی سال ۹۹ ایرانیان است که بندر چابهار سیستان و بلوچستان، بندر امام خمینی (ره) خوزستان و بندر شهید رجایی هرمزگان آن را تأمین خواهند کرد.

او خاطرنشان کرد: از میان حجم کالای اساسی که از ابتدای سال تاکنون وارد کشور شده، چابهار چیزی بیش از ۳۳ درصد حجم ورود کالای اساسی ایران را به خود اختصاص داده است.

رشد صادرات و حمل یکسره ۱۱۵ هزار تن کالای اساسی در فروردین ماه ۹۹

آقایی رشد ۱۷۷ درصدی تخلیه کالای اساسی در بندر چابهار در سال (۹۸) نسبت به سال (۹۷) را نشان از توجه دولت در تخصیص و توزیع کالای اساسی در بنادر جنوبی کشور عنوان کرد و افزود: در سال گذشته تنها برای انتقال کالای اساسی ۴۵ هزار تردد در استان سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان  گفت:امروز بندر چابهار، بندری بدون محدودیت در پذیرش کشتی های نسل جدید، تخلیه و بارگیری انواع کالا و پسکرانه های بندری است که محدودیت فصلی نیز در این بندر رفع شده است.

آقایی با مثبت ارزیابی کردن این امر عنوان کرد: این رشد و تداوم کالا در بندر چابهار، علاوه بر رونق اشتغال محلی در شرکت های حمل و نقلی امیدواری ایجاد کرده است.

آقایی با بیان اینکه هم اکنون عملیات تخلیه همزمان چهار کشتی در بندر شهید بهشتی در حال انجام است اضافه کرد: تنها در یک ماهه فروردین امسال یکصد و ۱۵ هزار تن کالای اساسی در بندر چابهار تخلیه شد که این میزان حجم تخلیه کالا در بندر چابهار در طی سنوات گذشته تاکنون بی سابقه بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به گام بسیار خوبی که در بندر چابهار اتفاق افتاده خاطرنشان کرد: کالای اساسی در فروردین ماه به صورت حمل یکسره از بندر خروج شده است و کالای رسوب شده در بندر چابهار وجود ندارد.

آقایی در راستای تحقق شعار سال گفت: در مدت ۲۰ روز گذشته ۳۱ هزار تن کالای صادراتی در بندر چابهار ورود شده است که پیش بینی می شود در سال جاری تحول بزرگی در حوزه صادرات از طریق این بندر اقیانوسی را شاهد باشیم.

او با اشاره به آمادگی صادرات ۱۲۱ هزار تن کالا از طریق بندر چابهار افزود: این میزان حجم جابجایی کالای صادراتی، ۱۱۳۰ تردد در استان ایجاد کرده است.

آقایی با اشاره به ورود اولین محموله ترانزیتی هندوستان به افغانستان در هفته گذشته اظهار کرد: پنجاه درصد از این کالا از بندر خارج شده و به مرز میلک رسیده است و محموله های بعدی در هفته های آتی به بندر وارد می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی تصریح کرد: این آمار نشان دهنده هدف گذاری صحیح و پایدار دولت، وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر است که در توسعه بندر چابهار انجام شده است.

آقایی با بیان رشد چشمگیر پیشرفت پروژه های عمرانی بندر چابهار گفت: سال ۹۸ با اختصاص حدود تقریبی ۵۰۰ میلیارد تومان به پروژه های سرمایه ای بندر چابهار اجرای بزرگترین برج کنترل دریایی و هوایی کشور در بندر چابهار آغاز شد و پیش بینی می شود مراحل ساخت آن تا انتهای دولت به بهره برداری برسد.

مدیرکل بنادر استان با اشاره به ۳۰۰۰ متر موج شکن ایجاد شده در بندر چابهار افزود: در سال گذشته ۲۲۰۰ متر موج شکن و ۶۰۰ متر از احداث دیوار ساحلی با اعتبار مصوب انجام شد و پیش بینی می‌گردد تا پایان سال این پروژه به اتمام برسد.

آقایی احداث ۱۸ کیلومتر آزاد راه از درب شرقی بندر شهید بهشتی را از دیگر برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی در بندر چابهار اعلام کرد که طراحی این طرح بطور کامل در وزارت راه و سازمان بنادر انجام گرفته و مطالعات آن نیز به زودی انجام خواهد شد.

او در ادامه با پیش بینی بهره برداری از سیلوی صد هزار تنی بندر چابهار در دو سال آینده گفت: این موضوع به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ابلاغ شده و کارهای زیرسازی آن در حال انجام است.

آقایی در ادامه از مدافعان سلامت کشور و همه بخش ها و سازمان هایی که در این حوزه فعالیت شبانه روزی داشتند و از همت و توجه دولت به استان سیستان و بلوچستان و بندر چابهار تشکر و قدردانی کرد.

ورود اولین کشتی از محموله ۷۵ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان به بندر چابهار در سال 99

همزمان با ورود اولین کشتی حامل گندم اهدایی کشور هند به افغانستان از طریق بندر چابهار؛ سفیر کشور افغانستان در ایران از بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر گفت: کشتی نگار از شناور‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی، حامل ۲۰۳ دستگاه کانتینر ۲۰ فوت است که اولین محموله کمک‌های بشردوستانه و دهمین محموله گندم اهدایی هند به افغانستان را حمل می‌کند در (چهارشنبه ۲۷ فروردین) از بندر کاندلای هند وارد بندر شهید بهشتی شد.

عبدالغفور لیوال؛ سفیر کشور افغانستان در ایران که همزمان با ورود کشتی گندمی و در راس هیاتی از بندر شهید بهشتی و فرایند تخلیه محموله گندم بازدید کرده است ضمن ابراز خرسندی از ورود اولین محموله گندم اظهار کرد: این اولین محموله از مجموعه ۷۵ هزار تنی گندم است که قرار است از طریق بندر چابهار به افغانستان ترانزیت گردد.

او از دو کشور دوست هندوستان و کشور دوست و همسایه؛ جمهوری اسلامی ایران در انتقال و ترانزیت گندم در شرایط بسیار سخت، مهم و حساس کنونی که منطقه و جهان از بحران شیوع بیماری کرونا در رنج است تشکر کرد.

آقایی ابراز امیدواری کرد تا با همکاری مستقیم همکاران در جمهوری اسلامی ایران این گندم هر چه سریعتر به افغانستان برسد.

رشد ۸۳ درصدی حمل کالای اساسی از بندر چابهار به سایر نقاط کشور

 معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان گفت: ۱۹۷ هزار و ۴۷۴ تن کالای اساسی از ابتدای اسفند ماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین ماه سال جاری از طریق بندر چابهار به سایر نقاط کشور حمل شده که نسبت به مدت مشابه ۸۳ درصد در تناژ رشد داشته است.

 تیمور باقری بندر چابهار را یکی از بهترین مقاصد تخلیه کالا‌های اساسی وارداتی عنوان کرد و افزود: این مقدار کالا توسط هفت هزار و ۵۸۶ دستگاه ناوگان باری از این بندر به سایر نقاط کشور حمل شده است که از لحاظ تعداد سفر نسبت به مدت مشابه سال گذشته با چهار هزار و ۵۱۴ دستگاه رشد ۶۸ درصدی تعداد سفر برخوردار بوده است.

 او گندم، برنج و ذرت را عمده کالا‌های حمل شده در این مدت از مبدا چابهار به سایر نقاط کشور عنوان کرد و اظهار داشت: تلاشگران حمل و نقل به ویژه رانندگان گمنام و بی ادعا، تمام تلاش خود را جهت حمل کالا‌های اساسی و رفع نیاز مردم به کار می‌گیرند.

 معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان با اشاره به مشوق‌های پیش بینی شده برای ناوگان حمل و نقل عمومی حمل بار کالا‌های اساسی از بندر چابهار گفت: علاوه بر افزایش ۳۰ درصدی سهیه سوخت مقرر شده است به منظور جذب ناوگان به این بندر مهم برای حمل کالای اساسی، به ازای هر سه بارنامه مربوط به حمل این قبیل کالاها، یک حواله لاستیک خارج از نوبت برای ناوگان صادر می‌گردد.

 باقری بندر چابهار را از مهمترین بنادر ایران دانست و افزود: این بندر به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد بین المللی از طریق اقیانوس هند از موقعیت استراتژیک در کریدور‌های بین المللی برخوردار بوده و یکی از با صرفه‌ترین مسیر‌ها برای صادرات، واردات و ترانزیت کالا است.

او همچنین از حمل ۳۱ هزار و ۹۲۴ تن سیفی جات با هزار و ۵۲۳ دستگاه ناوگان باری از ابتدای بهمن ۹۸ تا ۱۵ فروردین ماه خبر داد و تصریح کرد: هنداونه با ۳۰ هزار و ۲۲۸ تن، پیاز با ۹۶۲ تن و موز ۶۴۶ تن بیشترین سیفی جات حمل شده این مدت در استان را تشکیل می‌دهند.

 حمل افزون بر ۱۵۸ هزار تن کالا‌ی اساسی از بندر چابهار به سایر نقاط کشور

ایوب کرد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان گفت: ۱۵۸ هزار و ۶۰۶ تن کالای اساسی در فروردین ماه سال جاری از مبدأ بندر چابهار به سایر نقاط کشور حمل شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸۰ درصد در تناژ رشد داشته است.

ایوب کرد  بندر چابهار را یکی از بهترین مقاصد تخلیه کالا‌های اساسی وارداتی عنوان کرد و افزود: این مقدار کالا توسط ۵ هزار و ۹۴۲ دستگاه ناوگان باری از این بندر به سایر نقاط کشور حمل شده است که از لحاظ تعداد سفر نسبت به مدت مشابه سال گذشته با یک هزار و ۳۳ دستگاه رشد ۳۳۶ درصدی تعداد سفر برخوردار بوده است.

 او گندم، برنج و ذرت را عمده کالا‌های حمل شده در این مدت از مبدأ چابهار به سایر نقاط کشور عنوان کرد و اظهار داشت: از ابتدای سال جاری، سه فروند کشتی جمعاً حامل ۱۵۵ هزار و ۲۹۸ تن کالای اساسی در این بندر پهلو گرفت که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با یک فروند و ۲۷ هزار و ۵۰۰ تن کالا، در تعداد کشتی ۲۰۰ درصد و در تناژ وارده ۴۶۵ درصد رشد داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: علی رغم بحران کرونا، بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای کالای استان برای جابجایی کالا‌های اساسی و محموله‌های استراتژیک همچون گذشته و با رعایت کلیه دستورالعمل‌های بهداشتی در حال فعالیت است.

کرد در پایان با اشاره به تسهیلات پیش بینی شده برای ناوگان حامل کالای اساسی گفت: اختصاص ۳۰ درصد سوخت جبرانی و لاستیک از جمله مشوق‌های پیش بینی شده برای رانندگان کالای اساسی و ضروری است.

پوشش کامل رادیویی منطقه A۱ دریایی به طول ۳۴۰ کیلومتر در سواحل مکران

با آغاز مراحل اجرایی پروژه پوشش رادیویی سواحل استان در اسفند سال ۹۸، این پروژه با اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال در دست اجراست که پس از راه اندازی و بهره برداری در سال ۱۴۰۰، ارتباط رادیویی کلیه شناور‌ها با مرکز جستجو و نجات بندر در منطقه A۱ دریایی استان در باند VHF برقرار خواهد شد.

معاون فنی و مهندسی این اداره کل با بیان اینکه مراحل اجرایی پروژه پوشش رادیویی سواحل استان، در اسفند ماه سال گذشته (۹۸) آغاز شد گفت: این پروژه، با اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سرمایه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی و با هدف ارتقاء ایمنی و امنیت آب‌های استان سیستان و بلوچستان در حال اجراست.

عباس آذرپیکان گفت: این پروژه پس از احداث و تجهیز چهار سایت بدون نفر در شرق و غرب سواحل استان و همچنین خرید و نصب تجهیزات جدید برای ایستگاه مرکزی (MRCC) بندر شهید بهشتی، در بهار سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.

آذرپیکان افزود: با راه اندازی و بهره برداری از این ایستگاه ها، منطقه A۱ دریایی سیستان و بلوچستان در طول ۳۴۰ کیلومتر، به طور کامل تحت پوشش رادیویی در باند VHF قرار خواهد گرفت و امکان برقراری ارتباط بین کلیه شناور‌های کوچک و بزرگ با مرکز جستجو و نجات بندر امکان پذیر خواهد شد.

معاون فنی و مهندسی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با بهره گیری از این طرح و سایر طرح‌های در دست اجرا ساحل نشینان، صیادان، لنج داران و دریانوردان از منافع این پروژه در جهت مدیریت و کاهش سوانح دریایی بهره‌مند خواهند شد.

**گزارش از: عاطفه گنجعلی

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو