در دیدار مدیرکل راه آهن شمال (2) با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی مطرح شد :

افزایش بهره وری اقتصادی کشور با اتصال راه آهن به منطقه آزاد انزلی

غلام حسین ولدی مدیر کل را آهن شمال (2)کشور با دکتر روزبهان رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به منظور بررسی زیر ساخت های اقتصادی و تجاری و لزوم توسعه زیر ساخت های ریلی در راستای ارتقای شاخص های اقتصادی دیدار و تبادل نظر کردند.

به گزارش فرینا، بنا براین گزارش مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اهمیت اتصال بنادر منطقه آزاد انزلی به شبکه سراسری راه آهن بیان کرد: منطقه آزاد انزلی به لحاظ قرار گرفتن در یک موقعیت استراتژیک، نزدیکی به پایتخت، برخورداری از زیر ساخت های بندری، تجاری و عمرانی؛ هاب داد و ستد و مهم ترین مرکز برای انجام مراودات تجاری با کشورهای اوراسیا فعالیت می کند و به عنوان یک منطقه استراتژیک در بین کشورهای حاشیه خزر و  استراتژی حمل کالا بر پایه اجرای کریدور شمال _ جنوب (نستراک) بنا شده است و اتصال راه آهن به این منطقه موجب تقویت مراودات تجاری با کشور های اوراسیا و افزایش بهره وری اقتصادی برای کشور می شود.

محمدولی روزبهان در ادامه با تاکید بر صرفه زمانی و کاهش هزینه جابجایی کالا از طریق ریل افزود: انتقال کالا از طریق ریل، بسیار ایمن و با سرعت بالا انجام میشود و به منظور جذب تجار و بازرگانان جهت ترانزیت کالا از طریق ریل نیاز است طرح های تخفیفی و تشویقی لحاظ شود تا هزینه تمام شده برای تجار کاهش یابد و از سوی دیگر میزان انتقال کالا از این طریق افزایش پیدا کند.

روزبهان خاطرنشان کرد: عبور کالاهای مصرفی آسیای میانه و اروپا با استفاده از حمل و نقل ترکیبی از مسیر ایران و منطقه آزاد انزلی صرفه زمانی دارد و اتصال بنادر منطقه آزاد انزلی به شبکه ریلی برای روسیه بسیار حائز اهمیت است و رویکرد روسیه مبتنی بر عبور کالاها از مبدأ هند، چین و شرق آسیا به مقاصد آسیای میانه و اروپا از مسیر ایران است .

در ادامه مدیرکل راه آهن شمال (2) نیز با اشاره به اینکه باید از ظرفیت راه آهن در استان گیلان بهره برد، بیان کرد: نقش آفرینی راه آهن با اتصال به بنادر گیلان و منطقه آزاد انزلی ملموس تر می شود و سرعت انتقال کالا و میزان رضایت تجار ارتقئ می یابد.

غلامحسین ولدی یکی از موانع ساخت راه و راه آهن در استان گیلان را کمبود مصالح راه سازی دانست و افزود: راه آهن به عنوان بهره بردار پروژه های ریلی شرایطی برای تسهیل تامین مصالح ساخت راه آهن رشت _ منطقه آزاد انزلی و سایر پروژه های راه سازی را به منظور سرعت بخشیدن در عملیات اجرایی محیا کرده است و با ایجاد سازه تخلیه مصالح در ایستگاه راه آهن رشت،ظرفیت حمل و تخلیه روزانه ۲۵۰۰ تن مصالح خاکی از مبدأ لوشان را ایجاد کردیم که این مقدار قابل افزایش است.

ولدی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر آمادگی لازم برای حمل ریلی کالاهای ‌وارداتی منطقه آزاد انزلی به تمام نقاط کشور از ایستگاه راه آهن رشت وجود دارد و در آینده نزدیک راه آهن به بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی و اسکله رو رو این بندر متصل شده که این امر موجب افزایش سرعت ترانزیت کالا میشود.

در پایان این نشست مقرر شد مدیران بازرگانی سازمان منطقه آزاد انزلی و راه آهن شمال (2) شرایط حمل بار و طرح های تخفیفی از طریق راه آهن را به منظور جذب سرمایه گذاران ، تجار و بازرگانان  بررسی کنند.

گفتنی است؛ طول مسیرراه آهن از ایستگاه پیربازار رشت تا مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی حدود ۱۱ کیلومتر بوده و اتصال راه آهن به این منطقه موجب افزایش مبادلات از طریق کریدور شمال _ جنوب می شود .

خبرنگار منطقه آزاد انزلی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو