عملیات اجرایی تأسیسات زیربنایی فرودگاه منطقه آزاد ماکو پیشرفت 80درصدی دارد

معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد ماکو از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی پروژه عملیات اجرایی تاسیسات زیربنایی فرودگاه منطقه آزاد ماکو شامل ساختمان های نیروگاه، ۴ ساختمان پست برق، ساختمان مخزن آب و اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب، شبکه آبرسانی، برق رسانی و گازرسانی کل محوطه فرودگاه خبر داد.

به گزارش فرینا، فرزاد بازیار در گفت و گو با پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: احداث پست شماره ۱ (نیروگاه) به مساحت ۱۰۷۰ مترمربع، احداث پست شماره ۳ (ایمنی زمینی و هواشناسی) به مساحت ۳۷۰ مترمربع، احداث پست شماره ۴ (ترمینال و تکنیکال) به مساحت ۳۷۰ مترمربع، احداث پست شماره ۵ (انتظامی) به مساحت ۳۷۰ مترمربع که همگی شامل زیرزمین و طبقه همکف می باشد، در حال اجرا است.

بازیار با اعلام اینکه احداث پست شماره ۶ (روشنائی باند) به مساحت ۴۷۶ مترمربع از دیگر پروژه های تاسیسات زیربنایی فرودگاه است، ادامه داد: احداث ساختمان مخزن آب به مساحت ۱۳۰ مترمربع شامل یک زیر زمین با دیواره های بتنی و محافظ دیوار آجری با ظرفیت ۲۰۰ مترمکعب و احداث ساختمان تصفیه خانه و تلمبه خانه به مساحت ۴۱ مترمربع شامل یک اتاق تلمبه خانه و دو حوضچه تصفیه از دیگر پروژه های درحال اجرا هستند.

وی در تشریح مشخصات تاسیسات زیر بنائی فرودگاه ماکو اضافه کرد: شبکه جمع آوری فاضلاب به طول پنج هزار و 100 متر و به عمق خاکبرداری ۲٫۵ الی ۳ متر و برآورد تقریبی کل خاکبرداری 13هزار مترمکعب، شبکه آبرسانی به طول هفت هزار و130متر و به عمق ۱٫۵ متر و برآورد تقریبی کل خاکبرداری 10هزارو 700 مترمکعب، شبکه توزیع گاز به طول 6هزار متر و به عمق ۱٫۵ متر و برآورد تقریبی کل خاکبرداری ۶۳۰۰ مترمکعب،  داکت بانک برق و دیتا به طول سه هزار متر به عمق ۲٫۲۰ متر و برآورد تقریبی کل خاکبرداری 6هزار و 500 مترمکعب و  چراغهای روشنائی محوطه و پارکینگ به تعداد ۲۹۸ عدد از چهار نوع متفاوت با برآورد خاکبرداری یک هزار و 735مترمکعب از جمله مشخصات تاسیسات زیربنایی فرودگاه است.

معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد ماکو، مبلغ برآورد نهایی اجرای این پروژه را ۱۹۵ میلیارد ریال عنوان کرد و تصریح نمود: برای محوطه سازی فرودگاه نیز ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است، که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بازیار پهنه محوطه سازی فرودگاه را حدوداً ۱۳۵ هکتار عنوان کرد و افزود: ۸۰ هزار متر مکعب برآورد تقریبی کل خاکبرداری محوطه است و ۱۱ کیلومتر طول جاده های محوطه به عرض حدود ۹ متر است که در حال اجرا می باشد.

وی با بیان اینکه برای تامین تجهیزات و سیستم های مورد نیاز پست های برق فرودگاه بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه برآورد شده است، یاد آوری کرد: تامین تجهیزات و سیستم های مورد نیاز پست های برق فرودگاه از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

فرودگاه منطقه آزاد ماکو در خرداد ماه سال ۱۳۹۳ بصورت عملیاتی آغاز شد و اولین پرواز آزمایشی آن در دهه فجر سال ۱۳۹۴ انجام شد. این فرودگاه در مساحتی بالغ بر ۳۲۵ هکتار در داخل محدوده منطقه آزاد ماکو احداث شده و طراحی آن برای هواپیمای ایرباس ۳۲۰ است.

ترمینال اصلی فرودگاه در زمینی به مساحت ۸۰۰۰ متر مربع با طراحی منحصر به فرد احداث شده که در کنار سالن ترمینال vip قادر به پذیرش مسافران پروازهای داخلی و بین المللی است.

برج مراقبت این فرودگاه به ارتفاع ۳۲.۸ متر و طول باند پروازی سه هزار و ۱۵۰ متر و عرض باند ۴۵مترو با شانه خاکی ۶۰متر  است.

مجوز مرزهوایی این فرودگاه در مهرماه ۹۷ صادرشده و پروازهای بین المللی بزودی برقرار می‌شود.

نخستین پرواز رسمی از فرودگاه منطقه آزاد ماکو ۲۳ اسفند سال ۱۳۹۵ با حمل خانواده‌های شهدا به عنوان مسافر با هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ به سوی مشهد انجام شد تا فرودگاهی که در کمتر از ۲ سال احداث شد، با استفاده از ترمینال موقت مورد بهره برداری قرار گیرد که با حضور حسن روحانی در سال ۹۷ در آذربایجان غربی رسما افتتاح شد.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو