امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان منطقه آزاد ماکو و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا

امروز یکشنبه (10 خردادماه) تفاهم نامه همکاری میان سازمان‌ منطقه آزاد ماکو و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به امضاء رسید.

به گزارش فرینا، این تفاهم نامه در بخشها و محورهایی همچون کشاورزی، دامپروری، راه و شهرسازی، لجستیک، حمل و نقل، صنعت و معدن، خدمات بازرگانی و گردشگری در قالب پیمانکاری، سرمایه‌گذاری و مشارکت است که با حضور «مرتضی بانک» مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و  «سعید محمد» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد شد.

مشاور رییس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این مراسم با گرامیداشت مناسبت‌های خردادماه و تجلیل از مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفت: همکاری‌های خوبی میان ما و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در مناطق آزاد از جمله بندرانزلی و چابهار وجود دارد و امروز قصد داریم تفاهم نامه جامعی در خصوص منطقه آزاد ماکو امضاء کنیم.مرتضی بانک افزود: ظرفیت قرارگاه خاتم الانبیا در حوزه توسعه و آبادانی کم نظیر است، امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز در این مراسم با اشاره به موضوع تفاهم‌نامه با منطقه آزاد ماکو گفت: توسعه این منطقه در بخش های ساختمانی، عمرانی تولیدات کشاورزی و بخش های معدنی انجام خواهد شد که ظرفیت های خوبی در این زمینه وجود دارد.

سعید محمد افزود: مناطق آزاد سهم عمده‌ای در توسعه کشور دارند و بستر مناسبی برای توسعه اشتغال و جذب سرمایه و فناوری هستند. اگر بتوانیم در این مناطق جذب سرمایه کنیم حتماً این کار صورت خواهد گرفت.

در ادامه این مراسم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه حضور قرارگاه سازندگی طبق سیاست‌های کلی کشور است گفت: در جاهایی که امکان حضور بخش غیردولتی فراهم نیست و منابع و منابع وسیع نیاز دارد. از لحاظ لجستیک امکانات می خواهد.

محمدرضا عبدالرحیمی امضا این تفاهم نامه را در راستای ارتقای اقتصاد ملی خواند و افزود: در وسیع ترین منطقه آزاد کشور یعنی ماکو قرارگاه حضور یافته و در بخش‌های عمران و آبادانی مشارکت خواهد داشت. منطقه آزاد ماکو ۱۳۰ کیلومتر مرز با ترکیه و مرز وسیع نیز با نخجوان داشته و در مسیر خود ۲۷۰ روستا را پوشش می دهد به همین دلیل در این تفاهمنامه قرار است زیرساخت‌های حمل و نقل و سایر مباحث انجام شود.

عبدالرحیمی ادامه داد: این تفاهم نامه بخش های مانند کشاورزی، دامپروری و کسب و کار را نیز در بر می‌گیرد که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار نفر به آن اشتغال دارند. امیدواریم بتوانیم از ظرفیت های قرارگاه استفاده کرده و عمران و آبادانی منطقه عملیاتی شود.

وی افزود: توسعه منطقه جزو ماموریت های اقتصاد ملی و پیوند آن با دیگر مناطق است همچنین بهره‌گیری از معادن منطقه و جلوگیری از خام فروشی و حرکت به سمت تولید ارزش افزوده بیشتر با مشارکت قرارگاه و سرمایه گذاری می تواند صورت بگیرد.

گفتنی است؛ براساس این تفاهم نامه منطقه آزاد ماکو متعهد شد طرح‌های عمرانی و زیر ساختی این منطقه را معرفی و به قرارگاه واگذار کند و همچنین اراضی مستعد کشاورزی دارای شبکه آبیاری منطقه آزاد را به قرارگاه واگذار کند.

معرفی ظرفیت‌های معدنی منطقه آزاد ماکو و واگذاری آن به قرارگاه و اخذ همه مجوز‌های لازم برای واگذاری و رفع معارض‌ها از دیگر تعهدات منطقه آزاد ماکو در این تفاهم نامه است.

براساس این تفاهم نامه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء هم متعهد شد برای تکمیل مطالعات اولیه و بررسی راهکار‌های اجرایی کردن موضوع تفاهم نامه و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های منطقه آزاد همکاری کند و در ایجاد کشت و صنعت و دامپروری در اراضی کشاورزی، اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی همکاری کند و در محرومیت زدایی و توانمندسازی و اشتغال زایی مناطق محروم منطقه آزاد ماکو همکاری داشته باشد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.