بزودی توسط سازمان منطقه آزاد چابهار صورت می گیرد؛

آغاز فصلی دیگر از مرمت و حفاظت قلعه تاریخی پرتغالی‌ها در روستای تیس

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: عملیات حفاظت و مرمت قلعه پرتغالی‌های روستای تیس از آثار تاریخی و ارزشمند چابهار با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومانی به ‌زودی توسط سازمان آغاز می‌شود.

به گزارش فرینا، عدنان حسینی افزود: مهمترین اقدامات حفاظتی و مرمتی در سال جاری در این بنای تاریخی حفاظت و استحکام بخشی دیوار ضلع شمالی و جنوبی قلعه با سنگ و ملات گچ کوره نیم کوب، اجرای بندکشی با رعایت اصول فنی با پودرهای ویژه، مرمت سقف‌های هلالی، مرمت تکمیلی قسمت‌های فرو ریخته شاه‌نشین و ایزولاسیون با ملات کاه‌گل بر روی دیوارها جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت و ..‌‌‌‌.. است.

حسینی اضافه کرد: بعد از اتمام مرمت این بنای تاریخی مطالعات و طرح مرمت و احیای آن شروع می‌شود.

وی بیان کرد: قلعه تاریخی پرتغالی‌ها مربوط به دوره صفوی و سبک‌های معماری به کار رفته در آن با بناهای این دوره شباهت دارد.

گفتنی است؛ بخش‌هایی از این قلعه در سال ۹۶ با همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان مرمت و بازسازی شده است.

شایان ذکراست؛ این قلعه ثبت شده با شماره ۵۵۵ در فهرست آثار ملی ایران مشرف به دریای مکران در جوار روستای تیس در فاصله ۵ کیلومتری شمال غربی چابهار واقع شده است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو