با عدم به کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز در جزیره صورت می گیرد؛

کاهش 4 درصدی نرخ بیکاری در جزیره قشم

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با عدم به کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز در جزیره از سوی بخش صیادی، منویات مدیرعامل سازمان محقق شده و نرخ بیکاری در قشم به 4 درصد کاهش می یابد.

به گزارش فرینا، در نشست بررسی وضعیت ساماندهی اتباع بیگانه غیرمجاز در جزیره که با حضور معاونان، مشاوران و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم، رییس اداره شیلات شهرستان، نماینده دریابانی و مدیران عامل تعاونی های صیادی جزیره برگزار شد، مرتضی شیخ زاده، با اشاره به کاهش نرخ بیکاری جزیره از 5.2 درصد به 4 درصد اظهار کرد: طبق آسیب شناسی اجتماعی انجام شده، با حذف اشتغال اتباع بیگانه غیرمجاز تنها در بخش صیادی جزیره، نرخ بیکاری ما از 5.2 درصد به 4 درصدکه یک رقم منحصربفرد در کشور است، خواهد رسید و منویات مدیرعامل سازمان منطقه آزادقشم درحوزه اشتغال جوانان محقق شده و تعداد زیادی از جوانان بومی جزیره صاحب شغل خواهند شد.
شیخ زاده ادامه داد: سیاست های منطقه آزاد قشم در حوزه بکارگیری اتباع کشورهای خارجی بر مبنای قانون کار مناطق آزاد بوده و اتباعی که دارای مجوز و پروانه حضور در منطقه هستند، به عنوان شهروند شناخته شده و همانند دیگر هموطنان می توانند از تمامی حقوق قانونی و خدمات ارایه شده در منطقه بهره مند شوند اما اتباع غیرمجاز نه تنها از نظر امنیت که از نظر سلامت،  اشتغال جوانان و تبعات منفی اجتماعی نیز، باعث آسیب به جامعه و جزیره می شوند.  
به گفته وی،  متاسفانه تعداد قابل توجهی از آمار مبتلایان به بیماری کووید 19 در قشم نیز جزو اتباع بیگانه غیرمجاز هستند و سبک زندگی خارج از اصول درکنار زندگی غیرقانونی و تجمعی دسته های بیش از ده نفر از این اتباع غیرمجاز در برخی منازل، فشار سنگینی بر دوش شبکه بهداشت و درمان شهرستان وارد کرده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به بند(ج) ماده 11 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در  سال  ۹۹ گفت: کارفرمایانی که از خدمات کارگران خارجی غیر مجاز استفاده کنند، بابت هر روز اشتغال غیرمجاز هر کارگر خارجی معادل 5 برابر حداقل دستمزد روزانه و به مبلغ 305 هزار و 900 تومان در هر روز مشمول جریمه می شوند.
شیخ زاده تاکید کرد: کارفرما مسوول تمامی هزینه های قرنطینه و درمان اتباع غیرمجازی است که دچار بیماری کرونا می شوند و همچنین مسوول از بین بردن سهمی از اشتغال است که به فرزندان این آب و خاک تعلق دارد.
وی افزود: در شرایطی هستیم که اتباع مجاز ایرانی در کشورهای همسایه با بداخلاقی تمام و با علم به اینکه دچار بیماری کرونا هستند، به کشور بازگردانده می شوند و شاهد نتایج منفی این اقدام در جزیره قشم هم بوده ایم، اما تاکید مدیرعامل محترم سازمان منطقه آزاد قشم بر قایل شدن تفاوت بین اتباع مجاز به عنوان شهروند با اتباع غیرمجاز است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با ارایه پیشنهاداتی برای حل معضل به کارگیری غیرمجاز این افراد و شناسایی کارفرمایان خاطی اضافه کرد: طراحی قایق های صیادی با نمادهای ویژه و شب رنگ درکنار استفاده از نرم افزار پایش لحظه ای صید توسط صیادان، روش های مناسبی برای پیشگیری از وقوع تخلفاتی از این دست  می باشد.
شیخ زاده به داده های ارزشمند پژوهشی کسب شده در این روش اشاره کرد و گفت: استفاده از نرم افزار پایش صیادی در پایان سال می تواند اطلاعات جامعی از روش ها و نوع صید، رفتار صیادان، شرایط آب و هوایی و ... را برای تهیه یک بانک اطلاعاتی جامع به صنعت شیلات جزیره ارایه کند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در پایان بر تلاش پیگیر و مجدانه دستگاه قضایی تاکید کرد و عنوان داشت: در قشم قانون فصل الخطاب است و برخورد قاطع و قانونی دادستان شهرستان و مدیرعامل سازمان منطقه آزادقشم در این مسیر مهم ترین همراه ما در اعمال قانون و برخورد با متخلفان است.

*به کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز پیگرد قانونی دارد

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد: به کارگیری  اتباع بیگانه غیرمجاز پیگرد قانونی داشته و کارفرمایان متخلف جریمه نقدی می شوند.
سلیمان رنجبری عنوان داشت: بخش بزرگی از جامعه مبتلا به کروناویروس در جزیره را اتباع بیگانه غیرمجاز تشکیل می دهند و این مسئله باعث نگرانی های زیادی شده است.
رنجبری افزود: حضور این افراد در جزیره در فصل صیادی غیرمجاز بوده و کارفرمایان موظفند تا اسامی تمامی کارگران خود را به این اداره گزارش دهند تا افراد به لحاظ داشتن مجوز و کارت سلامت تایید شوند.
رییس اداره شیلات شهرستان قشم نیز با تاکید بر این مسئله که به کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز یکی از دغدغه های این اداره و حوزه شیلات جزیره است، گفت: این اداره به هیچ وجه به اتباع بیگانه مجاز هم مجوز صید نمی دهد و تنها چند مورد مجوز لنج صیادی به منظور آموزش به این افراد داده شده است.
محمد پرورش، ادامه داد: پروسه بعد از صید به این اداره مربوط نمی شود اما در هنگام صید در صورت مشاهده تخلف با کارفرمای مربوطه برخورد می شود.
در ادامه جلسه، حسین رفیعی، مشاور امنیتی و انتظامی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز بر لزوم همکاری مردم با مسوولان برای حل این مشکل تاکید کرد و بیان داشت: تعاونی های صیادی می توانند با برگزاری جلسات مشترک با صیادان و کارفرمایان، مخاطرات و جرایم به کارگیری اتباع غیرمجاز را یادآور شده و از همکاری آن ها در جریان ساماندهی استفاده کنند.
رفیعی تاکید کرد، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از هرگونه همکاری با دستگاه های نظامی و انتظامی به منظور ایجاد شرایط لازم برای خروج اتباع بیگانه غیرمجاز فروگذار نخواهد کرد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.