عبدالرحیم کردی:

کریدور چابهار جایگزین کانال سوئز می‌شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: ارتباط تجاری بمبئی به هامبورگ و سن‌پترزبورگ به جای کانال سوئز از محور آستراخان، انزلی، چابهار و ناواشیوا (هند) برقرار خواهد شد که تفاوت زمانی قابل توجهی را برای جابه‌جایی کالا از روسیه ایجاد می‌کند و این زمان را از ۳۸ روز به ۱۴ تا ۱۶ روز کاهش می‌دهد.

به گزارش فرینا، «عبدالرحیم کردی» در دیدار با «محمدرضا نوروزپور» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اظهار داشت: اگرچه برنامه‌های توسعه اقتصادی در چابهار منطبق بر یک منطق اقتصادی تدوین شده بود اما به دلیل وقوع جنگ و مسائلی که پس از دفاع مقدس، کشور با آنها روبه رو بود پروژه‌ها متوقف شدند، البته دلیل عمده‌تر این توقف‌ها عدم توجیه اقتصادی منطقه چابهار بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه با وجود بنادری مانند بندر عباس و جبل علی (امارات) و بی‌توجهی به هزینه‌های حمل و نقل، چابهار به عنوان یک منطقه اقتصادی دیده نمی‌شد، خاطرنشان کرد: پیش از این در چابهار رقابت بر سر تکنولوژی، سرمایه و زیرساخت بود، اما امروزه که در جهان کالاها در فضای رقابتی مورد ارزیابی قرار می گیرند و شکاف‌ها به لحاظ سرمایه و مواد اولیه کم شده، هزینه حمل و نقل در کاهش قیمت تمام‌شده و رقابتی شدن کالا سهم بسیار زیادی دارد.

کردی افزود: به همین دلیل، کشوری مانند چین با هدف ابرقدرتی اقتصاد در جهان، ایده و ابتکار «یک جاده ـ یک کمربند» را مطرح کرده زیرا در این دوره،  تنها داشتن تکنولوژی، مواد اولیه و نیروی انسانی کافی نیست، بلکه در یک کمربند و شاهراه، می‌توان کاهش زمان و هزینه رسیدن به بازار برای تبدیل‌شدن به قدرت‌های اقتصادی را مورد توجه قرار داد.
وی با اشاره به اینکه ایران  به دلیل جغرافیای استراتژیک، به عنوان ترمینالی در میانه جهان به شمار می رود، تصریح کرد: ایران به ویژه از بندر چابهار، می تواند نقش اتصالات شرق به غرب و شمال به جنوب جهان را بر عهده گیرد. تا آنجا که امروزه سواحل مکران و چابهار به عنوان اصلی‌ترین مسیر، توجیه اقتصادی پیدا کرده و فصل تازه آن آغاز شده است.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به توجه هوشمندانه از طرف رهبر معظم انقلاب و نگاه رییس جمهوری به لحاظ استراتژیک به این نقطه از ایران، خاطرنشان کرد: در هر دو دولت یازدهم و دوازدهم به صورت جدی به چابهار پرداخته شده و در هیچ سخنرانی بین‌المللی نبوده که رییس جمهوری نامی از چابهار بر زبان نیاورده باشند و بر همین اساس در بدترین شرایط اقتصادی که پروژه‌های عمرانی دچار چالش‌های جدی برای تامین منابع بودند، پروژه‌های چابهار حتی متوقف هم نشدند.

به گفته کردی، بندر شهید بهشتی که دو سال پیش توسط رییس جمهوری افتتاح شد، نقطه عطفی در مناسبات اقتصادی منطقه آزاد چابهار محسوب می‌شود. همچنین با توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به سواحل مکران، در سال گذشته ۳۰۰ میلیون یورو برای راه آهن این منطقه اختصاص پیدا کرد که این مبلغ، پروژه را وارد فصل جدیدی کرده تا به سرعت پیش رود.
وی با بیان اینکه زیرساخت‌های پذیرش هر نوع سرمایه‌گذاری خارجی در چابهار مهیا شده است، اظهار داشت: شرایط کنونی موجب اشتیاق خارجی‌ها برای حضور در ایران نیز شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به طرح های مطرح شده توسط اعضای اتحادیه اوراسیا با محوریت بندر آستراخان روسیه، گفت: پروژه جایگزین کانال سوئز از بمبئی به هامبورگ و سن پترزبورگ که شامل پروژه محور آستراخان، انزلی، چابهار و ناواشیوا (هند) می‌شود، تفاوت زمانی قابل توجهی را برای جا به جایی کالا ایجاد می‌کند و این زمان را از ۳۸ روز به ۱۴ تا ۱۶ روز کاهش می‌دهد.

کردی با بیان اینکه توجیه اقتصادی چابهار هم زمان با فراهم شدن زیرساخت‌ها به وجود آمده است،  خاطرنشان کرد: دولت در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های زیادی را برای توسعه چابهار انجام داده است که باید بدان پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه تحقق سرمایه‌گذاری‌ها در سه سال اخیر بیش از ۱۰ سال پیش از آن بوده است، اظهار داشت: میزان استقبال از حضور در چابهار به حدی است که حتی امروز، توان پاسخگویی به برخی سرمایه‌گذاری‌های مازاد را در این منطقه نداریم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه در سال جهش تولید، ۷۰ واحد جدید را بهره‌برداری کردیم و واحدهای تعطیل، احیا شده است، افزود: واحد های با پیشرفت ۷۰ درصد به بالا نشان دهنده عملکرد خوب و مناسب دولت است.
به گفته کردی، دو طرح مهم توسعه منطقه آزاد چابهار و راه‌اندازی فرودگاه وجود داشت که در این دولت هر دو به نتیجه رسیدند و با وجود اینکه حاصل آن در سال‌های آینده دیده می‌شود، اما شروع آن در این دولت به ثبت می‌رسد.
وی با بیان اینکه سیاست در چابهار دنبال کردن پروژه «سی‌پک» است، گفت: تلاش می شود از این طریق همکاری با پاکستان در بندر گوادر مسیرهای تجارت به صورت رفت و برگشت برقرار شده و بندر چابهار نیز در آن دخیل باشد.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، امروز فصل چابهار است و پایه‌هایی که در این منطقه گذاشته می‌شود در آینده می‌تواند تاثیرگذار باشد.

به گزارش ایرنا، «عبدالرحیم کردی» با  «محمدرضا نوروزپور» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی دیدار کرد و با حضور در اتاق خبر ایرنا از نزدیک در روند تهیه و انتشار اخبار قرار گرفت.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو