راه‌اندازی بورس بین‌الملل در انتظار موافقت شورای عالی بورس

نایب ‌رییس اتاق ایران با تاکید بر ضرورت جلب مشارکت بخش خصوصی در بورس بین‌الملل گفت: تمامی مدارک راه‌اندازی بورس بین‌الملل منطبق بر استانداردهای لازم تهیه‌شده و در انتظار موافقت شورای عالی بورس است.

به گزارش فرینا به نقل از ایبِنا، موضوع راه‌اندازی بورس بین‌الملل در منطقه آزاد کیش که از اواخر سال گذشته قوت گرفت، با پیگیرهای انجام‌شده توسط مدیریت منطقه آزاد کیش و دبیرخانه مناطق آزاد کشور، اکنون وارد مراحل اجرایی شده و به گفته حسین سلاح ورزی نایب‌رییس اتاق ایران کلیه مدارک و مستندات راه‌اندازی این بورس منطبق بر استانداردها و مجوزهای لازم تهیه‌شده و در انتظار موافقت شورای عالی بورس است.
ضوابط مقرراتی و اجرایی راه‌اندازی بورس بین‌الملل در منطقه آزاد کیش، روز گذشته با حضور حسین سلاح ورزی نایب‌رییس اتاق ایران، سیدحسین سلیمی رییس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و خارجی اتاق ایران، شاهین چراغی رییس هیات مدیره بورس کالا، محمد خزاعی دبیر کل کمیته ایرانی ICC، ناصر آخوندی عضو هیات مدیره و معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش، احمد جمالی معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، اعضای هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش، نمایندگان وزارت اقتصاد، سازمان خصوصی‌سازی و روسای کمیسیون‌های حمل‌ونقل و احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران برگزار شد.
موضوع راه‌اندازی بورس بین‌الملل در منطقه آزاد کیش که از اواخر سال گذشته قوت گرفت، با پیگیرهای انجام‌شده توسط مدیریت منطقه آزاد کیش و دبیرخانه مناطق آزاد کشور، اکنون وارد مراحل اجرایی شده و به گفته حسین سلاح ورزی نایب‌رییس اتاق ایران کلیه مدارک و مستندات راه‌اندازی این بورس منطبق بر استانداردها و مجوزهای لازم تهیه‌شده و در انتظار موافقت شورای عالی بورس است.
همراهی و حمایت بخش خصوصی از راه‌اندازی بورس بین‌الملل و فراهم کردن امکانات لازم برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و کشورهای همسایه در این نوع بورس، ازجمله مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این نشست مورد تاکید اعضا قرار گرفت و الزامات اجرایی مورد نیاز برای تحقق این امر تشریح شد.
نحوه رایزنی با سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی با هدف ترغیب آنها در بورس بین‌الملل ایران نیز از نکاتی بود که از سوی دبیر کل کمیته ایرانی ICC مطرح شد و او در همین زمینه بر حل تعارضات قانونی به‌منظور شفاف‌سازی و مشخص کردن نهاد متولی برای انجام مذاکره با شرکت‌های خارجی تاکید کرد.
محمد خزاعی با بیان اینکه ترکیب پیشنهادی سهام‌داران خارجی در بورس بین‌الملل ایران مشخص‌شده، خواستار تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر سیستم معاملاتی این نوع بورس شد.

خزاعی با اشاره به مطرح‌شدن ایده بورس بین‌الملل از حدود 5 سال گذشته، تأکید کرد که این ایده به زمانی برمی‌گردد که برجام با مشکلات فعلی مواجه نبود؛ بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشیم که قصد بنا کردن ایده‌ای را داریم که تاکنون سابقه اجرایی نداشته است و از طرفی با چالش‌های بسیاری در سطح بین‌الملل مواجه هستیم.
وی خاطرنشان کرد که با توجه به اهمیت اجرایی این نوع بورس، ضروری است که هرچه سریع‌تر مکانیزم اجرایی بورس بین‌الملل توسط منطقه آزاد تبیین شود.

نایب‌رییس اتاق ایران، با اشاره به ابهام‌های موجود در سامانه معاملات و همچنین تبیین و معرفی شرکا و سرمایه‌گذاران خارجی، تصریح کرد: در خصوص سامانه معاملات راهکارهای موجود داده‌شده و امکانات نیز مشخص است که لازم است از آن‌ها استفاده شود.
حسین سلاح ورزی، حل ابهام بعدی در خصوص مذاکره و تفاهم با شرکای خارجی را در گروی صدور موافقت‌نامه‌ای از شورای عالی بورس دانست.

سلاح ورزی همچنین بر ضرورت مشارکت و حضور بنگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی واقعی در بورس بین‌الملل به عنوان موسسان داخلی تاکید کرد و پیشنهاد داد تا در همین ارتباط با انتشار فراخوانی از شرکت‌های خصوصی دعوت به عمل آید.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو