اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، پایگاهی استراتژیک در مناطق نفت و گازخیز ایران

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اهدافی همچون پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین المللی و تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای ورود به عرصه تولید در حال فعالیت است.

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در محدوده‌ای به وسعت حدود ۲۸۵۰ هکتار در جنوب غربی ایران و در ساحل خلیج فارس، واقع در شهرستان بندر ماهشهر، شهر بندر امام خمینی(ره) قرار گرفته و با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی و همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی مناطق ویژه، به منظور توسعه صنعت و تجارت به ویژه صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دستی، تأمین منافع اقتصادی، اجتماعی و ملی، جذب تکنولوژی‌های جدید و افزایش اشتغال ایجاد شده است.

از نظر موقعیت جغرافیایی، منطقه از طریق بندر امام خمینی (ره) و از آبراه خور موسی به آب‌های آزاد بین المللی و از طریق راه آهن سراسری به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی دسترسی دارد.

این منطقه به عنوان بخشی از استان خوزستان، همانند یک پایگاه استراتژیک و تاثیرگذار در مناطق نفت و گازخیز ایران عمل کرده و دستیابی به منابع نفت و گاز مواد اولیه و خوراک واحد‌های صنعتی را بیش از پیش تسهیل می‌کند.

در این راستا سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برای مدیریت و تحقق توسعه فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی در منطقه از جمله صنایع پتروشیمی، به صورت زیر مجموعه‌ای از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بر اساس مصوبه تیر ماه سال ۱۳۷۶ شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی فعالیت‌های خود را در سال ۱۳۷۷ آغاز کرده و از سرمایه گذاران داخلی و خارجی به منظور سرمایه گذاری در این منطقه مهم اقتصادی دعوت به عمل آورده است.

اهداف ایجاد منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

از جمله اهداف ایجاد این منطقه می توان به پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین المللی، تشویق سرمایه گذاراران داخلی و خارجی برای ورود به عرصه تولید، توسعه صادرات و محصولات تولیدی و ایجاد تحرک در صنعت، تجارت و اقتصاد منطقه‌ای، رشد و توسعه اقتصادی استان و بهره گیری از توانایی‌های بالقوه استان، ایجاد بستر مناسب برای حضور در بازار‌های جهانی و تولید و پردازش کالا و افزایش صادرات غیر نفتی، صادرات مجدد، عبور خارجی(ترانزیت) و انتقال کالا(ترانشیب)، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، جذب دانش و انتقال فناوری از طریق همکاری علمی و صنعتی با شرکت‌های بین المللی و... اشاره کرد. 
 
مشوق‌ها و مزایای قانونی موجود برای سرمایه گذاری

صدور کلیه مجوز‌های ذیربط در منطقه ویژه برای فعالان اقتصادی به صورت متمرکز توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (اعم از جواز تاسیس، بهره برداری، مجوز فعالیت، گواهی تولید، مجوز صادرات و...)، معافیت از حقوق گمرکی، سود بازگانی و کلیه عوارض ورود ماشین آلات، تجهیزات و کالا به منطقه، معافیت گمرکی برای صادرات محصولات تولیدی که منشا مواد اولیه خارجی دارند بر اساس محاسبه ارزش افزوده، معافیت ۱۰۰ درصد سهم مجاز ورود محصولات تولیدی منطقه به داخل کشور با توجه به منشاء مواد اولیه داخلی، معافیت کامل از مالیات بر ارزش افزوده در معاملات درون منطقه معافیت ۷ ساله از مالیات مستقیم از تاریخ صدور پروانه بهره برداری و اختصاص و واگذاری اراضی به طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه گذاری به قیمت کارشناسی از مهمترین مشوق های منطقه هستند.
دسترسی به خوراک صنایع بالا دستی و میانی پتروشیمی، وجود امکانات زیربنایی در منطقه اعم از آب، برق و گاز، اسکله، راه آهن و دسترسی به فرودگاه، وجود امکانات رفاهی و درمانی در منطقه ویژه، وجود مقررات خاص اشتغال و تامین اجتماعی در منطقه ویژه از مهمترین مزایای این منطقه برای سرمایه گذاری به حساب می آیند.
 
سرمایه گذاری‌های تولیدی و مشارکت‌ها

امور سرمایه گذاری با آگاهی در زمینه ساختار اقتصاد کلان و سیاستگذاری‌های بخش خصوصی و دولتی در زمینه توسعه صنایع به ویژه صنایع پتروشیمی و همچنین خط مشی‌های بازرگانی داخلی و خارجی و امور گمرکی و آگاهی کامل از قوانین و مقررات مربوط به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فرصت‌های جدیدی را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی و مشارکت‌ها تعریف و در زمینه جذب این سرمایه گذاران در منطقه فعالیت می‌کند.

لزوم تعریف طرح توسعه منطقه
ایجاد ارزش افزوده و ایجاد صنایع پتروشیمیایی میان دستی و پایین دستی
حضور صنایع عظیم پتروشیمی موجود در منطقه
قابلیت بهره‌مندی از حوزه‌های گازی مستقل
امکان تامین خوراک مورد نیاز از واحد‌های صنایع سنگین پتروشیمی
پتانسیل وجود پایانه‌های زمینی (جاده‌ای، ریلی)، هوایی و دریایی در منطقه
وجود زیرساخت‌های اولیه مورد نیاز صنایع احداث شده در برنامه‌ریزی‌های سال‌های قبلی
وجود اسکله‌های مجیدیه، بندر امام خمینی و ...
جایگاه حاکمیتی، اقتصادی و صنعتی موجود سازمان منطقه ویژه در استان
کمبود اراضی مورد نیاز برای طرح‌های جدید
اهمیت صنایع تکمیلی در شرایط موجود منطقه
پاسخگویی به نیاز‌های اجتماعی منطقه

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در روزهای اخیر و به مناسبت بیست و سومین سالگرد تاسیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اعلام کرد؛ ۱۰۹ واحد صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی فعال است که ۲۰ واحد بالا دستی، ۱۵ واحد پایین دستی و ۴۳ کارگاه فعال صنعتی هستند و  ۹ طرح در سال جاری با ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به بهره‌برداری خواهد رسید که در مجموع این طرح‌ها ۵۰۰ ظرفیت شغلی برای جوانان منطقه ایجاد خواهد شد.

سید امید شهیدی نیا همچنین افزود: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از نظر تنوع محصولات پتروشیمی رتبه اول را در کشور دارید و در این منطقه محصولاتی تولید می‌شود که در هیچ جای کشور تولید نمی‌شوند.
 
به گفته شهیدی نیا، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ۳۰ پروژه در دست اجرا در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی وجود دارد که عمدتا طرح‌های پایین دستی بوده که در میان آن‌ها طرح‌های میانی نیز وجود دارد؛ ۷ طرح در سال گذشته به بهره برداری رسیدند که در مجموع این ۷ طرح بیش از ۲۷۰ نفر از جوانان بومی منطقه به کارگیری شدند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو